Η Ευρωπαϊκή Ένωση τελικά απέρριψε την ιδέα για ετήσιους ελέγχους στα αυτοκίνητα άνω των 10 ετών. Οι υπουργοί Μεταφορών από τις 27 χώρες είπαν όχι, βλέποντας το κόστος για τους οδηγούς ως μεγάλο πρόβλημα. Αυτό αφήνει ανακούφιση σε πολλούς, αλλά τα θέματα ρύπανσης και ασφάλειας δεν εξαφανίζονται.
Για μήνες οι ευρωπαϊκές αρχές δούλευαν στην αναθεώρηση των κανόνων του ΚΤΕΟ που ισχύουν από το 2014. Η πρόταση για ετήσιους ελέγχους σε παλιά οχήματα ήθελε να πιάσει δύο παπλώματα: βελτίωση της οδικής ασφάλειας και λιγότερη ρύπανση από τα γέρικα αμάξια. Τελικά, η οικονομική πίεση νίκησε.
Οι έλεγχοι μένουν ίδιοι, αλλά γίνονται εξυπνότεροι
Τώρα το πρόγραμμα ελέγχων ΚΤΕΟ μένει όπως είναι σε όλη την ΕΕ: πρώτος έλεγχος στα τέσσερα χρόνια, μετά κάθε δύο, και για κλασικά οχήματα κάθε πέντε. Στην Ελλάδα τα αντίκες περνάνε ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, οπότε εδώ δεν αλλάζει τίποτα. Αυτή η σταθερότητα χαλαρώνει τους ιδιοκτήτες παλαιών αμαξιών σε άλλες χώρες.
Δεν τελειώνουν όμως οι αλλαγές εδώ. Οι μέθοδοι ελέγχου θα αλλάξουν, με έμφαση στις εκπομπές ρύπων. Θα μετράνε καλύτερα τα οξείδια του αζώτου και τα σωματίδια, ειδικά στα πετρελαιοκίνητα που βγάζουν πολύ καυσαερίο.
Ένα μεγάλο πρόβλημα μένει το γύρισμα χιλιομέτρων στα οχήματα. Περισσότερο από ένα στα δέκα αμάξια στην Ευρώπη έχει παίξει τέτοιο παιχνίδι, ιδίως τα φθηνά μοντέλα. Αυτό κοροϊδεύει τους αγοραστές και βάζει σε κίνδυνο την ασφάλεια. Σε κάποιες χώρες οι εκθέσεις ΚΤΕΟ πιάνουν ύποπτα, αλλά χρειάζεται κοινό σύστημα για όλους.
Ακόμα και από μακριά, όπως κάνουν κάποιες χώρες, μπορούν να γίνουν έλεγχοι. Η ΕΕ ψάχνει τρόπους να ελέγξει τα χιλιόμετρα παντού, για να σταματήσουν οι απάτες στους καταναλωτές.
Μεταρρυθμίσεις για ρύπους και χιλιόμετρα
Παρόλο που απέρριψαν τους ετήσιους ελέγχους, η Κομισιόν προχωρά με άλλα μέτρα. Θέλει πιο ακριβή μέτρηση εκπομπών και μεγαλύτερη διαφάνεια στα χιλιόμετρα. Και πάλι, η εφαρμογή ακούγεται δύσκολη, αλλά μπορεί να αλλάξει τα ΚΤΕΟ προς το καλύτερο.
Ο Έλληνας Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας μίλησε για τους Τεχνικούς Ελέγχους και είπε: «Η Ευρωπαϊκοί δρόμοι θεωρούνται οι ασφαλέστεροι στον κόσμο ωστόσο είμαστε ακόμη μακριά από τους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ καθώς 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε κάποιο τροχαίο δυστύχημα ενώ 70.000 άνθρωποι έχασαν πρόωρα την ζωή τους εξαιτίας της ποιότητας του αέρα. Αυτοί οι αριθμοί είναι απολύτως απαράδεκτοι και αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μεγάλο κόστος τόσο για τις κοινωνίες όσο και για τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Τα ΚΤΕΟ έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην βελτίωση ποιότητας του αέρα αλλά και στην βελτίωση της ασφάλειας των οχημάτων. Όμως οι τεχνικοί έλεγχοι θα πρέπει να ενταθούν και για αυτό το λόγο η Κομισιόν πρότεινε αυτή τη δέσμη μέτρων ώστε να έχουμε απτά αποτελέσματα σε τρεις τομείς που είναι η ασφάλεια των δρόμων, η ποιότητα των αέρα και η κινητικότητα που επιδρούν άμεσα στην ζωή των πολιτών. Για αυτό τον λόγο είμαι εδώ και είμαι ανοικτός σε προτάσεις για να ευθυγραμμιστούν όλα τα κράτη μέλη σχετικά με τους ελέγχους ΚΤΕΟ στην ΕΕ. Μάλιστα εκτός από τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ μπορούν να γίνουν έλεγχοι και εξ αποστάσεως που πραγματοποιούν άλλες προηγμένες χώρες βελτιώνοντας πολύ τα αποτελέσματα. Την ίδια στιγμή πρέπει τα διανυθέντα χιλιόμετρα όλων των οχημάτων στην ΕΕ να μπορούν να βεβαιωθούν σε όλα τα κράτη μέλη περιορίζοντας τις απάτες έναντι ανυποψίαστων καταναλωτών!»
Στην Ευρώπη, όπου τα τροχαία σκοτώνουν χιλιάδες κάθε χρόνο, τέτοια μέτρα δείχνουν ότι η ΕΕ δεν αφήνει τα πράγματα ως έχουν.