Οι υποψηφιότητες για τα Όσκαρ 2026 ανακοινώνονται στις 22 Ιανουαρίου, μα τρεις μήνες νωρίτερα, ταινίες και ρόλοι ήδη μαγνητίζουν προσοχές. Κάποια δεν έχουν καν κυκλοφορήσει, κι όμως, οι κριτικοί και οι insiders βλέπουν δυναμικά φαβορί στις πέντε βασικές κατηγορίες: καλύτερη ταινία, πρώτος γυναικείος ρόλος, πρώτος ανδρικός ρόλος, δεύτερος γυναικείος και δεύτερος ανδρικός. Ποιος θα πρωταγωνιστήσει φέτος;
Υποψήφιες ταινίες που κλέβουν την παράσταση
Η Αμερικανική Ακαδημία διατηρεί σταθερά δέκα υποψηφιότητες για καλύτερη ταινία εδώ και χρόνια, από τότε που άνοιξε το παιχνίδι πριν δεκαπέντε χρόνια. Το πεδίο φέτος απλώνεται πλατιά, με τον Πολ Τόμας Άντερσον να βάζει μπροστά το «Μια μάχη μετά την άλλη», χάρη σε διθυραμβικές κριτικές που αγνοούν ενδεχομένως τις ταμειακές αποδόσεις.
Ο Ράιαν Κούγκλερ δεν μένει πίσω με τους «Αμαρτωλούς», μια ταινία τρόμου εποχής που βγήκε καλοκαίρι – εποχή που συνήθως οι ψηφοφόροι σνόμπαραν, αλλά εδώ τα πράγματα μπορεί να διαφέρουν. Η νορβηγο-γερμανική «Συναισθηματική αξία» του Γιοακίμ Τρίερ, με διάλογους σε αγγλικά, νορβηγικά και σουηδικά, θορυβεί έντονα, ενώ η Κλόε Ζάο φέρνει το «Hamnet» στο τραπέζι και ο Τζος Σάφντι το «Marty Supreme». Ο Τζαφάρ Παναχί προσθέτει γοητεία με το «Ένα απλό ατύχημα», που σάρωσε Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες – θυμίζοντας ότι τα φεστιβάλ συχνά ανοίγουν δρόμους προς τα Όσκαρ.
Στον ορίζοντα αιωρούνται και πιο αβέβαιες επιλογές, όπως το «F1» του Τζόζεφ Κοσίνσκι, το «Jay Kelly» του Νόα Μπόμπακ ή το «Frankenstein» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο – ποιος ξέρει, ίσως εκπλήξουν αν το κοινό αγκαλιάσει τις ιστορίες τους.
Για τον πρώτο γυναικείο ρόλο, η Ακαδημία ισορροπεί ανάμεσα σε βετεράνες και φρέσκιες φωνές, με την πρωτοεμφανιζόμενη Τσέις Ινφίνιτι να κλέβει καρδιές στο «Μια μάχη μετά την άλλη» – μια ερμηνεία ήρεμη μα εκρηκτική που βάζει νέα δεδομένα.
Η Ρενάτε Ρέινσβε, Νορβηγίδα με εμπειρία, διεκδικεί πρώτη φορά με τη «Συναισθηματική αξία», ενώ η Τζέσι Μπακλεϊ επιστρέφει δυναμικά από την υποψηφιότητα του 2022 στη «Χαμένη κόρη», ερμηνεύοντας μια βασανισμένη σύζυγο Σαίξπηρ στο «Hamnet». Η Σίνθια Ερίβο, ως μάγισσα Έλφαμπα στο «Wicked: Μέρος δεύτερο», φαίνεται αναπόφευκτη μετά την περσινή αγνόηση του πρώτου μέρους, και οι Αμάντα Σέιφριντ στο «The Testament of Ann Lee», Τζούλια Ρόμπερτς στο «Μετά το κυνήγι», Έμα Στόουν στη «Βουγονία» και Τζένιφερ Λόρενς στο «Die My Love» κρατούν ψηλά τον πήχη – όλες με προηγούμενες διεκδικήσεις.
Ανδρικοί ρόλοι και δεύτεροι γυναικείοι που ξεχωρίζουν
Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο φαίνεται να κλειδώνει θέση με το «Μια μάχη μετά την άλλη», δέκα χρόνια μετά το Όσκαρ του για την «Επιστροφή» – μα ο Βάγκνερ Μόουρα, γνωστός από τον Πάμπλο Εσκομπάρ στο «Narcos», σαρώνει με το βραζιλιάνικο «The Secret Agent», παίρνοντας βραβείο στις Κάννες και αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια αμφιβολίας.
Ο Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, υποδυόμενος δίδυμους αδερφούς στους «Αμαρτωλούς», και ο Τιμοτέ Σαλαμέ στο «Marty Supreme» – δεύτερη χρονιά μετά τον Μπομπ Ντίλαν – μοιάζουν σίγουροι, ενώ ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ ως Μπρους Σπρίνγκστιν στο «Springsteen: Deliver Me from Nowhere» εκμεταλλεύεται την παράδοση των μουσικών βιογραφιών. Ο Ντουέιν Τζόνσον στο «The Smashing Machine», ο Ίθαν Χοκ στο «Blue Moon» και ο Τζέσι Πλέμονς στη «Βουγονία» ρίχνουν γέφυρες στην κούρσα – ποιος θα ξεχωρίσει τελικά;
Στον δεύτερο γυναικείο ρόλο, η λίστα φουσκώνει επικίνδυνα, με την Έιμι Μάντιγκαν να πρωτοστατεί ως κακιά μάγισσα στο «Weapons», έτοιμη για δεύτερη διεκδίκηση 40 χρόνια μετά το «Twice in a Lifetime» του 1985. Η Τεγιάνα Τέιλορ και η Ρετζίνα Χολ λάμπουν μαζί στο «Μια μάχη μετά την άλλη», η Ελ Φάνινγκ και η Ίνγκα Ιμπσντότερ Λίλεας στη «Συναισθηματική αξία», και η Αριάνα Γκράντε ως Γκλίντα στο «Wicked: Μέρος δεύτερο» μπορεί να εκτοξευθεί αν η ταινία πετύχει.



