Αύξηση κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων κατά 30% το 2025 εντείνει ανησυχίες στην ευρωπαϊκή αγορά

Αύξηση κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων κατά 30% το 2025 εντείνει ανησυχίες στην ευρωπαϊκή αγορά

Η Κίνα στέλνει ασταμάτητα αυτοκίνητα στην Ευρώπη τους πρώτους δέκα μήνες του 2025, και η ΕΕ δεν μπορεί να τα σταματήσει. Οι πωλήσεις εκτοξεύονται, ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές παράγουν περισσότερα από όσα χρειάζεται η δική τους αγορά. Αυτό τους ωθεί να κοιτάξουν ξανά προς τα έξω.

Αριθμοί που δείχνουν την καταιγίδα

Τα τελωνεία της Κίνας δίνουν νούμερα που ζαλίζουν: εξαγωγές οχημάτων Ιανουαρίου-Οκτωβρίου έφτασαν τα 798,39 δισεκατομμύρια γουάν, δηλαδή γύρω στα 96,9 δισεκατομμύρια ευρώ, με αύξηση 14,3% από πέρσι. Η υπερπαραγωγή στην πατρίδα τους κάνει τους Κινέζους να ψάχνουν αγορές μακριά, και η Ευρώπη μπαίνει στο στόχαστρο. Οι δασμοί της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα δεν πιάνουν τόπο.

Κάποιοι λένε ότι η στροφή των Ευρωπαίων στα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά βλάπτει την ίδια τους την οικονομία, αφού η Κίνα γεμίζει το κενό γρήγορα. Μέχρι τον Αύγουστο του 2025, οι κινεζικές εταιρείες πήραν το 5,5% της ευρωπαϊκής αγοράς. Και έχουν όπλα όπως οι σπάνιες γαίες με τους μικροεπεξεργαστές, που δίνουν πλεονέκτημα.

Πώς η Κίνα χτυπάει πόρτες παντού

Οι συνολικές εξαγωγές εμπορευμάτων της Κίνας έφτασαν τα 22,12 τρισεκατομμύρια γουάν, πάνω κατά 6,2% από το 2024. Τα αυτοκίνητα ηγούνται, μαζί με μηχανολογικά και ηλεκτρονικά που καλύπτουν πάνω από 60% του συνόλου – και η κινητικότητα ξεπερνάει όλους τους άλλους κλάδους. Μόνο τον Οκτώβριο, οι εξαγωγές οχημάτων πήγαν 34% ψηλότερα από πέρσι.

Αυτή η φόρα δίνει στους Κινέζους δύναμη όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ασία, τη Μέση Ανατολή ή τη Λατινική Αμερική. Εταιρείες σαν τις BYD, SAIC και Chery κάνουν τη Κίνα έναν από τους κορυφαίους εξαγωγείς παγκοσμίως. Οι ειδικοί βλέπουν τις εξαγωγές να μένουν ψηλά μέχρι το τέλος του 2025.

Εκτός από εξαγωγές, η Κίνα βάζει λεφτά σε παραγωγή αλλού για να γλιτώσει δασμούς και να πλησιάσει πελάτες. Η BYD φτιάχνει plug-in υβριδικά στην Τουρκία και ηλεκτρικά στην Ουγγαρία, που γίνεται είσοδος στην Ευρώπη. Η Βουδαπέστη τραβάει με φθηνή ρωσική ενέργεια και στήριξη από τις ΗΠΑ του Τραμπ – αντίθετα με Γερμανία και Ιταλία, όπου το κόστος ενέργειας πνίγει τα εργοστάσια.

Και η Stellantis ρίχνει 13 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ, για θερμικά και υβριδικά συστήματα που ταιριάζουν με την νέα πολιτική. Στην Ιταλία, προμηθευτές ψάχνουν συνεργασίες: ιταλικά μέρη, κινεζική κατασκευή στην Ουγγαρία, τεχνολογία από Κίνα. Οι Βρυξέλλες βλέπουν από μακριά, ενώ η Κίνα προχωράει μπροστά. Σε μια εποχή που η παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων αλλάζει γρήγορα, τέτοιες κινήσεις δείχνουν ποιος παίρνει τα ηνία.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ