Η ιδέα για ετήσιο έλεγχο στα αυτοκίνητα πάνω από δέκα ετών έπεσε στο κενό στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία βγήκαν μπροστά και είπαν όχι, βλέποντας μεγάλο οικονομικό βάρος για τους πολίτες. Τελικά, το Συμβούλιο απέρριψε την πρόταση με μεγάλη πλειοψηφία στις 21 Νοεμβρίου.
Η αρχική πρόταση της Επιτροπής και οι λόγοι πίσω της
Άνοιξη έβγαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αυτή την πρόταση για τα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά άνω των 10 ετών να κάνουν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο. Ήθελαν να ανεβάσουν την οδική ασφάλεια και να σταματήσουν τις απάτες με τα χιλιόμετρα. Κάθε χρόνο πεθαίνουν περίπου 19.800 άνθρωποι στους δρόμους της ΕΕ, ενώ το 2,5% των οχημάτων που ελέγχονται έχουν πειραγμένο χιλιομετρητή – και αυτό το ποσοστό ανεβαίνει.
Τα παλιά αυτοκίνητα σπάνε πιο συχνά και μπλέκουν σε ατυχήματα περισσότερο από τα καινούργια. Επίσης, βγάζουν περισσότερη ρύπανση. Η Επιτροπή έλεγε ότι ένας ετήσιος έλεγχος θα μειώσει θανάτους και τραυματισμούς κατά 1% σε χώρες χωρίς τέτοιο μέτρο, δηλαδή σε 25 χρόνια σώζονται 1.850 ζωές και 140.000 τραυματισμοί.
Θα έβγαζε εκτός δρόμου και το 15% των πιο βρώμικων οχημάτων. Αυτό θα βοηθούσε την υγεία και τον αέρα στις πόλεις. Στην Ελλάδα, όπου πολλά αυτοκίνητα είναι πάνω από δέκα ετών, η πρόταση θα άλλαζε τα δεδομένα για χιλιάδες ιδιοκτήτες.
Οι αντιδράσεις από τις χώρες και η απόρριψη
Δεν πέρασε καθόλου εύκολα η πρόταση. Η Γερμανία, η Λιθουανία και η Γαλλία έβαλαν φρένο αμέσως. Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Φιλίπ Ταμπαρό είπε ότι με μέσο όρο ηλικίας 11 ετών στον στόλο της χώρας, θα χτυπούσε σχεδόν ένα στα δύο αυτοκίνητα.
Σε εποχή που τα λεφτά στενεύουν, ένα έξτρα ΚΤΕΟ κάθε χρόνο θα έφερνε μεγάλη γκρίνια από τον κόσμο. Το Συμβούλιο της ΕΕ απέρριψε ουσιαστικά την πρόταση με πολύ μεγάλη πλειοψηφία. Αν δεν αλλάξει τίποτα μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου, οι υπουργοί Μεταφορών θα το κάνουν και επίσημο.
Κυρίως οι οικονομικές δυσκολίες έκριναν το παιχνίδι. Το κόστος συντήρησης για παλιά αυτοκίνητα ανεβαίνει ήδη, και ένας ακόμα έλεγχος θα ήταν υπερβολή για εκατομμύρια οδηγούς. Έτσι, μένει το ΚΤΕΟ κάθε δύο χρόνια για τα πάνω από δέκα ετών οχήματα.