Πέντε μεγάλοι φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα βγήκαν χθες να διαμαρτυρηθούν έντονα για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οι ΕΕΣΥΜ, ΕΕΒΨ&L, ILME, ΠΕΕΔ και ΟΦΑΕ έστειλαν επιστολή στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και στα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη. Λένε ότι τα νέα μέτρα για τα όρια ταχύτητας στα βαρέα οχήματα και τα πρόστιμα χτυπάνε άδικα τον κλάδο.
Υπερβολικά πρόστιμα και ελέγχοι από το πουθενά
Οι οργανώσεις βλέπουν πρόβλημα με την υπέρμετρη επιβολή προστίμων ακόμα και για μικρές υπερβάσεις, όπως τα 81 χλμ/ώρα. Αυτό δεν γίνεται πουθενά αλλού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν βοηθάει πραγματικά στην οδική ασφάλεια. Επιπλέον, οι αναδρομικοί έλεγχοι μέχρι 56 ημέρες μέσα από τον ταχογράφο δεν προβλέπονται από κανονισμούς της ΕΕ.
Κάτι τέτοιο φέρνει μπλεξίματα με τη νομιμότητα και την ισονομία. Στοχεύουν τα φορτηγά μόνο για να βγάλουν αριθμούς στατιστικά, χωρίς να ελέγχουν σωστά πράγματα όπως βάρη, χαρτιά, φορτώματα ή την κατάστασή τους. Ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας πλήττεται άσχημα έτσι.
Αυτές οι πρακτικές ρίχνουν την ανταγωνιστικότητα των ελλήνων μεταφορέων. Δημιουργούν και αθέμιτο πλεονέκτημα σε ξένους οδηγούς από το εξωτερικό. Πάνω από όλα, δεν κάνουν τίποτα για να βελτιώσουν πραγματικά την οδική ασφάλεια.
Προτάσεις για λογικές αλλαγές και συνεργασία
Οι πέντε φορείς ζητούν να φτιαχτεί αμέσως μια ειδική επιτροπή, δηλαδή κοινή ομάδα εργασίας με τα υπουργεία και τους επαγγελματίες του χώρου. Θέλουν εναρμόνιση του ορίου ταχύτητας στα βαρέα φορτηγά με την ΕΕ, στα 90 χλμ/ώρα. Επίσης, να μπει λογική ανοχή 5-10 χλμ/ώρα, να σταματήσουν οι έλεγχοι 56 ημερών από ταχυγράφους και να μη βάζουν συρροή παραβάσεων κατά του ΚΟΚ.
Στην επιστολή τους λένε ξεκάθαρα: «Χωρίς έναν μόνιμο και θεσμοθετημένο δίαυλο συνεργασίας, οι αποφάσεις θα συνεχίσουν να παράγουν στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες στον κλάδο. Η εφοδιαστική αλυσίδα δεν μπορεί να λειτουργεί υπό καθεστώς αβεβαιότητας και ποινών που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας των μεταφορών.» Ο κλάδος αυτός κινεί όλη την οικονομία, από αγροτικά προϊόντα μέχρι βιομηχανικά εμπορεύματα, οπότε τέτοια ζητήματα επηρεάζουν όλους.