Νέα σχολική χρονιά: Μόνιμοι διορισμοί, ανανεωμένη ύλη και καινοτόμες δράσεις φέρνουν αλλαγές στην εκπαίδευση

Νέα σχολική χρονιά: Μόνιμοι διορισμοί, ανανεωμένη ύλη και καινοτόμες δράσεις φέρνουν αλλαγές στην εκπαίδευση

Με μια σειρά από τολμηρές μεταρρυθμίσεις και ενισχυμένο προσωπικό, το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας στοχεύει να εισέλθει σε μια νέα εποχή, θέτοντας τις βάσεις για πιο σύγχρονες, συμμετοχικές και αποτελεσματικές μαθησιακές διαδικασίες.

Η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση: Μια Νέα Εποχή για τα Σχολεία

Η 11η Σεπτεμβρίου σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη μιας σχολικής χρονιάς που το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς. Οι κινήσεις του Υπουργείου δεν περιορίζονται σε απλές προσαρμογές, αλλά περιλαμβάνουν μια ολιστική προσέγγιση που άγγιξε καίριους τομείς, από τη στελέχωση των σχολικών μονάδων έως τον εμπλουτισμό της διδακτέας ύλης και την εισαγωγή βιωματικών δράσεων.

Ενίσχυση Προσωπικού και Υποδομών: Το Στήριγμα της Νέας Χρονιάς

Το ζήτημα της επαρκούς στελέχωσης των σχολείων αποτέλεσε προτεραιότητα. Ήδη εντός του Αυγούστου, ολοκληρώθηκαν σχεδόν 10.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, εκ των οποίων:

  • Πάνω από 5.600 αφορούν τη Γενική Εκπαίδευση.
  • Περισσότεροι από 3.000 κατευθύνονται στην Ειδική Αγωγή.
  • Σχεδόν 1.000 θέσεις καλύφθηκαν από Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ), ενισχύοντας το πλαίσιο υποστήριξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

Η εικόνα συμπληρώνεται από την πρόσληψη περίπου 18.500 αναπληρωτών, καθώς και επιπλέον 6.000+ μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ, που θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία των σχολείων Ειδικής Αγωγής, στα προγράμματα παράλληλης στήριξης, και στην ενίσχυση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου ψυχοκοινωνικής στήριξης, με τη συνεχιζόμενη τοποθέτηση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε 3.000 σχολικές μονάδες, μια πρωτοβουλία που είχε ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη σχολική χρονιά.

Αναμόρφωση της Ύλης και Εισαγωγή Νέων Διδακτικών Εργαλείων

Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα αφορά την αναμόρφωση της διδακτέας ύλης στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Οι μαθησιακοί στόχοι έχουν επαναπροσδιοριστεί, διαχωριζόμενοι σε:

  • «Βασικούς»: Αυτοί διασφαλίζουν την απόκτηση της απαραίτητης γνώσης για όλους τους μαθητές, αποτελώντας τον κορμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • «Πρόσθετους»: Παρέχουν την απαραίτητη ευελιξία στον εκπαιδευτικό να προσαρμόσει το μάθημα στις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ενδιαφέροντα κάθε τάξης, ενθαρρύνοντας μια πιο εξατομικευμένη προσέγγιση.

Αυτή η νέα φιλοσοφία συνδέεται άρρηκτα με την προετοιμασία για την εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου από το 2026. Ήδη από το φθινόπωρο, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση στα νέα ψηφιακά βιβλία μέσω της Πλατφόρμας της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, με στόχο τον πειραματισμό και την ομαλή μετάβαση. Παράλληλα, η πλατφόρτα eVivlio και η ένταξη ολοκληρωμένων λογοτεχνικών έργων στο μάθημα της Λογοτεχνίας αναμένεται να φέρουν τους μαθητές σε πιο άμεση επαφή με την ανάγνωση και τον πολιτισμό.

Προγράμματα και Νέες Θεματικές: Οικονομικός Εγγραμματισμός και Βιωματική Μάθηση

Η νέα σχολική χρονιά φέρνει και νέα μαθήματα. Η Γ’ Γυμνασίου εμπλουτίζεται με το μάθημα των Οικονομικών, στοχεύοντας στον οικονομικό εγγραμματισμό των εφήβων. Στόχος είναι η εξοικείωση με έννοιες όπως η αποταμίευση, η διαχείριση χρημάτων, η λειτουργία των αγορών και η επιχειρηματικότητα, δεξιότητες απαραίτητες για τον σύγχρονο πολίτη.

Παράλληλα, η βιωματική μάθηση αποκτά κεντρικό ρόλο, με την πρωτοβουλία δημιουργίας σχολικών λαχανόκηπων σε νηπιαγωγεία και δημοτικά. Με την προμήθεια μεταλλικών παρτεριών, εργαλείων κηπουρικής, θερμοκηπίων και σπόρων, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τη διαδικασία της καλλιέργειας, ενισχύοντας την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την ομαδικότητα.

Μετά την επιτυχημένη πρώτη του χρονιά, το Ψηφιακό Φροντιστήριο συνεχίζει τη λειτουργία του, προσφέροντας ζωντανά διαδικτυακά μαθήματα, με τη δυνατότητα παρακολούθησης και στη νοηματική γλώσσα. Πέρυσι, καταγράφηκαν περισσότερες από 3.500 ώρες διδασκαλίας, γεγονός που υπογραμμίζει τη δυναμική και την χρησιμότητα αυτού του νέου εργαλείου στην ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας.

Αναβαθμισμένες Υποδομές και Νέοι Εκπαιδευτικοί Χώροι

Στον τομέα των υποδομών, συνολικά 431 σχολικές μονάδες υφίστανται ανακαίνιση μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», διασφαλίζοντας σύγχρονες και ασφαλείς συνθήκες εκπαίδευσης. Εμβληματική κίνηση αποτελεί η επαναλειτουργία του δημοτικού σχολείου στην Ψέριμο μετά από 17 χρόνια απραξίας, επιτρέποντας στα δύο παιδιά του νησιού να διδαχθούν στον τόπο τους χωρίς την ανάγκη μετακίνησης στην Κάλυμνο.

Επιπλέον, κάνουν πρεμιέρα 12 Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε Αττική, Μακεδονία και Θράκη, ενώ νέα σχολεία ανοίγουν σε Δράμα και Μαγνησία. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προσβασιμότητα στην εκπαίδευση για όλους, με την πρώτη λειτουργία Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) σε σωφρονιστικό κατάστημα, συγκεκριμένα στις φυλακές Λάρισας, μια κίνηση που υπογραμμίζει την προσήλωση στην παροχή εκπαιδευτικών ευκαιριών σε ευάλωτες ομάδες.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ