Ανακοινώθηκαν σημαντικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση τον Αύγουστο.
Δύσκολα θα είναι τα πράγματα για τους οδηγούς στις πόλεις, καθώς ενδέχεται να μειωθεί κατά 40% το όριο ταχύτητας για τα αυτοκίνητα, δίκυκλα, vans, φορτηγά και λεωφορεία.
Αυτή τη νέα ρύθμιση δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του Realfm 97.8.
Ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι έχει ήδη ληφθεί απόφαση για μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, προκειμένου να αποθαρρυνθεί η κυκλοφορία ιδιωτικών οχημάτων και να προτιμηθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σύμφωνα με τον υπουργό, αυτά θα τηρούν αυστηρά τα ωράρια και θα παρέχουν κλιματισμό, με τα λεωφορεία να κυκλοφορούν μόνο στις λεωφορειολωρίδες (με πιθανή εξαίρεση για τα Ταξί).
Πάντως, ο υφυπουργός περιέγραψε ότι το νέο όριο των 30 χλμ./ώρα ισχύει μόνο για εσωτερικούς δρόμους και όχι για κεντρικές οδούς όπως η Κηφισίας, η Συγγρού ή η Βουλιαγμένης.
Αναφερόμενος στις αστικές συγκοινωνίες, ο κ. Οικονόμου σημείωσε ότι υπάρχουν πολλά παράπονα από τους δημότες της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, αλλά λόγω της δυσκολίας των δρομολογίων στην περιοχή, την επόμενη Τρίτη θα αντικατασταθούν 211 παλαιά και ρυπογόνα λεωφορεία με καινούρια. Ανάγκη για σταδιακή ανανέωση του στόλου υπάρχει, καθώς πολλά από αυτά τα λεωφορεία κυκλοφορούν πάνω από 25 με 30 χρόνια.
Ωστόσο, αποκάλυψε και κάτι πιο σοβαρό: στον ηλεκτρικό κυκλοφορούν ακόμη βαγόνια του 1985! «Μιλάμε για 40 ετών βαγόνια. Θα εξοπλίσουμε όλα τα βαγόνια του Μετρό με κλιματισμό, γιατί οι θερμοκρασίες είναι πολύ ψηλές. Χρειάζονται περίπου 40 εκατ. ευρώ για να τοποθετηθούν τα κλιματιστικά», είπε ο υφυπουργός.
Και για τα Ταξί, ο κ. Οικονόμου εξήγησε: «Θα προχωρήσουμε με το νέο ΚΟΚ. Η προσπάθειά μας είναι να λύσουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αθήνα. Μία λύση είναι η χρήση ΜΜΜ, ποδηλάτων ή άλλων εναλλακτικών μέσων.
Θα ρίξουμε το όριο ταχύτητας εντός πόλης σε 30 χλμ./ώρα. Ο λεωφορειόδρομος θα είναι ασφαλής μόνο για τα λεωφορεία. Τα Ταξί, ως δημόσιο μέσο, θα μπορούν να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες στις λεωφορειολωρίδες.
Αλλά επιθυμούμε να ενισχύσουμε τη χρήση του λεωφορείου και με τα καινούρια αιθέρια λεωφορεία που θα κυκλοφορήσουν, ελπίζουμε να πείσουμε τους πολίτες να αφήσουν το αυτοκίνητο σπίτι και να δοκιμάσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Όταν τα δρομολόγια των λεωφορείων γίνονται στην ώρα τους και οι λεωφορειολωρίδες παραμένουν ελεύθερες για τα λεωφορεία, τότε σίγουρα θα κάνουμε τη δημόσια συγκοινωνία πιο δελεαστική.
Η Δημόσια Συγκοινωνία εξελίσσεται και αποκτά καινούρια οχήματα με κλιματισμό, γρήγορη εξυπηρέτηση και αυτό αναμένεται να το εκτιμήσουν οι επιβάτες.»
Τώρα για τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, ο υφυπουργός ανέφερε πως: «Ο νέος ΚΟΚ θα δημοσιοποιηθεί για δύο μήνες ώστε να ακούσουμε τις απόψεις όλων πριν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις και να προχωρήσουμε στην ψήφισή του γύρω στα τέλη Οκτωβρίου.
Έτσι θα ανακοινωθούν και οι αλλαγές στις ταχύτητες στους αυτοκινητόδρομους, όπως κάναμε και για τις πόλεις με το νέο όριο στα 30 χλμ./ώρα. Αυτό, φυσικά, σημαίνει ότι η ζωή του οδηγού θα γίνει λίγο πιο δύσκολη και δεν θα ενθαρρύνει την κυκλοφορία με αυτοκίνητο!
Η επιθυμία μας είναι να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και οι θάνατοι, μιας και το 50% των θανατηφόρων ατυχημάτων συμβαίνουν εντός πόλης. Από τους 680 νεκρούς πέρσι, οι μισοί έχασαν τη ζωή τους μέσα στην πόλη. Έχουμε επίσης ένα από τα ψηλότερα ποσοστά θανάτων σε δίκυκλα στην Ελλάδα.
Στο νέο ΚΟΚ θα συμπεριλάβουμε ζητήματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς και οι κατ’ εξακολούθηση παραβάτες θα χάνουν την άδεια οδήγησής τους. Θα δώσουμε προτεραιότητα σε άλλες Μορφές Μετακίνησης, όπως η Μικροκινητικότητα, για να αποτρέψουμε την κίνηση με αυτοκίνητο μέσα στην πόλη.
Η αγορά αυτοκινήτου έχει αλλάξει, και προχωράμε προς την ηλεκτροκίνηση, την αυτόνομη οδήγηση των οχημάτων, τον περιορισμό ταχύτητας και άλλα συστήματα που θα δούμε στο άμεσο μέλλον.