Η άλλοτε κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ, η Tesla, συνεχίζει την πτωτική της πορεία στις ευρωπαϊκές αγορές, καταγράφοντας σημαντική μείωση πωλήσεων και απώλεια μεριδίου αγοράς έναντι του ολοένα και πιο ενισχυμένου ανταγωνισμού, κυρίως από κινεζικούς κολοσσούς.
Συνεχιζόμενη πτώση στην Ευρώπη: Η Tesla σε δύσκολη θέση
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, η Tesla, η εταιρεία του οραματιστή Έλον Μασκ, βλέπει τις πωλήσεις της στην ευρωπαϊκή αγορά να υποχωρούν σταθερά, μια τάση που παγιώθηκε και κατά τον Αύγουστο. Η εξέλιξη αυτή έρχεται να προστεθεί στην ήδη καταγεγραμμένη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων της τελευταίας δεκαετίας στις παγκόσμιες αγορές στα τέλη Ιουλίου.
Τα επίσημα δεδομένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), σε συνδυασμό με εθνικά στατιστικά στοιχεία από τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές, αποκαλύπτουν μια σημαντική μείωση στις νέες ταξινομήσεις οχημάτων Tesla τον Αύγουστο του 2025, συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους (Αύγουστος 2024).
Η εικόνα είναι χαρακτηριστική:
* Στη Σουηδία, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 84%.
* Στη Γαλλία, η πτώση άγγιξε το 47%.
* Στη Δανία, καταγράφηκε μείωση 42%.
* Στην Ολλανδία, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 50%.
Ενώ στη Νορβηγία σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 21,3%, είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι ο βασικός κινεζικός ανταγωνιστής, η BYD, κατέγραψε ακόμα μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο, υποδηλώνοντας μετατόπιση των προτιμήσεων των καταναλωτών. Στην Ισπανία, παρόλο που η Tesla πούλησε 1.435 οχήματα (+161%), η BYD την ξεπέρασε κατά πολύ, πωλώντας 1.827 οχήματα και καταγράφοντας εντυπωσιακή άνοδο 400%.
Οικονομικά αποτελέσματα και παράγοντες πτώσης
Η εικόνα των πωλήσεων στην Ευρώπη αντικατοπτρίζει την ευρύτερη οικονομική στασιμότητα της Tesla, η οποία στα τέλη Ιουλίου κατέγραψε μείωση κερδών για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο. Η εταιρεία ανακοίνωσε κέρδη 1,08 δισεκατομμυρίων ευρώ, ποσό μειωμένο κατά 16% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα έσοδα υποχώρησαν κατά 12%, φτάνοντας περίπου τα 20,7 δισεκατομμύρια ευρώ, τιμή χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις των αναλυτών που ανέμεναν κέρδη στα 20,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Κεντρικός παράγοντας αυτής της αρνητικής πορείας ήταν η πτώση των παραδόσεων κατά 13,5%, οι οποίες περιορίστηκαν στα 384.122 οχήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η νέα έκδοση του άλλοτε best-seller μοντέλου, του Model Y, παρόλο που είναι διαθέσιμη στους υποψήφιους πελάτες από τον Μάρτιο, δεν έχει καταφέρει να ενισχύσει τις πωλήσεις.
Οι αναλυτές αποδίδουν αυτή την πτώση σε ένα συνδυασμό παραγόντων:
* Την περίοδο μετάβασης και ανανέωσης του Model Y, καθώς οι καταναλωτές ενδεχομένως να αναμένουν περαιτέρω βελτιώσεις ή επερχόμενα μοντέλα.
* Την επίδραση των πολιτικών δραστηριοτήτων του Έλον Μασκ, οι οποίες έχουν προκαλέσει κατά καιρούς αντιδράσεις και έχουν επισκιάσει την εικόνα της εταιρείας.
* Την πιθανή αλλαγή στρατηγικής της αμερικανικής κυβέρνησης στον τομέα των μεταφορών, ειδικά μετά την εκλογή του Donald Trump, η οποία μπορεί να επηρεάζει τις πολιτικές επιδοτήσεων και την ευρύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κινεζικός αντίπαλος και το όραμα του Μασκ
Ένας ακόμα κρίσιμος παράγοντας είναι ο αυξανόμενος ανταγωνισμός. Ενώ η Tesla κάποτε κυριαρχούσε στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, πλέον αντιμετωπίζει ισχυρές ανταγωνιστικές προτάσεις, ιδίως από τις κινεζικές μάρκες. Εταιρείες όπως η BYD, η Nio και η XPeng προσφέρουν οχήματα με προηγμένη τεχνολογία, εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και, κυρίως, άκρως ανταγωνιστικές τιμές, κάνοντας την παρουσία τους ολοένα και πιο αισθητή στην παγκόσμια αγορά.
Παρά τις προκλήσεις, ο Έλον Μασκ φαίνεται να παραμένει προσηλωμένος στο μακροπρόθεσμο όραμά του. Ακόμη και μετά την υποτιθέμενη “απομάκρυνσή” του από την ενεργό πολιτική δράση και τη φημολογούμενη διακοπή των σχέσεών του με την αμερικανική προεδρία, ο Μασκ συνεχίζει να υποστηρίζει ότι το μέλλον της Tesla βρίσκεται πέρα από την απλή παραγωγή αυτοκινήτων. Επενδύει βαριά στην αυτόνομη οδήγηση και την ανάπτυξη ανθρωποειδών ρομπότ, δηλώνοντας ότι εκεί βρίσκεται η πραγματική αξία και η εξέλιξη της εταιρείας. Ωστόσο, η αγορά και οι επενδυτές παραμένουν επιφυλακτικοί, αναμένοντας απτές ενδείξεις ανάκαμψης στις βασικές δραστηριότητες της εταιρείας.