«Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.»: Ο νέος ενιαίος φορέας που αντικαθιστά τον ΟΣΕ.

«Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.»: Ο νέος ενιαίος φορέας που αντικαθιστά τον ΟΣΕ.

Ένα νέο κεφάλαιο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο ξεκινά με την ίδρυση των «Σιδηροδρόμων Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.», σηματοδοτώντας μια φιλόδοξη προσπάθεια εκσυγχρονισμού και ασφάλειας μετά από δεκαετίες παθογενειών.

Η Γέννηση του Ενιαίου Σιδηροδρομικού Φορέα: Μια Νέα Εποχή για το Δίκτυο

Ο ελληνικός σιδηρόδρομος εισέρχεται σε μια φάση ριζικού μετασχηματισμού με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης τριών καίριων φορέων: του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), της ΕΡΓΟΣΕ και του κλάδου τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η συγχώνευση αυτή, η οποία κατοχυρώθηκε νομοθετικά μέσω των νόμων 5167/2024 και 5220/2025, οδήγησε στην ίδρυση της εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.».

Αυτός ο νέος, ενιαίος φορέας αναμένεται να αποτελέσει τον κεντρικό πυλώνα για τον εκσυγχρονισμό, την αύξηση της ασφάλειας και τη βελτίωση της αποδοτικότητας του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η λειτουργία του θα βασίζεται σε σύγχρονα «ευρωπαϊκά πρότυπα διακυβέρνησης», με έμφαση σε τρεις βασικούς άξονες:

  • Την αυστηρή εποπτεία της σιδηροδρομικής ασφάλειας, ένα κρίσιμο σημείο μετά την τραγωδία των Τεμπών.
  • Την αξιολόγηση και αναβάθμιση του προσωπικού.
  • Τη βελτίωση της διαχείρισης και υλοποίησης έργων υποδομής.

Η Νέα Ηγεσία: Προφίλ και Στόχοι

Η διοίκηση των «Σιδηροδρόμων Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.» στελεχώνεται από πρόσωπα με πολυετή εμπειρία και εξειδίκευση σε διαφορετικούς, αλλά συμπληρωματικούς, τομείς. Η επιλογή τους φαίνεται να σηματοδοτεί την πρόθεση για μια συνεκτική και αποτελεσματική προσέγγιση στα χρόνια προβλήματα του σιδηροδρόμου:

  • Γιώργος Ιωάννου – Πρόεδρος: Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με προηγούμενη θητεία στην προεδρία του ΟΣΕ από το 2024. Η ακαδημαϊκή του κατάρτιση και η εμπειρία του στη διαχείριση μεγάλων οργανισμών και την αγορά ενέργειας θεωρούνται καίριες για την αναδιάρθρωση του φορέα.
  • Χρήστος Παληός – Διευθύνων Σύμβουλος: Πολιτικός μηχανικός με MBA και πρώην επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ. Η βαθιά του γνώση του μηχανισμού εκτέλεσης σιδηροδρομικών έργων αναμένεται να επιταχύνει την υλοποίηση απαραίτητων υποδομών.
  • Χρύσα (Κρίστη) Αγαπητού – Αντιπρόεδρος: Ακαδημαϊκός με ειδίκευση στη διαχείριση κρίσεων και την επιχειρησιακή στρατηγική. Η εμπειρία της σε θέματα αυτοδιοίκησης και καινοτομίας μπορεί να συμβάλει στον μετασχηματισμό του οργανισμού.
  • Ευάγγελος Χριστογιάννης – Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος: Στέλεχος με εικοσαετή εμπειρία στον ΟΣΕ, υπεύθυνος για έργα συντήρησης και ανάλυση αποδοτικότητας. Η εσωτερική του γνώση του δικτύου είναι πολύτιμη για την καθημερινή λειτουργία.
  • Αθανάσιος Στάβερης – Μέλος ΔΣ: Ιδρυτής της εταιρείας «Tools of Tech», με υπόβαθρο στην κυβερνοασφάλεια και την Τεχνητή Νοημοσύνη, καθώς και θητεία ως Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών. Η τεχνολογική του εξειδίκευση είναι απαραίτητη για την ψηφιοποίηση του σιδηροδρόμου.
  • Κατερίνα Δεμερούτη – Μέλος ΔΣ: Γενική διευθύντρια στη ΣΤΑΣΥ, με εμπειρία στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού και τις αστικές συγκοινωνίες. Η εμπειρία της στον μετασχηματισμό δημόσιων φορέων μπορεί να εφαρμοστεί και στο σιδηρόδρομο.
  • Μάριος Μπόμπουλος – Μέλος ΔΣ: Ηλεκτρολόγος μηχανικός με διεθνή καριέρα σε σιδηροδρομικά έργα και επικεφαλής της PPC Inspectra. Η εξειδίκευσή του σε ενεργειακά και τεχνικά θέματα είναι κομβική.

Προκλήσεις και Προοπτικές: Το Στοίχημα της Ασφάλειας και της Αποδοτικότητας

Η ίδρυση των «Σιδηροδρόμων Ελλάδος» υπερβαίνει την απλή γραφειοκρατική συγχώνευση. Αποτελεί μια συντονισμένη προσπάθεια για την αντιμετώπιση χρόνιων παθογενειών που μάστιζαν το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα, όπως ο κατακερματισμός των φορέων, οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και οι χρόνιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων. Με την ενιαία διοίκηση, το Υπουργείο προσβλέπει σε:

  • Μεγαλύτερη διαφάνεια.
  • Ταχύτερες διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
  • Ουσιαστικότερο έλεγχο της ασφάλειας του δικτύου, ένα ζήτημα που αναδείχθηκε έντονα μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

Παράλληλα, η συζήτηση για την άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο βρίσκει στον νέο Οργανισμό ένα πρώτο πεδίο εφαρμογής. Το μέτρο αυτό, αν υλοποιηθεί, θα έχει άμεσες συνέπειες στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και στην υιοθέτηση ενός πιο ευέλικτου και αποδοτικού μοντέλου λειτουργίας.

Η δημιουργία του νέου σχήματος έρχεται σε μια περίοδο που η Ελλάδα καλείται να αποδείξει την ικανότητά της να διαθέτει ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που είναι ασφαλές, σύγχρονο και εναρμονισμένο με τα αυστηρά ευρωπαϊκά πρότυπα. Το στοίχημα είναι να μετατραπεί μια διαχρονική αδυναμία σε πλεονέκτημα, με την επιτυχία να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πολιτική βούληση και την αποτελεσματικότητα της νέας διοίκησης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ