Γιώργος Λεβεντίδης: Ο 16χρονος φοιτητής που κερδίζει τις εντυπώσεις

Γιώργος Λεβεντίδης: Ο 16χρονος φοιτητής που κερδίζει τις εντυπώσεις

Μία πρωτοφανής διάκριση στην ακαδημαϊκή σκηνή της Ευρώπης θέτει νέα δεδομένα για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ένας 16χρονος μαθητής από τον Πειραιά, ο Γιώργος Λεβεντίδης του Ζαννείου Προτύπου Λυκείου, έγινε δεκτός άνευ όρων (unconditional offer) στο φημισμένο Πανεπιστήμιο του Bath της Μεγάλης Βρετανίας, δύο χρόνια πριν καν ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το επίτευγμά του αναδεικνύει τις δυνατότητες της ελληνικής νεολαίας και ταυτόχρονα φέρνει στην επιφάνεια κρίσιμα ζητήματα σχετικά με την αναγνώριση και αξιοποίηση των εξαιρετικών ταλέντων εντός της χώρας.

Η πορεία προς τη διεθνή αναγνώριση

Η εξαιρετική κλίση του Γιώργου Λεβεντίδη στα Μαθηματικά ήταν εμφανής από πολύ νεαρή ηλικία. Ήδη από το Γυμνάσιο, οι καθηγητές του είχαν επισημάνει την πρωτοφανή του γνώση, η οποία ξεπερνούσε την ύλη των τυπικών τάξεων. Με την καθοδήγηση του πατέρα του, Ιωάννη Λεβεντίδη, Καθηγητή Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο νεαρός μαθητής άρχισε μια εντατική προετοιμασία για τις απαιτητικές εισαγωγικές εξετάσεις πανεπιστημίων του εξωτερικού. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο πατέρας του στο Dnews, «Οι δάσκαλοί του μου είπαν ξεκάθαρα ότι η Ελλάδα δεν έχει δομές για παιδιά σαν τον Γιώργο. Μου πρότειναν να απευθυνθούμε σε ξένα πανεπιστήμια, όπου το ταλέντο αναγνωρίζεται ανεξαρτήτως ηλικίας.»

Από την ηλικία των 13 ετών, ο Γιώργος συμμετείχε σε σειρά υψηλού επιπέδου εξεταστικών διαδικασιών, καλύπτοντας ύλη πανεπιστημιακών μαθημάτων. Συνολικά, μέχρι τα 16 του, είχε λάβει μέρος σε 18 τέτοιες εξετάσεις, παράλληλα με τις σχολικές του υποχρεώσεις. Η διαδικασία ήταν ιδιαίτερα απαιτητική:

  • Εξετάσεις στα Μαθηματικά 1, 2 και 3.
  • Εξετάσεις στη Στατιστική.
  • Εξετάσεις στη Βιομηχανική.
  • Εξετάσεις στην Αγγλική γλώσσα.

«Το εξεταστικό σύστημα ήταν εξαντλητικό, αλλά δίκαιο», δηλώνει ο ίδιος. «Δεν υπάρχουν περιθώρια τύχης. Μόνο δουλειά και συνέπεια.»

Η “Άνευ Όρων” Προσφορά και η Διπλή Πρόκληση

Το Πανεπιστήμιο του Bath, αναγνωρισμένο ως ένα από τα κορυφαία στην Ευρώπη για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, υπήρξε το πρώτο που αναγνώρισε επίσημα την ακαδημαϊκή ωριμότητα και τις γνώσεις του Γιώργου. Η προσφορά ήταν «άνευ όρων», γεγονός που υπογραμμίζει το εξαιρετικό επίπεδο του μαθητή. Ωστόσο, η πρόωρη εισαγωγή σε πανεπιστήμιο προκαλεί πρακτικά ζητήματα στην Ελλάδα, καθώς ο Γιώργος δεν έχει ακόμη αποφοιτήσει από το Λύκειο. Το πανεπιστήμιο του Bath έχει δώσει προθεσμία ενός έτους για την τακτοποίηση των εκπαιδευτικών εκκρεμοτήτων. «Ελπίζω να βρεθεί λύση ώστε να πάρω το απολυτήριό μου χωρίς να χρειαστεί να αφήσω το σχολείο», αναφέρει ο Γιώργος, δείχνοντας την επιθυμία του να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις που έχει ξεκινήσει.

Το Ελληνικό Όνειρο: Πανεπιστήμιο στην Πατρίδα

Παρά τη διεθνή αναγνώριση, ο Γιώργος Λεβεντίδης εκφράζει μια ισχυρή επιθυμία να παραμείνει και να σπουδάσει στην Ελλάδα. «Θα ήθελα να σπουδάσω Μαθηματικά στο ΕΚΠΑ ή στο Πολυτεχνείο. Πιστεύω στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο», τονίζει. «Αν μου δινόταν η ευκαιρία να φοιτήσω εδώ χωρίς τις Πανελλήνιες, θα την άρπαζα αμέσως. Έχω ήδη το επίπεδο γνώσεων ενός πρωτοετούς φοιτητή.»

Ανάλυση: Η δήλωση αυτή υπογραμμίζει μια κοινή πρόκληση για την ελληνική πολιτεία: την αδυναμία άμεσης ενσωμάτωσης εξαιρετικών ταλέντων που έχουν ήδη αποδείξει πανεπιστημιακού επιπέδου γνώσεις, χωρίς να περάσουν από το καθιερωμένο, ενίοτε άκαμπτο, σύστημα των Πανελληνίων εξετάσεων. Η περίπτωση του Γιώργου αναδεικνύει την ανάγκη για μηχανισμούς ευελιξίας, όπως ειδικές διατάξεις ή fast-track εισαγωγές για αριστούχους με διεθνείς διακρίσεις, που θα τους επέτρεπαν να αξιοποιηθούν άμεσα εντός της χώρας, συμβάλλοντας στην αποφυγή του brain drain.

Το όνειρο του Γιώργου δεν περιορίζεται στις σπουδές. Οραματίζεται να ασχοληθεί με την ερευνητική δραστηριότητα στα Μαθηματικά, δηλώνοντας: «ιδανικά να εργαστώ στο CERN ή να δημιουργήσω τη δική μου ερευνητική ομάδα.»

Μια Μηνυματική Επιτυχία: Σεμνότητα και Επιμονή

Παρά την τεράστια επιτυχία, ο 16χρονος μαθητής διατηρεί μια αξιοσημείωτη σεμνότητα. «Νιώθω ευγνωμοσύνη, όχι έπαρση», αναφέρει. Η αγάπη του για τα Μαθηματικά ήταν πάντοτε το κύριο κίνητρο. «Από τα 11 μου διάβαζα μαθηματικά βιβλία από τη βιβλιοθήκη του πατέρα μου. Δεν το έκανα για τους βαθμούς, αλλά γιατί αγαπούσα τη λογική και την ομορφιά των αριθμών.»

Το μήνυμά του στους συνομηλίκους του ξεπερνά τα στενά όρια της ακαδημαϊκής του πορείας: «Αν μπορείς να κάνεις κάτι τώρα, κάν’ το. Μην περιμένεις την “κατάλληλη στιγμή”. Για μένα, το αδύνατο έγινε δυνατό επειδή δεν φοβήθηκα να προσπαθήσω.»

Ανάλυση: Η ιστορία του Γιώργου Λεβεντίδη αποτελεί φωτεινό παράδειγμα της δύναμης του πάθους και της αφοσίωσης. Υπογραμμίζει ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι μόνο μια διαδικασία απόκτησης πτυχίων, αλλά μια διαρκής αναζήτηση γνώσης και αριστείας. Η επιτυχία του θέτει σε διαλογική βάση την ευελιξία του εκπαιδευτικού συστήματος να αναγνωρίζει και να προωθεί εξαιρετικά ταλέντα, ακόμη και αν αυτά δεν ακολουθούν την πεπατημένη. Η Ελλάδα, ως χώρα, θα πρέπει να επενδύσει σε δομές και πολιτικές που επιτρέπουν την άνθιση τέτοιων προσωπικοτήτων, είτε μέσω ειδικών ακαδημαϊκών προγραμμάτων είτε μέσω νομικών ρυθμίσεων που θα επιτρέπουν την προσαρμογή στις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ