Ρομπότ-μαέστρος: «Σκοπός είναι η συνεργασία, όχι η αντικατάσταση του ανθρώπινου παράγοντα», δηλώνει ο δημιουργός του
Η MAiRA Pro S είναι ένα ρομπότ-μαέστρο που έκανε την εντυπωσιακή εμφάνισή της στη Δρέσδη. Αν και δεν διαθέτει τη συναισθηματική ένταση ενός ανθρώπινου μαέστρου, η ικανότητά της να διατηρεί τον ρυθμό με ακρίβεια είναι εντυπωσιακή. Ο σκοπός των εμφανίσεών της είναι διπλός: να επιδείξει τις δυνατότητες της ρομποτικής μουσικής διεύθυνσης και να υπογραμμίσει τη σημασία της μουσικής που έχει γραφτεί ειδικά για να αξιοποιεί την τεχνολογία. Ο διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Δρέσδης, Μάρκους Ρινντ, τονίζει ότι «δεν στοχεύουμε στην αντικατάσταση των ανθρώπινων μαέστρων», αλλά στην ενορχήστρωση πολύπλοκων μουσικών έργων που σε ανθρώπινη καθοδήγηση δεν θα μπορούσαν να επιτευχθούν.
Η MAiRA Pro S έχει τρία «χέρια» τα οποία κρατούν ράβδους διαφορετικών χρωμάτων, κατευθύνοντας με ακρίβεια τους μουσικούς. Η κίνηση των ράβδων στο σκοτάδι παραπέμπει σε lightsaber, αλλά με υπολογιστική ακριβεία που ενθουσιάζει. Αυτή η καινοτομία εξάπτει τη φαντασία για το μέλλον της μουσικής και της τεχνολογίας.
Η ιδέα για την ανάπτυξη ενός μηχανικού μαέστρου προήλθε από τον Ρινντ πριν από 23 χρόνια, όταν, κατά τη διάρκεια ενός rehearsal, ένας μουσικός του αντέτεινε τα προβλήματα που προκαλούσε η αστάθεια στο τέμπο. Η απάντησή του τότε ήταν: «Δεν είμαι ρομπότ», γεγονός που τον παρακίνησε να συνεργαστεί με επιστήμονες από το Πολυτεχνείο της Δρέσδης. Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας είναι η MAiRA Pro S, αποδεικνύοντας την πρόοδο της τεχνολογίας στη μουσική διεύθυνση.
Η MAiRA Pro S δεν είναι η μοναδική στην κατηγορία της. Το 2006, ένα ρομποτικό σύστημα από την ελβετική εταιρεία ABB είχε πραγματοποιήσει συναυλία με την Συμφωνική Ορχήστρα του Detroit, ενώ το 2015, ο διάσημος τραγουδιστής Αντρέα Μποτσέλι συνεργάστηκε με ένα ρομπότ-μαέστρο με δύο χέρια. Μάλιστα, το 2023 στην Νότια Κορέα, ένα ανδροειδές ρομπότ ύψους 1,8 μέτρων καθοδήγησε 60 μουσικούς που έπαιζαν παραδοσιακά όργανα, φέρνοντας τη ρομποτική μουσική διεύθυνση σε νέα επίπεδα.