Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία εισέρχεται σε νέα εποχή στρατηγικών συνεργασιών, καθώς η Toyota εξετάζει σοβαρά τη δημιουργία συμμαχιών με τη Nissan, μετά την αποτυχία της συγχώνευσης μεταξύ της Nissan και της Honda.
Η νέα εποχή συνεργασιών στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Mainichi Shimbun και του Automotive News, η Toyota βρίσκεται σε συζητήσεις με τη Nissan, μετά από προηγούμενες εξερευνήσεις πιθανών συνεργασιών με τις Subaru, Mazda και Suzuki. Αυτή η προσπάθεια αντανακλά την επιτακτική ανάγκη για συγκέντρωση πόρων και αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας ώστε οι Ιάπωνες κατασκευαστές να μπορέσουν να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά τόσο την Κίνα και την Ευρώπη όσο και την Tesla στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της τεχνητής νοημοσύνης.
Αποτυχημένη συγχώνευση Nissan και Honda και νέα δεδομένα
Τον Δεκέμβριο του 2024, Nissan και Honda υπέγραψαν μνημόνιο για πιθανή συγχώνευση, όμως οι συνομιλίες κατέρρευσαν τον Φεβρουάριο του 2025, με την Nissan να απορρίπτει την ιδέα να καταστεί θυγατρική της Honda. Αυτό το πλήγμα αναγκάζει τους ιαπωνικούς κολοσσούς να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους.
Ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, εμφανίστηκε επιφυλακτικός, τονίζοντας ότι μια υπερ-συγχώνευση μεταξύ Toyota και Nissan ενδέχεται να παραβιάζει την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία. Παρά τις δηλώσεις αυτές, η Toyota φαίνεται να έχει ανοίξει νέες διαπραγματεύσεις με τη Nissan, με στόχο μια πιο ευέλικτη μορφή συνεργασίας.
Στρατηγικές κινήσεις της Toyota και επιρροές στο ιαπωνικό τοπίο
Η Toyota διατηρεί σημαντική θέση στην αγορά, παραμένοντας για πέμπτο συνεχόμενο έτος ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων παγκοσμίως. Επιπλέον, κατέχει μετοχικά ποσοστά σε εταιρείες όπως η Subaru (20%), η Mazda (5,1%), η Suzuki (4,9%) και η Isuzu (5,9%), ενισχύοντας τη θέση της σε ευρύτερο επιχειρηματικό επίπεδο.
Η Nissan, με τη δική της εταιρική κουλτούρα, την premium μάρκα Infiniti και την έντονη συμμετοχή στη συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi, απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς σε περίπτωση μετοχικής ανάμιξης της Toyota, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία και η διατήρηση της εταιρικής της ταυτότητας.
Ηγεσία και αναδιοργάνωση στην Nissan
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Ivan Espinosa, δηλώνει έτοιμος για συνεργασίες, αλλά θέτει ως προτεραιότητα την εσωτερική αναδιάρθρωση μέσω του σχεδίου Re:Nissan. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει 20.000 απολύσεις, κλείσιμο 7 εργοστασίων, μείωση ερευνών και ανάπτυξης, καθώς και μείωση κατά 70% στην πολυπλοκότητα των εξαρτημάτων, ενώ παράλληλα ενισχύει την premium μάρκα Infiniti.
Η έμφαση δίνεται στην αντιμετώπιση σημαντικών προβλημάτων που εμφανίστηκαν από το 2015, όταν η Nissan είχε θέσει φιλόδοξους στόχους πωλήσεων 8 εκατομμυρίων οχημάτων ετησίως, τους οποίους όμως δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει, με τις πωλήσεις του 2024 να φτάνουν μόλις τις 3,3 εκατομμύρια μονάδες.