Για τον Akio Toyoda, πρόεδρο της Toyota, ένα σπορ αυτοκίνητο έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: πρέπει να μυρίζει… βενζίνη και να “φωνάζει”!
Ο Akio Toyoda και η “άποψη” του για τα ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Toyota, Akio Toyoda, εγγονός του ιδρυτή της φίρμας, είναι γνωστός για την ιδιαίτερη σχέση του με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και τους αγώνες. Συχνά βρίσκεται πίσω από το τιμόνι αγωνιστικών της Toyota και της Lexus, ακόμη και με το ψευδώνυμο “Morizo Kinoshita”.
Ο Toyoda εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για τα αμιγώς ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα, παρά το ενδιαφέρον ορισμένων μηχανικών της Toyota για την ανάπτυξή τους. Θεωρεί ότι η ιδέα αυτή δεν ταιριάζει με τις προσωπικές του προτιμήσεις και αξίες.
Σε πρόσφατη συνέντευξη, ο Toyoda τόνισε: «Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι μέσα στην Toyota που θα θέλουν να φτιάξουν ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα. Αλλά για εμένα, ως master driver, ένα σπορ αυτοκίνητο πρέπει να μυρίζει βενζίνη και να κάνει θόρυβο».
Η επιρροή του στην εταιρεία είναι τόσο μεγάλη που ακόμη και η ειδική έκδοση Morizo της GR Corolla φέρει το όνομά του.
Γιατί τα ηλεκτρικά δεν… είναι αρκετά συναρπαστικά
Ο Akio Toyoda θεωρεί ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν προσφέρουν την ίδια “συναρπαστική” εμπειρία οδήγησης, ιδιαίτερα σε αγώνες αντοχής. Σε αυτούς τους αγώνες, η ικανότητα του οδηγού είναι καθοριστική, ενώ με τα σημερινά ηλεκτρικά το ζητούμενο είναι ο χρόνος φόρτισης ή η αλλαγή μπαταρίας.
«Όχι! Δεν είναι συναρπαστικό», δήλωσε ο Toyoda όταν ρωτήθηκε αν θα συμμετείχε σε αγώνα με ηλεκτρικό όχημα. «Δεν μπορείς να γυρίσεις την πίστα πάνω από μία ώρα. Οι αγώνες αντοχής με τα τρέχοντα BEV δεν θα κρίνονται από τις ικανότητες του αυτοκινήτου αλλά από το πόσο γρήγορα φορτίζει. Ο επόμενος master driver θα πρέπει να αναλάβει αυτή την πρόκληση».
Η στρατηγική της Toyota και το μέλλον των ηλεκτρικών
Ο Toyoda πιστεύει ότι η Toyota έχει ακόμη δρόμο μέχρι να προσφέρει μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που να είναι οικονομικά και ποιοτικά, σύμφωνα με τη φιλοσοφία της εταιρείας. Αυτή τη στιγμή, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, το μόνο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota είναι το crossover bZ4x.
«Η Toyota είναι μια εταιρεία μαζικής παραγωγής, οπότε πρέπει να σκεφτόμαστε και την προσιτή τιμή, ακόμα και για τα ηλεκτρικά», τόνισε. «Όταν θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε προσιτά ηλεκτρικά, τότε ίσως εγώ ως master driver να παρουσιάσω ένα σπορ ηλεκτρικό μοντέλο».
Η επιφυλακτική στάση του Toyoda δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς έχει εκφράσει και στο παρελθόν κριτική για τα ηλεκτρικά. Σε εκδήλωση τον Ιανουάριο του 2024, ανέφερε ότι τα ηλεκτρικά εξαρτώνται από τις υποδομές και ότι πολλοί πελάτες της Toyota ζουν σε περιοχές με περιορισμένη πρόσβαση στο ρεύμα.
Εκτίμησε επίσης ότι το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών δεν θα ξεπεράσει το 30%, ενώ το υπόλοιπο 70% θα καλυφθεί από υβριδικά, κυψέλες υδρογόνου και κινητήρες υδρογόνου, με τα βενζινοκίνητα να παραμένουν.
«Όσο κι αν προοδεύσουν τα ηλεκτρικά, πιστεύω ότι το μερίδιό τους στην αγορά δε θα ξεπεράσει το 30%», δήλωσε. «Το υπόλοιπο 70% θα αποτελείται από υβριδικά, κυψέλες υδρογόνου και κινητήρες υδρογόνου. Και τα βενζινοκίνητα σίγουρα θα παραμείνουν. Οι πελάτες και η αγορά θα το καθορίσουν αυτό, όχι οι κανονισμοί ή οι πολιτικές πιέσεις».
Υπερασπίστηκε τη στρατηγική της Toyota στα υβριδικά αυτοκίνητα, υποστηρίζοντας ότι ο “εχθρός” είναι το διοξείδιο του άνθρακα και ότι η παραγωγή 27 εκατομμυρίων υβριδικών είχε το ίδιο περιβαλλοντικό όφελος με 9 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά.
Αυτές οι δηλώσεις του Akio Toyoda έγιναν στο πλαίσιο της έκθεσης ηλεκτρονικών CES 2025 στο Λας Βέγκας, όπου η Toyota παρουσίασε καινοτομίες όπως η Woven City, οι επενδύσεις στη διαστημική τεχνολογία και η πρόοδος στην τεχνητή νοημοσύνη.