Εκτελωνισμοί αυτοκινήτων: Τεράστιες καθυστερήσεις – Τι κρύβεται πίσω από αυτές;

Εκτελωνισμοί αυτοκινήτων: Τεράστιες καθυστερήσεις – Τι κρύβεται πίσω από αυτές;

Οι ελληνικές τελωνειακές αρχές βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σοβαρή κρίση, καθώς οι καθυστερήσεις στα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα (ΤΕΚ) προκαλούν αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ελληνική οικονομία, εκδηλώνοντας μια προειδοποιημένη αλλά αγνοημένη κατάσταση.

Χάος στα Τελωνεία: Καθυστερήσεις και Εντάσεις στα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα (ΤΕΚ)

Η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ) είχε προειδοποιήσει επανειλημμένα την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τις επικίνδυνες διαστάσεις που θα λάμβανε η λειτουργία των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων (ΤΕΚ), ωστόσο οι εκκλήσεις της έπεσαν στο κενό. Πλέον, το σκηνικό που διαδραματίζεται καθημερινά στα ελληνικά τελωνεία είναι αυτό των τεράστιων καθυστερήσεων και των οξυμένων εντάσεων μεταξύ εισαγωγέων οχημάτων, εκτελωνιστών και τελωνειακών υπαλλήλων.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr, οι καθυστερήσεις στους εκτελωνισμούς, ειδικά για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά, υπερβαίνουν σε πολλές περιπτώσεις τους δύο μήνες. Αυτό έχει ως άμεσο αποτέλεσμα:

  • Την τεράστια ταλαιπωρία για τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες που αναμένουν την παραλαβή των οχημάτων τους.
  • Την δημιουργία σοβαρών εντάσεων και διαφωνιών με τους εμπόρους, οι οποίοι αδυνατούν να τηρήσουν τα αρχικά χρονοδιαγράμματα παράδοσης.

Οικονομική Ασφυξία και Αθέμιτος Ανταγωνισμός

Η εν λόγω κατάσταση έχει επιφέρει οικονομική ασφυξία στον κλάδο των εμπόρων εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Αντί να εκτελωνίζουν τα οχήματα εντός 5-10 ημερών, βλέπουν τις διαδικασίες να παρατείνονται πέραν των δύο μηνών. Αυτό φέρνει τους επιχειρηματίες στα όρια της χρεοκοπίας, καθώς έχουν:

  • Στερέψει από ρευστότητα, με το κεφάλαιο τους να είναι δεσμευμένο σε ακινητοποιημένα οχήματα.
  • Να αντιμετωπίζουν συνεχή πάγια έξοδα χωρίς αντίστοιχα έσοδα.

Αντίστοιχα, τα χιλιάδες εκτελωνιστικά γραφεία βιώνουν μια δραματική μείωση στις ροές εσόδων, ενώ παράλληλα έρχονται αντιμέτωπα με συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Γραφεία που βρίσκονται πλησίον τελωνείων που δεν έχουν μετατραπεί ακόμη σε ΤΕΚ, εμφανίζουν σημαντικά καλύτερους χρόνους εξυπηρέτησης, προσελκύοντας έτσι την πελατεία.

Η κατάσταση αυτή δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού. Η Ομοσπονδία των Εκτελωνιστών Αθηνών και Πειραιώς έχει συγκαλέσει έκτακτη Γενική Συνέλευση την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου, όπου αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις για δυναμικές κινητοποιήσεις, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας απεργίας.

Το “Απαρχαιωμένο Πλαίσιο” και οι Προειδοποιήσεις της ΟΤΥΕ

Η ΟΤΥΕ, όπως προαναφέρθηκε, έχει αφυπνίσει την ΑΑΔΕ για τους κινδύνους που εγκυμονεί η επισφαλής λειτουργία των ΤΕΚ και των τελωνείων. Από το 2016, στελέχη της Ομοσπονδίας έχουν καταθέσει επανειλημμένες προτάσεις και λύσεις για την αναβάθμιση του απαρχαιωμένου πλαισίου που διέπει τις Διασαφήσεις Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΔΕΦΚ) για τα οχήματα. Ωστόσο, οι εκκλήσεις τους αντιμετωπίστηκαν με αδιαφορία, με αποτέλεσμα η κατάσταση να φτάσει στο απροχώρητο.

Ως αποτέλεσμα αυτής της δυσλειτουργίας, οι έμποροι αναγκάζονται να αναζητούν Τελωνεία που δεν έχουν ακόμα μετατραπεί σε ΤΕΚ, προκειμένου να καταφέρουν να εκτελωνίσουν τα οχήματά τους ταχύτερα. Αυτή η πρακτική είναι ιδιαίτερα έντονη στα επαγγελματικά οχήματα, τα οποία αποτελούν βασικά εργαλεία δουλειάς και η καθυστέρηση στην παράδοσή τους συνεπάγεται άμεση διακοπή εργασιών για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.

Το πρόβλημα των ΤΕΚ δεν περιορίζεται μόνο στον κλάδο του αυτοκινήτου. Έχει απλώσει τα πλοκάμια του και στον κλάδο των πολυκαταστημάτων, καθώς εποχιακά προϊόντα κινδυνεύουν να εκτελωνιστούν μετά το πέρας της εποχής ζήτησής τους, προκαλώντας τεράστιο οικονομικό πλήγμα. Μάλιστα, ορισμένα πολυκαταστήματα έχουν ήδη προχωρήσει σε μηνύσεις και αγωγές κατά του ελληνικού δημοσίου, διεκδικώντας αποζημιώσεις για τις ζημίες που υφίστανται εξαιτίας των πολύμηνων καθυστερήσεων στα ΤΕΚ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ