Η Γαλλία πρωτοπορεί στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, προσφέροντας επιπλέον κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με ευρωπαϊκή καταγωγή, απαντώντας δυναμικά στον κινεζικό ανταγωνισμό.
Η Στρατηγική της Γαλλίας: Ώθηση στην Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία
Σε μια κομβική στιγμή για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα πρωτοποριακό μέτρο: την παροχή ενός επιπλέον μπόνους 1.000 ευρώ για τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, υπό την προϋπόθεση ότι το όχημα διαθέτει ευρωπαϊκή μπαταρία και έχει συναρμολογηθεί στην Γηραιά Ήπειρο. Το μέτρο, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου 2025, παρουσιάστηκε από την Υπουργό Οικολογικής Μετάβασης, Agnès Pannier-Runacher, και τον Υπουργό Βιομηχανίας και Ενέργειας, Marc Ferracci.
Αυτή η κίνηση δεν είναι απλώς ένα οικονομικό κίνητρο, αλλά μια πολιτική δήλωση με σαφείς στόχους: την υποστήριξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας έναντι του ραγδαία αυξανόμενου κινεζικού ανταγωνισμού και την ταυτόχρονη επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης. Η ενίσχυση της τοπικής παραγωγής και η μείωση της εξάρτησης από τρίτες χώρες αποτελούν κεντρικούς άξονες αυτής της στρατηγικής.
Ενισχυμένα Οικολογικά Μπόνους και Οικονομικά Οφέλη
Το νέο αυτό πρόσθετο μπόνους των 1.000 ευρώ έρχεται να συμπληρώσει το ήδη υφιστάμενο οικολογικό μπόνους, το οποίο έχει επίσης αναβαθμιστεί και ισχύει από την 1η Ιουλίου 2025. Ο συνδυασμός των δύο προγραμμάτων μπορεί να προσφέρει συνολική βοήθεια που φτάνει τα 5.200 ευρώ για τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα, ενώ για τους υπόλοιπους αγοραστές φτάνει τα 4.100 ευρώ.
Πρόκειται για ένα σημαντικό οικονομικό δώρο, ιδίως για τους κατοίκους περιοχών όπως το Παρίσι, όπου ο αριθμός των ζωνών χαμηλών εκπομπών (ZFE) αυξάνεται συνεχώς, καθιστώντας την μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα επιτακτική.
Για να είναι επιλέξιμο ένα όχημα για αυτό το ενισχυμένο κίνητρο, πρέπει να πληροί συγκεκριμένα κριτήρια:
- Να έχει συναρμολογηθεί στην Ευρώπη.
- Να διαθέτει ευρωπαϊκή μπαταρία.
- Η τιμή του να είναι μικρότερη από 47.000 ευρώ.
- Το βάρος του να είναι κάτω από 2,4 τόνους.
Πίσω από το Μέτρο: Ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ανταγωνιστικότητας
Το μέτρο αυτό εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στην παγκόσμια αγορά. Η Γαλλία, ακολουθώντας την έκκληση του Mario Draghi για την «εφαρμογή σαφών κριτηρίων Made in Europe», φιλοδοξεί να ενθαρρύνει τη μετεγκατάσταση της αλυσίδας αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων εντός της Ευρώπης και να στηρίξει την απασχόληση στην ευρωπαϊκή βιομηχανία.
Αυτή η πολιτική έρχεται σε μια περίοδο όπου πολλά εργοστάσια μπαταριών έχουν ήδη δημιουργηθεί στη βόρεια Γαλλία, όπως αυτό της ACC, η οποία προμηθεύει μάρκες του ομίλου Stellantis, και της Envision, η οποία θα παράγει για τη Renault. Το μπόνους αναμένεται να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο για τους κατασκευαστές, ωθώντας τους να προμηθεύονται εξαρτήματα και μπαταρίες από αυτά τα ευρωπαϊκά εργοστάσια, αντί να στρέφονται σε ασιατικές πηγές.
Λειτουργία του Νέου Συστήματος Βοήθειας
Από την 1η Ιουλίου 2025, το οικολογικό μπόνους υφίσταται μια σημαντική αλλαγή στη χρηματοδότησή του. Δεν θα χρηματοδοτείται πλέον απευθείας από το Κράτος, αλλά μέσω πιστοποιητικών εξοικονόμησης ενέργειας (CEE) που προέρχονται από τους προμηθευτές ενέργειας. Ανάλογα με το εισόδημα και τη σύνθεση του νοικοκυριού, η βοήθεια κυμαίνεται πλέον από 3.100 έως 4.200 ευρώ, ποσό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα 2.000 έως 4.000 ευρώ.
Το νέο μπόνους των 1.000 ευρώ έρχεται να συμπληρώσει αυτό το ήδη ενισχυμένο πλαίσιο, δημιουργώντας ένα πολύ ελκυστικό πακέτο κινήτρων. Για τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, αυτή η επιδότηση μπορεί να αποτελέσει τον καθοριστικό παράγοντα στην απόφαση για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος. Επιπλέον, ορισμένοι κατασκευαστές, όπως η Renault, προσφέρουν πρόσθετα κίνητρα, ανεβάζοντας την επιδότηση έως και τα 4.770 ευρώ από την 1η Σεπτεμβρίου, γεγονός που καθιστά την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ακόμα πιο προσιτή.
Αυτή η ολοκληρωμένη προσέγγιση της Γαλλίας αναμένεται να έχει πολλαπλά οφέλη: όχι μόνο θα ενισχύσει την εγχώρια και ευρωπαϊκή βιομηχανία, αλλά θα συμβάλει και στην ταχύτερη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και προωθώντας μια πιο βιώσιμη αυτοκίνηση στην Ευρώπη.