Ένα κομμάτι ζωντανής ιστορίας της αυτοκίνησης, ένα Trabant P601 S de Luxe του 1990 που φημολογείται ότι έχει διανύσει μόλις 9 χιλιόμετρα, αναζητά νέο ιδιοκτήτη, προσφέροντας μια σπάνια ευκαιρία σε συλλέκτες και λάτρεις της Ανατολικογερμανικής κληρονομιάς. Η απίστευτη διατήρηση αυτού του οχήματος το καθιστά κάτι παραπάνω από ένα απλό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο – είναι ένα άθικτο τεκμήριο μιας άλλης εποχής.
Η Αληθινή Κατάσταση ενός Μύθου
Το συγκεκριμένο Trabant P601 S de Luxe, μοντέλο του 1990, αναδύεται από το παρελθόν σε κατάσταση που αψηφά την ηλικία του. Σύμφωνα με τον πωλητή, το οδόμετρο δείχνει μόλις 9 χιλιόμετρα, γεγονός που υποδηλώνει ότι το όχημα δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ ουσιαστικά μετά την πρώτη του ταξινόμηση. Δεν πρόκειται για μια ανακατασκευή, αλλά για ένα πραγματικά αχρησιμοποίητο αυτοκίνητο, το οποίο βρίσκεται ακόμη στην εργοστασιακή του μορφή. Το αρχικό γαλάζιο χρώμα του παραμένει λαμπερό, ενώ το καφέ εσωτερικό του είναι ουσιαστικά ανέγγιχτο, με όλα τα εξαρτήματα να μοιάζουν ολοκαίνουργια. Αυτή η εξαιρετική διατήρηση το καθιστά ένα σπάνιο εύρημα, καθώς τα περισσότερα Trabant που έχουν επιβιώσει έχουν υποστεί σημαντική φθορά ή τροποποιήσεις.
Το “Πολυτελές” Σύμβολο της Λαϊκής Δημοκρατίας
Το εν λόγω μοντέλο ανήκει στην πιο πλούσια έκδοση P601 S de Luxe. Στην Ανατολική Γερμανία, όπου η παραγωγή αυτοκινήτων ήταν περιορισμένη και η ζήτηση μεγάλη, ακόμη και μικρές προσθήκες στον εξοπλισμό θεωρούνταν “πολυτέλεια”. Το συγκεκριμένο μοντέλο διέθετε:
- Τάσια τροχών
- 12βολτο σύστημα λειτουργίας (ένα βήμα μπροστά από τα παλαιότερα 6βολτα συστήματα)
- Φωτιζόμενο ντουλαπάκι συνοδηγού
Αυτά τα χαρακτηριστικά, αν και σήμερα θεωρούνται αυτονόητα, τότε ξεχώριζαν ένα μοντέλο από τη βασική του έκδοση.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά και ο Θρύλος του Trabant
Το Trabant P601 χρησιμοποιούσε έναν δίχρονο κινητήρα 600 κ.εκ., ο οποίος απέδιδε 26 ίππους. Συνδυαζόταν με ένα μηχανικό κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων. Το αμάξωμα, κατασκευασμένο από Duroplast (ένα υλικό βασισμένο σε ρητίνες και βαμβακερές ίνες, λόγω της έλλειψης χάλυβα στη ΛΔΓ), διατηρούσε το συνολικό βάρος του οχήματος στα περίπου 600 κιλά. Τα Trabant δεν φημίζονταν για την άνεση ή την τεχνολογία τους. Αντιθέτως, ήταν γνωστά για το χαρακτηριστικό τρέμουλο, τον υψηλό θόρυβο του δίχρονου κινητήρα και, βέβαια, το σύννεφο καπνού που άφηνε πίσω του – ένα αποτέλεσμα της καύσης μίγματος βενζίνης-λαδιού.
Ανάλυση: Η χρήση του Duroplast αντικατοπτρίζει τις οικονομικές συνθήκες και τους περιορισμούς της Ανατολικής Γερμανίας, καθιστώντας το Trabant ένα σύμβολο της εφευρετικότητας και της ανάγκης για αυτονομία. Συνολικά, 3.096.099 οχήματα Trabant κατασκευάστηκαν σε τέσσερις διαφορετικές εκδόσεις από το 1957 έως το 1991, καθιστώντας το ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα οχήματα του Ανατολικού μπλοκ.
Η Αξία ενός Ανέγγιχτου Κειμηλίου
Το συγκεκριμένο Trabant πωλείται από την ATF-Tuning GmbH στην πόλη Hamm της Γερμανίας, στην τιμή των 10.450 ευρώ. Ενώ η τιμή μπορεί να φαίνεται “τσιμπημένη” σε σύγκριση με άλλα Trabant στην αγορά, δικαιολογείται από την απίθανη αχρησιμοποίητη κατάστασή του.
Ανάλυση: Η αξία του οχήματος έγκειται στην ιστορική του σημασία και την μοναδικότητα της διατήρησής του. Για τους συλλέκτες, ένα όχημα σε εργοστασιακή κατάσταση με τόσο λίγα χιλιόμετρα είναι ένα “holy grail”. Συγκριτικά, στην σημερινή αγορά κλασικών αυτοκινήτων, η αυθεντικότητα και η άριστη κατάσταση μπορούν να εκτοξεύσουν την τιμή ενός οχήματος πολύ πάνω από την αρχική του αξία, μετατρέποντάς το από ένα απλό μέσο μεταφοράς σε ένα επενδυτικό αντικείμενο και ένα ενθυμητικό της εποχής του. Η περίπτωση αυτού του Trabant αναδεικνύει την αυξανόμενη τάση για αναζήτηση και διατήρηση οχημάτων που φέρουν σημαντική πολιτιστική ή ιστορική αξία.