Το 1ο Γυμνάσιο Πυλαίας πρωτοπορεί στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς γίνεται το πρώτο που φιλοξενεί τον θεσμό της μαθητικής προσομοίωσης του ΟΗΕ (Model United Nations), προσφέροντας στους μαθητές μια μοναδική ευκαιρία να αναπτύξουν διπλωματικές δεξιότητες και να συζητήσουν κρίσιμα παγκόσμια ζητήματα.
Πρωτοπορία στη Δημόσια Εκπαίδευση: Το Model United Nations (MUN) φτάνει στην Πυλαία
Η εκπαίδευση εξελίσσεται και νέες, καινοτόμες δράσεις ενσωματώνονται στη διδακτική διαδικασία, ειδικά στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Μία τέτοια πρωτοβουλία αναπτύσσεται αυτή την περίοδο στο 1ο Γυμνάσιο Πυλαίας, το οποίο φιλοξενεί για πρώτη φορά στη Βόρεια Ελλάδα τον καταξιωμένο θεσμό του Model United Nations (MUN). Πρόκειται για μια μαθητική προσομοίωση της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και άλλων πολυμερών οργάνων, όπου οι μαθητές αναλαμβάνουν τον ρόλο διπλωματών, εκπροσωπώντας κράτη-μέλη του ΟΗΕ και συμμετέχοντας σε επιτροπές με προκαθορισμένη ατζέντα.
Όπως επισημαίνει με ιδιαίτερη έμφαση ο διευθυντής του σχολείου, κ. Παναγιώτης Δόμβρος, «Πρόκειται για έναν θεσμό δεκαετιών, με μεγάλη απήχηση σε διεθνές επίπεδο, που μέχρι σήμερα στην Ελλάδα συναντούσαμε κυρίως σε ιδιωτικά σχολεία». Η φιλοξενία του MUN σε δημόσιο σχολείο όχι μόνο διευρύνει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικού υποβάθρου, αλλά αποτελεί και ένα ισχυρό μήνυμα για την αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας και την ενσωμάτωση διεθνών προτύπων.
Εμβάθυνση στα Παγκόσμια Ζητήματα: Έντεκα Επιτροπές σε Δράση
Η φετινή διοργάνωση στην Πυλαία είναι ιδιαίτερα φιλόδοξη, καθώς λειτουργούν συνολικά έντεκα επιτροπές. Η συμμετοχή των μαθητών είναι πανελλαδική, με εκπροσώπους όχι μόνο από τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και από διάφορες περιοχές της χώρας. Αυτό ενισχύει τον διαπολιτισμικό διάλογο και την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των συμμετεχόντων.
Η θεματολογία που αναπτύσσεται στις επιτροπές είναι ευρεία και άκρως επίκαιρη, καλύπτοντας σημαντικές πτυχές των σύγχρονων παγκόσμιων προκλήσεων:
- Ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων (π.χ., δικαιώματα προσφύγων, ισότητα των φύλων)
- Θέματα επιχειρηματικότητας και οικονομικής ανάπτυξης
- Η ψυχική υγεία των εφήβων, ένα θέμα που έχει αναδειχθεί ιδιαίτερα μετά την πανδημία
- Η προστασία του περιβάλλοντος και η κλιματική αλλαγή (π.χ., βιώσιμη ανάπτυξη, διαχείριση φυσικών πόρων)
- Ζητήματα διεθνούς ασφάλειας και ειρήνης (π.χ., επίλυση συγκρούσεων, αφοπλισμός)
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Νίκος Παυλίδης, μαθητής της Β’ Λυκείου που είναι ενεργό μέλος στην οργανωτική επιτροπή, «Θέλουμε να δώσουμε έμφαση στους νέους, να βάλουμε τις βάσεις για όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν μια επαγγελματική πορεία στη διπλωματία ή στη διεθνή πολιτική και, κυρίως, να καλλιεργήσουμε την ελπίδα ότι ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος». Η δήλωση αυτή υπογραμμίζει τον διττό στόχο του MUN: την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων και την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας, με έμφαση στη δημιουργία μιας καλύτερης κοινωνίας.
Εκπαιδευτικά Οφέλη και Προοπτικές
Η συμμετοχή σε ένα MUN προσφέρει στους μαθητές πολλαπλά οφέλη, τα οποία εκτείνονται πέρα από τις ακαδημαϊκές γνώσεις. Συγκεκριμένα, οι μαθητές αναπτύσσουν:
- Διπλωματικές και διαπραγματευτικές δεξιότητες: Μαθαίνουν να διατυπώνουν επιχειρήματα, να αναπτύσσουν στρατηγική, και να επιτυγχάνουν συναινέσεις.
- Κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων: Καλούνται να αναλύσουν σύνθετα ζητήματα και να προτείνουν βιώσιμες λύσεις.
- Ρητορική δεινότητα και δημόσια ομιλία: Εξασκούνται στην έκφραση των ιδεών τους με σαφήνεια και πειθώ.
- Ερευνητικές δεξιότητες: Διεξάγουν εκτενή έρευνα για τα θέματα που καλούνται να συζητήσουν και τη θέση της χώρας που εκπροσωπούν.
- Επικοινωνία και συνεργασία: Εργάζονται ομαδικά και συνεργάζονται με συμμαθητές από διαφορετικά σχολεία και περιοχές.
- Επίγνωση διεθνών θεμάτων: Κατανοούν σε βάθος τις γεωπολιτικές προκλήσεις και την αλληλεξάρτηση των κρατών.
Η πρωτοβουλία του 1ου Γυμνασίου Πυλαίας ανοίγει ουσιαστικά τον δρόμο για τη συστηματικότερη ενσωμάτωση διεθνών θεσμών και καινοτόμων προγραμμάτων στη δημόσια εκπαίδευση. Όπως τονίζουν οι συντελεστές, ο στόχος είναι να προσφερθούν στους μαθητές ευκαιρίες που μέχρι πρότινος ήταν προνόμιο λίγων, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης και προετοιμάζοντας τους νέους για ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.