Γιατί η Ελλάδα απειλείται να μετατραπεί σε χωματερή παλαιών ΙΧ οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Γιατί η Ελλάδα απειλείται να μετατραπεί σε χωματερή παλαιών ΙΧ οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς μια αρνητική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές και προκλήσεις.

Κίνδυνοι κατάρρευσης της αγοράς μεταχειρισμένων και καινούριων αυτοκινήτων

Εάν το Ευρωδικαστήριο απορρίψει τις θέσεις της κυβέρνησης σχετικά με τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης, την εφαρμογή του Περιβαλλοντικού Τέλους και την απαγόρευση εισαγωγής παλαιών μεταχειρισμένων οχημάτων Euro 3 και παλαιότερων, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, ειδικά σε επίπεδο μεταχειρισμένων 5ετίας και καινούριων οχημάτων, απειλείται με μεγάλη αναταραχή και υποβάθμιση.

Οι επιπτώσεις από μια πιθανή καταδίκη της Ελλάδας

Σε περίπτωση καταδίκης, η χώρα μας θα υποστεί επιβολή υψηλού προστίμου που θα ισχύει μέχρι να τροποποιηθούν οι κανόνες:

  • Νέος και πιο δίκαιος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα.
  • Κατάργηση του Περιβαλλοντικού Τέλους.
  • Ανάκληση της απαγόρευσης εισαγωγής παλαιών αυτοκινήτων Euro 3 και παλαιότερων.
  • Παραδοσιακά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

    Προβλήματα από την αλλαγή στη νομοθεσία

    Η μεταρρύθμιση στον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα δημιουργήσει σημαντικές διαφορές, οδηγώντας σε σημαντική μείωση κόστους εισαγωγής παλαιών και ακριβών μεταχειρισμένων οχημάτων, ενθαρρύνοντας την εισαγωγή αυτών.

    Αν καταργηθεί το Περιβαλλοντικό Τέλος και αρθεί η απαγόρευση εισαγωγής παλαιών αυτοκινήτων, αναμένεται:

  • Αύξηση εισαγωγής φθηνών, παλαιών μοντέλων από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
  • Εκμετάλλευση από επιτήδειους που θα προωθούν χημικά υποβαθμισμένα οχήματα σε ανυποψίαστους καταναλωτές.
  • Περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες

    Η χώρα μπορεί να μετατραπεί σε μια «χωματερή» μεταχειρισμένων οχημάτων χαμηλής ποιότητας της Ευρώπης, με αρνητικές συνέπειες για:

  • Την ατμοσφαιρική ρύπανση και την υγεία των πολιτών.
  • Την αύξηση του κυκλοφοριακού προβλήματος λόγω συχνών βλαβών στα παλαιά οχήματα.
  • Παλιό και νέο αυτοκίνητο συγκριτικά

    Οικονομικές επιπτώσεις για τα κρατικά έσοδα

    Η εισαγωγή πολύ παλαιών αυτοκινήτων με χαμηλό εκτελωνισμό (δεκάδες ή εκατοντάδες ευρώ) θα μειώσει κατά πολύ τα εισπραττόμενα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης, πλήττοντας έτσι τα κρατικά οικονομικά.

    Παράλληλα, αυτή η νομοθετική αλλαγή θα λειτουργήσει ανασταλτικά στις πωλήσεις των σύγχρονων μεταχειρισμένων 5ετίας και των καινούριων αυτοκινήτων, κάνοντας δυσκολότερη τη μετάβαση σε καθαρότερες και πιο αποδοτικές μεταφορές.

    Νέα αυτοκίνητα στην ελληνική αγορά

    Τελικές σκέψεις και προκλήσεις για το οικονομικό επιτελείο

    Το οικονομικό επιτελείο της χώρας έχει περιορισμένο χρόνο για να:

  • Επεξεργαστεί όλα τα πιθανά σενάρια.
  • Καταθέσει ολοκληρωμένο υπόμνημα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
  • Να προτείνει ριζικές αλλαγές στον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης, με παράλληλη κατάργηση του Περιβαλλοντικού Τέλους και της απαγόρευσης εισαγωγής παλαιών ΙΧ.
  • Να θεσπίσει αντικίνητρα κυκλοφορίας ρυπογόνων οχημάτων, προκειμένου να προστατευθεί το περιβάλλον και η αγορά.
  • Η σωστή ισορροπία μεταξύ οικονομικής βιωσιμότητας, περιβαλλοντικής προστασίας και υγείας των πολιτών είναι απαραίτητη για να αποφευχθούν δυσμενείς εξελίξεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ