H Volvo βρίσκεται σε άλλο ένα σταυροδρόμι της ιστορίας της, που την οδηγεί στη νέα ηλεκτρική εποχή – αλλά το διασχίζει με το ίδιο όραμα που ανέκαθεν την έκανε πρωτοπόρο της αυτοκίνησης.
Σε μια περίοδο γενικευμένης ανασφάλειας, στα πρώτα βήματα αυτού του καιρού προς την εξ ολοκλήρου μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Volvo έγινε η πρώτη εταιρεία που πέτυχε -με την έλευση του νέου της, συμπαγούς ηλεκτρικού SUV EX30– έναν πολυπόθητο στόχο όλων των καθιερωμένων κατασκευαστών: την ισοστάθμιση της τιμής των ηλεκτρικών τους αυτοκινήτων με τα θερμικά.
Το ΕΧ30 ήρθε και στη χώρα μας με αρχική τιμή 37.572 ευρώ, με την οποία μπορεί κανείς να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό πολυτελές συμπαγές SUV με ισχύ 272 ίππων και 344 χιλιόμετρα αυτονομίας με κάθε πλήρη φόρτιση. Αυτή είναι μια τιμή απολύτως ανάλογη με την τιμή κάθε «premium» πρότασης με κινητήρα βενζίνης στην ίδια κατηγορία.
Και είναι ένα επίτευγμα του καιρού μας, για την εταιρεία που εφηύρε τις ζώνες ασφαλείας τριών σημείων, το σύστημα προστασίας πλευρικής σύγκρουσης, τον αερόσακο τύπου κουρτίνας, το σύστημα blind spot monitoring και το αυτόματο φρενάρισμα με προστασία πεζών. Με λίγα λόγια, η Volvo προσπαθεί να ερμηνεύσει τις παρούσες ανάγκες μας για να προβλέψει το μέλλον με διαφορετικές τεχνολογίες και εταιρικές στρατηγικές – όπως τις πέντε παρακάτω.
Μια πρώιμη -και αναγκαία- συνεργασία με τους Κινέζους
Η αυτοκινητοβιομηχανία γνώριζε πολύ καλά εδώ και καιρό τη μετάβαση που γινόταν την τελευταία δεκαετία: η Κίνα αναδύονταν με φρενήρη ρυθμό και οι κατασκευαστές της άρχισαν να αναζητούν και να εκμεταλλεύονται τη δυτική τεχνογνωσία. Οι καθιερωμένοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές ήθελαν, με τη σειρά τους, να παράγουν αυτοκίνητα στην ασιατική χώρα με το μικρότερο δυνατό κόστος, για να εισβάλλουν στην τεράστιά της αγορά που αναδυόταν.
Η Volvo
εντόπισε αμέσως την
ευκαιρία, καθώς συνέβαινε η μετάβαση
της ιδιοκτησίας της από τη Ford
στη Geely. Η
σύνδεση με τον κινεζικό κολοσσό το 2010
της άνοιξε τις πύλες όχι μόνο για την
εμπορική της ανάπτυξη, αλλά και για την
εξασφάλιση των κεφαλαίων που θα
εξασφάλιζαν την ευχέρεια της σουηδικής
εταιρείας να συνεχίσει τη μακρόχρονή
της παράδοση της καινοτομίας.
Downsizing και πλατφόρμες
Η Volvo έγινε η πρώτη εταιρεία που εξάλειψε από τη γκάμα της όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης με περισσότερους από τέσσερις κυλίνδρους, για να μειώσει τους ρύπους της πολύ πριν ανέβει στο τρένο της ηλεκτροκίνησης. Περιόρισε τον εαυτό της στο όριο των κινητήρων 2.0 λίτρων, παίρνοντας αποστάσεις ακόμη και από τους Γερμανούς ανταγωνιστές της – Audi, BMW, Mercedes και ακόμη και στις μεγαλύτερες κατηγορίες. Την ίδια στιγμή, περιόρισε τις πλατφόρμες της -σε μόλις δύο, πλέον- και έκανε ένα πρώτο βήμα για τις οικονομίες κλίμακας.
Εξηλεκτρισμός και φόρτιση
Την ίδια δεκαετία, οι Σουηδοί άρχισαν να εστιάζουν την προσοχή τους στον εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων τους με τη βοήθεια κινεζικών κολοσσών στους τομείς την ενέργειας και της κατασκευής μπαταριών. Αυτό τους προσέφερε από νωρίς την πρόσβαση στην αιχμή της τεχνολογίας και στην κατασκευή ηλεκτρικών συστημάτων με ελεγχόμενο κόστος. Κομβικής σημασίας για αυτό ήταν και η δημιουργία μιας ολοκαίνουριας φίρμας, της Polestar.
Νέα εποχή, οι ίδιες βασικές αρχές
Παρά την κοσμογονική αλλαγή που ξεκίνησε να συμβαίνει, και συνεχίζεται, η Volvo διατήρησε τις αρχές που τη διέκριναν ανέκαθεν και στη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού: το σχεδιασμό, την απλότητα και πρακτικότητα, την ποιότητα και φυσικά την ασφάλεια. Δεν μπορούν να το πουν αυτό πολλοί ανταγωνιστές της, οι οποίοι αναγκάστηκαν να επαναπροσδιορίζουν την τοποθέτησή τους στην αγορά ή να κάνουν εκπτώσεις στην παραγωγή και στα υλικά τους.
Η Volvo
εξακολουθεί να μένει
πιστή στην πρακτικότητα και πολύπλευρη
λειτουργικότητα των αυτοκινήτων της
χωρίς να κάνει συμβιβασμούς στο στιλ,
στην πολυτέλεια και στην αυθεντικότητα
του σχεδιασμού των αυτοκινήτων της. Και
στο δρόμο αυτό δεν αφήνει πίσω την
εξέλιξη των νέων τεχνολογιών όπως της
ημι-αυτόνομης οδήγησης- ούτε της
ψηφιοποίησης, όπως αποδεικνύει το
γεγονός ότι ήταν η πρώτη που επέλεξε
για τις οθόνες των αυτοκινήτων της το
λογισμικό Google Auto, με
όλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτό
για το χρήστη.
Διαφοροποίηση μέσω των minivans
Η πέμπτη πτυχή που κρατά τη Volvo μπροστά από τον ανταγωνισμό είναι η τόλμη να επενδύσει στα minivans – σε μια κατηγορία σχετικά ξεχασμένη από τους ιδιώτες τα τελευταία χρόνια. Είναι μια στρατηγική που μόλις πρόσφατα επιβεβαιώθηκε, και η οποία συντάσσεται με τις στρατηγικές οικονομιών κλίμακας. Η Volvo σύντομα θα μπει σε αυτή τη σχετικά μικρής απήχησης κατηγορία με το minivan EM90, που βασίζεται στο κινεζικό Zeekr 009, και μόνο το μέλλον θα δείξει πόσο θα επιδράσει στην ευρωπαϊκή αντίληψη για το αυτοκίνητο αυτή η κίνησή της.