Η Mazda, η ιαπωνική εταιρεία με έδρα τη Χιροσίμα, προχωρά σε πειραματική δοκιμή ενός συστήματος που παγιδεύει διοξείδιο του άνθρακα απευθείας από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Οικονομικός διευθυντής της, ο Jeff Guyton, μίλησε χθες για αυτή την καινοτομία, η οποία στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές κατά περίπου 20% και να δώσει νέα πνοή στους συμβατικούς κινητήρες. Οι δοκιμές ξεκινούν σύντομα σε αγωνιστικό όχημα, μέσα στη χρονιά, για να ελέγξουν την απόδοση υπό ακραίες συνθήκες.
Οι μηχανικοί της Mazda τοποθετούν το πρωτότυπο σύστημα δέσμευσης CO2 στην εξάτμιση του κινητήρα. Αυτό το μηχάνημα ρουφάει τα καυσαέρια αμέσως μετά την έξοδό τους και τα επεξεργάζεται γρήγορα.
Πώς λειτουργεί η παγίδευση του άνθρακα
Ο Jeff Guyton εξήγησε λεπτομερώς τη διαδικασία σε συνέντευξη Τύπου. Τα καυσαέρια, ακόμα ζεστά, μπαίνουν σε σωλήνα όπου ένα αρχικό στάδιο τα στεγνώνει, αφήνοντας πίσω σχεδόν αγνό διοξείδιο. Μετά, αυτό το αέριο κολλάει σε μια κρυσταλλική δομή από ζεόλιθο, ένα ορυκτό που όλοι ξέρουμε από τις εφαρμογές του στη γεωργία για να κρατά υγρασία και θρεπτικά στο χώμα—κάτι σαν φυσικός σφουγγάρι.
«Τα καυσαέρια περνούν ζεστά μέσα από τον σωλήνα και το σύστημα απορροφά μέρος αυτών. Στη συνέχεια τα ‘στεγνώνει’, ώστε να μείνει σχεδόν καθαρό CO2, και έπειτα το διοξείδιο αυτό παγιδεύεται μέσα σε μια κρυσταλλική δομή από ζεόλιθο. Περίπου το 20% του CO2 που θα έφευγε στην ατμόσφαιρα, παραμένει στη συσκευή», δήλωσε ο Guyton.
Το αποθηκευμένο CO2 καταλήγει σε μικρή δεξαμενή στο όχημα. Κάποια στιγμή, ο οδηγός θα πρέπει να την αδειάσει ή να την αντικαταστήσει, αλλά η εταιρεία βλέπει δυνατότητες επαναχρησιμοποίησης του αερίου σε βιομηχανίες, όπως η παραγωγή ανακυκλωμένων πλαστικών.
Γιατί επιμένει η Mazda στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ ο κόσμος τρέχει στα ηλεκτρικά; Η απάντηση κρύβεται στην πραγματικότητα ότι τα ηλεκτρικά εξαρτώνται συχνά από δίκτυα ρεύματος βασισμένα σε ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν λύνει πλήρως το πρόβλημα των εκπομπών.
Δοκιμές και μακροπρόθεσμες φιλοδοξίες
Η εταιρεία σχεδιάζει δημόσια επίδειξη σε αγώνα αντοχής αργότερα φέτος. Θα μαζέψουν δεδομένα από το αυτοκίνητο σε πλήρη φόρτιση, για να δουν αν η τεχνολογία αντέχει.
«Εξελίσσουμε την τεχνολογία, και όσα έχουμε καταφέρει μέχρι στιγμής είναι πολύ ενθαρρυντικά. Θα τη δοκιμάσουμε σε έναν αγώνα αντοχής μέσα στη χρονιά και θα συλλέξουμε δεδομένα από το αυτοκίνητο υπό πραγματικές αγωνιστικές συνθήκες», είπε ο Guyton, δείχνοντας αισιοδοξία αλλά και επιφυλακτικότητα για την εφαρμογή σε δρόμο.
Αυτή η προσέγγιση ταιριάζει στη γενικότερη τακτική της Mazda, που συνδυάζει plug-in υβριδικά συστήματα με πειράματα σε βιοκαύσιμα και περιστροφικούς κινητήρες σαν ενισχυτές εμβέλειας. Ίσως έτσι να δώσουν δεύτερη ευκαιρία στα υπάρχοντα οχήματα, μειώνοντας το περιβαλλοντικό τους βάρδινο χωρίς να τα αποσύρουν απότομα.
Πάντως, μένει να φανεί αν το σύστημα θα προσαρμοστεί σε μαζική παραγωγή χωρίς να βαραίνει υπερβολικά τα αυτοκίνητα ή να ανεβάζει τις τιμές—μια πρόκληση που μπορεί να καθορίσει το μέλλον της.