Η Fiat ετοιμάζεται να φέρει επανάσταση στην κατηγορία των οικογενειακών αυτοκινήτων, ανασύροντας ένα θρυλικό όνομα από το παρελθόν της: το Multipla. Ωστόσο, αυτή τη φορά, το Multipla δεν θα είναι ένα MPV, αλλά ένα σύγχρονο, ευρύχωρο SUV, έτοιμο να ανταγωνιστεί στην καρδιά της αγοράς, προσφέροντας εξαιρετική σχέση τιμής-αξίας, στα πρότυπα ακόμη και του Dacia Bigster.
Η Αναγέννηση του Multipla: Από MPV σε Επταθέσιο SUV
Η είδηση της «αναβίωσης» του Multipla, ενός μοντέλου που δίχασε την κοινή γνώμη με τον πρωτοποριακό – αλλά συχνά αμφιλεγόμενο – σχεδιασμό του τη δεκαετία του ’90, σηματοδοτεί τη δυναμική επιστροφή της Fiat στην κατηγορία των οικογενειακών οχημάτων. Το αρχικό Multipla, που κυκλοφόρησε το 1998, ήταν ένα compact MPV μήκους 4 μέτρων, φημισμένο για την καινοτόμο διάταξη των έξι θέσεων (3+3) και την εντυπωσιακή ευρυχωρία, παρά τις συμπαγείς διαστάσεις του. Παρόλο που η εμπορική του πορεία δεν υπήρξε ανάλογη των προσδοκιών, το Multipla κέρδισε τον σεβασμό των ειδικών για την εφευρετικότητά του στην εκμετάλλευση του χώρου.
Το νέο μοντέλο, αναμένεται να κάνει την εμφάνισή του γύρω στο 2027, ενσωματωμένο στην ανανεωμένη οικογένεια της Fiat, της οποίας ηγείται το νέο Grande Panda. Θα υιοθετήσει μια πιο συμβατική, αλλά σύγχρονη σχεδιαστική φιλοσοφία SUV, διατηρώντας ωστόσο τη βασική αρχή του Multipla: τη μεγιστοποίηση του εσωτερικού χώρου εντός ενός συγκριτικά συμπαγούς αμαξώματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της προσέγγισης, που άλλωστε αξιοποιεί την ίδια πλατφόρμα, είναι το Citroen C3 Aircross, το οποίο προσφέρει επτά θέσεις παρά τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις του.
Στρατηγική Θέση στην Γκάμα της Fiat
Το νέο SUV με την ενδεχόμενη ονομασία Multipla αποτελεί ένα από τα δύο νέα μοντέλα της κατηγορίας C που η Fiat θα λανσάρει μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Το έτερο μοντέλο θα είναι ένα πιο «ατίθασο» και υπερυψωμένο hatchback, πιθανός πνευματικός διάδοχος του γνωστού Fiat Tipo. Η σχεδιαστική κατεύθυνση αυτών των νέων μοντέλων προαναγγέλθηκε από τα πρωτότυπα SUV και Fastback που παρουσιάστηκαν το 2023, τα οποία μοιράζονται κοινά αισθητικά στοιχεία με το φρέσκο Grande Panda.
Και τα δύο νέα μοντέλα της κατηγορίας C θα έχουν μέγιστο μήκος 4,5 μέτρα και θα βασίζονται στην οικονομικά αποδοτική πλατφόρμα Smart Car της Stellantis, η οποία ήδη χρησιμοποιείται από το μικρότερο Grande Panda. Αυτή η ευέλικτη πλατφόρμα επιτρέπει την ανάπτυξη οχημάτων που μπορούν να φιλοξενήσουν τόσο 100% ηλεκτρικά, όσο και υβριδικά συστήματα κίνησης, εξασφαλίζοντας ευρεία απήχηση στην αγορά.
Αν και στελέχη της Fiat έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι το νέο SUV δεν θα φέρει απαραίτητα το όνομα Multipla, ο επικεφαλής της Fiat Europe, Gaetano Thorel, έχει επανειλημμένα αναφερθεί στην ιστορία της Fiat στα οικογενειακά οχήματα, με χαρακτηριστική αναφορά στο Multipla. Αυτό υποδηλώνει μια ισχυρή σύνδεση με την κληρονομιά του μοντέλου, ανεξάρτητα από την τελική επιλογή ονόματος.
Εικόνες και Σχεδιαστική Φιλοσοφία
Χάρη στην ομπρέλα της Stellantis, η Fiat αποκτά πλέον την ικανότητα να προσφέρει μια πλήρη γκάμα επιβατικών αυτοκινήτων, καλύπτοντας ένα φάσμα μήκους από 3,5 έως 4,4 μέτρα. Αυτό το εύρος αντιπροσωπεύει το «πεδίο δράσης» της φίρμας του Τορίνο, επιτρέποντάς της να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά σε διαφορετικές κατηγορίες της αγοράς.
Ο επικεφαλής σχεδιασμού της Fiat, Francois Leboine, τόνισε ότι τα μελλοντικά μοντέλα θα αντλούν σχεδιαστικές επιρροές από το Grande Panda και την ευρύτερη ιστορική κληρονομιά της μάρκας. Ωστόσο, επέμεινε στην άποψη ότι η Fiat δεν θα παραμείνει προσκολλημένη σε καθαρά ρετρό σχέδια. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Υπάρχει μια ρετρό αίσθηση στα προϊόντα, αλλά αν δεν γνωρίζεις το παρελθόν, τα προϊόντα πρέπει να λειτουργούν» και ότι «παίζουμε με τους κώδικες της ποπ κουλτούρας και της κουλτούρας των αυτοκινήτων, αλλά πρέπει να λειτουργούν για μια νέα γενιά». Αυτή η δήλωση υπογραμμίζει τη δέσμευση της Fiat να δημιουργεί οχήματα που είναι σύγχρονα, λειτουργικά και ελκυστικά για το σημερινό κοινό, ενώ παράλληλα φέρουν την αναγνωρίσιμη υπογραφή της φίρμας.