Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν το στοίχημα στην Κίνα;

Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν το στοίχημα στην Κίνα;

Πολυάριθμες ευρωπαϊκές εταιρείες βιώνουν σταδιακή απώλεια αξίας στην κινεζική αγορά. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση οδηγεί τους Κινέζους προς εγχώριους κατασκευαστές.

Η έλλειψη παραγγελιών και η μείωση της αγοραστικής δύναμης δημιουργούν νέες ανησυχίες για μια επερχόμενη κρίση στη γερμανική οικονομία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν επιπλέον διαρθρωτικά προβλήματα, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση αυξάνουν απρόβλεπτα το κόστος παραγωγής. Επιπλέον, η χρηματοδότηση για αυτές τις ριζικές αλλαγές προέρχεται από όλο και λιγότερο αποδεκτούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, η κατάσταση ήταν καλή. Η Volkswagen, η Mercedes-Benz και η BMW παρουσίασαν αύξηση των πωλήσεών τους και αυξημένα κέρδη. Ωστόσο, οι προβλέψεις για το σύνολο του έτους απογοήτευσαν τις προσδοκίες πολλών επενδυτών και μετόχων. Ο πληθωρισμός και η αύξηση των επιτοκίων συμπιέζουν τη ζήτηση για νέα οχήματα. Οι πωλήσεις βρίσκονται ακόμα 25% κάτω από τα επίπεδα του 2019, πριν την πανδημία, ενώ η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκεται περίπου στο 60% της περσινής χρονιάς, προειδοποιεί η Χίλντεγκαρντ Μίλερ, πρόεδρος της Ένωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών VDA.

Την ίδια στιγμή, η Κίνα, ως η μεγαλύτερη και σημαντικότερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ενισχύει την προτίμησή της για νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Περίπου τα μισά ηλεκτροκίνητα οχήματα που κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο βρίσκονται στους δρόμους της Κίνας. Οι κινέζοι κατασκευαστές σημειώνουν σημαντική πρόοδο. Μοναδικός ανταγωνιστής τους από το εξωτερικό είναι η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla. Πρόσφατα, ακόμη και οι κινέζοι αγοραστές αυτοκινήτων προτιμούν εγχώριες μάρκες. Για παράδειγμα, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, η οποία είναι πρώτη σε πωλήσεις στην Κίνα, πούλησε το πρώτο εξάμηνο του έτους 30% περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της κινεζικής βιομηχανικής ένωσης CPCA.

Η BYD πούλησε στην Κίνα σχεδόν 20 φορές περισσότερα ηλεκτροκίνητα οχήματα από τη VW. Ως αντίδραση, η VW επιδιώκει τώρα μια συνεργασία με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Xpeng στους τομείς της ηλεκτροκίνησης, του λογισμικού και της αυτόνομης οδήγησης. Για τον σκοπό αυτό, η γερμανική εταιρεία επενδύει 700 εκατομμύρια δολάρια στη νεοφυή επιχείρηση και σχεδιάζει την κυκλοφορία δύο νέων μοντέλων στην κινεζική αγορά το 2026.

Στο παρελθόν, τα γερμανικά πολυτελή αυτοκίνητα θεωρούνταν στην Κίνα σύμβολα κατάκτησης κοινωνικού καθεστώτος για την ανερχόμενη μεσαία και ανώτερη τάξη. Ωστόσο, οι εσωτερικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων εξασθενούν και συνδέονται στην κινεζική συνείδηση με παλαιές τεχνολογίες και έλλειψη αξιοπιστίας.

Ωστόσο, τα κινεζικά οχήματα κερδίζουν ολοένα περισσότερο έδαφος στην κινεζική αγορά, κυρίως λόγω της ψηφιακής τους τεχνολογίας και των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης και ψυχαγωγίας. Σχετικά με την άνεση και την ποιότητα, θεωρούνται πλέον σχεδόν ισάξια ή ακόμη και καλύτερα από όσα προσφέρουν οι παραδοσιακές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας συμβούλων Berylls που ειδικεύεται στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Για πρώτη φορά το 2023, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα διασφαλίσουν πάνω από το 50% της αγοράς αυτοκινήτων στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων με θερμικούς κινητήρες. Υπολογίζεται ότι έως το 2030 αυτό το ποσοστό θα ανέλθει στο 65%. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, η Κίνα πρώτοφανώς αναδείχθηκε σε πλέον προηγούμενη θέση από την Ιαπωνία στις εξαγωγές αυτοκινήτων. Η ασιατική χώρα βρίσκεται σε ανοδική τροχιά και ως προς τις πωλήσεις, τις εξαγωγές και την παραγωγή.

«Η Κίνα γίνεται υπερδύναμη στην αυτοκινητοβιομηχανία», λέει ο εμπειρογνώμονας Fabian Piontek της εταιρείας συμβούλων AlixPartners. Από την άλλη πλευρά, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υπερασπίζονται ολοένα και συχνότερα το μερίδιο της αγοράς τους στις εγχώριες αγορές τους. «Η εποχή των ρεκόρ κερδών για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες φτάνει στο τέλος της», υπογραμμίζει ο γερμανός ειδικός.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ