Η Ευρώπη βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι όσον αφορά το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας της. Καθώς οι Βρυξέλλες πιέζουν για έναν ταχύ εξηλεκτρισμό, κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, υποστηρίζοντας ότι οι φιλόδοξοι στόχοι θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο την ευρωπαϊκή παραγωγή αλλά και την ίδια την οικονομική προσιτότητα για τον μέσο καταναλωτή.
Οι Αντιδράσεις της Αυτοκινητοβιομηχανίας: Μια Κοινή Φωνή Ανησυχίας
Η πρόσφατη Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου (IAA Mobility 2025) αποτέλεσε το βήμα για μια σπάνια σύγκλιση απόψεων μεταξύ σχεδόν όλων των ευρωπαϊκών κατασκευαστών. Από τη Mercedes και την ACEA μέχρι στελέχη της Renault και της BMW, το μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενιαίο: χρειάζεται ένα πιο ρεαλιστικό πλαίσιο για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η σφιχτή προσήλωση σε αυστηρές προθεσμίες, όπως η πλήρης απαγόρευση πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, δίχως επαρκή προετοιμασία της αγοράς και των υποδομών, θεωρείται πλέον πηγή σοβαρών προβλημάτων.
Stellantis: Ο Imparato Καταγγέλλει «Ανέφικτους και Θανατηφόρους» Στόχους
Ο Jean-Philippe Imparato, COO της Stellantis, πήρε θέση στην έντονη αυτή συζήτηση, ανεβάζοντας τους τόνους και απευθύνοντας ένα σαφές κάλεσμα στις Βρυξέλλες να αλλάξουν πορεία. Ο Imparato δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ο χρόνος για διάλογο τελείωσε. Χρειαζόμαστε γεγονότα. Πρέπει να χαράξουμε έναν οδικό χάρτη έως το 2030· το 2035 είναι πολύ μακριά. Οι αρχές των Βρυξελλών πρέπει να αναλάβουν δράση τώρα». Προειδοποίησε δε, πως οι τρέχοντες στόχοι είναι «ανέφικτοι και θανατηφόροι για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία». Αναμένεται να θέσει το ζήτημα με έμφαση στην επικείμενη συνάντηση της Κομισιόν με τους επικεφαλής του κλάδου, ζητώντας ένα σχέδιο δράσης έως το τέλος του έτους.
Οι Επιπτώσεις στην Αγορά και οι Κίνδυνοι για τον Καταναλωτή
Ο Imparato εστιάζει στην εξαφάνιση των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και των μικρών αυτοκινήτων πόλης κάτω των 15.000 ευρώ από την αγορά, φαινόμενο που αποδίδει στους αυστηρούς κανονισμούς. Αυτό, κατά την εκτίμησή του, οδηγεί σε μια γήρανση του στόλου οχημάτων στην Ευρώπη – η μέση ηλικία έχει φτάσει τα 12 έτη – γεγονός που αντιβαίνει στους περιβαλλοντικούς στόχους, καθώς τα παλαιότερα οχήματα είναι λιγότερο αποδοτικά και ρυπογόνα.
* **Ανάλυση:** Η απουσία προσιτών επιλογών στην αγορά νέων αυτοκινήτων οδηγεί τους καταναλωτές είτε να διατηρούν τα παλαιότερα οχήματά τους είτε να στρέφονται σε μεταχειρισμένα, συχνά με υψηλότερες εκπομπές ρύπων, υπονομεύοντας έτσι την ίδια την «πράσινη μετάβαση».
Προτάσεις για Βιώσιμη Μετάβαση και ο «Κινεζικός Παράγοντας»
Ο COO της Stellantis προτείνει την ανανέωση του στόλου μέσω:
* Ευρύτερης υιοθέτησης των υβριδικών τεχνολογιών ως γέφυρα προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό.
* Προώθησης οικονομικών μοντέλων, τα οποία μπορούν να επιφέρουν άμεση μείωση των εκπομπών CO₂.
* Εφαρμογής προγραμμάτων ενίσχυσης για την αγορά μικρών, προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων κάτω των 20.000 ευρώ.
Ταυτόχρονα, ο Imparato επισήμανε την αυξανόμενη εξάρτηση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την Κίνα. Η μονομερής πολιτική της Ε.Ε., κατά την άποψή του, έχει οδηγήσει στην αύξηση του κινεζικού ελέγχου σε κρίσιμες πρώτες ύλες και την εφοδιαστική αλυσίδα των ηλεκτρικών οχημάτων, δημιουργώντας ένα σημαντικό γεωπολιτικό και οικονομικό ρίσκο για την Ευρώπη.
* **Ανάλυση:** Η στροφή της Ευρώπης προς την ηλεκτροκίνηση χωρίς παράλληλη διασφάλιση αυτονομίας στην παραγωγή μπαταριών και ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, καθώς και τον έλεγχο των πρώτων υλών, την καθιστά ευάλωτη σε πιθανές διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας ή γεωπολιτικές εντάσεις. Η επιδίωξη “πράσινων” στόχων δεν πρέπει να υπονομεύει τη στρατηγική αυτονομία και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
Ο Imparato τονίζει επίσης την ανάγκη για ανάπτυξη ενός αυτόνομου και επαρκούς δικτύου φόρτισης, καθώς και για οικονομικά κίνητρα που θα καταστήσουν τα ηλεκτρικά οχήματα προσιτά στον μέσο Ευρωπαίο οδηγό. Χωρίς αυτές τις βασικές προϋποθέσεις, ο ταχύς εξηλεκτρισμός κινδυνεύει να παραμείνει ένα φιλόδοξο αλλά μη υλοποιήσιμο όραμα.