Βίντεο ντοκουμέντο από την Αλάσκα: Η συντριβή μαχητικού F-35

Βίντεο ντοκουμέντο από την Αλάσκα: Η συντριβή μαχητικού F-35

Ένα περιστατικό που έλαβε χώρα στην παγωμένη Αλάσκα αποκαλύπτει τις κρίσιμες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ακόμα και τα πλέον σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη, όταν η τεχνολογία έρχεται αντιμέτωπη με τις ακραίες συνθήκες του περιβάλλοντος.

Η Τελευταία Πτήση ενός F-35: Μια Μάχη 50 Λεπτών Ενάντια στον Πάγο

Η πρόσφατη δημοσιοποίηση της έκθεσης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ ρίχνει φως σε ένα δραματικό συμβάν που διαδραματίστηκε στις 28 Ιανουαρίου, όταν ένα υπερσύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος F-35 Lightning II, αξίας περίπου 200 εκατομμυρίων δολαρίων, καταστράφηκε ολοσχερώς στην Αλάσκα. Για σχεδόν 50 λεπτά, ο πιλότος του αεροσκάφους, σε συνεχή τηλεδιάσκεψη με μηχανικούς της Lockheed Martin, έδινε μια απεγνωσμένη μάχη να σώσει το αεροσκάφος από μια σοβαρή υδραυλική βλάβη.

Σύμφωνα με την επίσημη αναφορά, η ρίζα του προβλήματος εντοπίστηκε στην δημιουργία πάγου στα υδραυλικά συστήματα του ρινιαίου και των κύριων συστημάτων προσγείωσης. Πρόκειται για κρίσιμα εξαρτήματα, εκτιμώμενης αξίας περίπου 200.000 δολαρίων, των οποίων η δυσλειτουργία καθιστά αδύνατη την ασφαλή προσγείωση. Ο πάγος εμπόδισε την ορθή λειτουργία τους, οδηγώντας τελικά τον πιλότο στην απόφαση να εκτιναχθεί από το κόκπιτ, δευτερόλεπτα προτού το αεροσκάφος συντριβεί. Ευτυχώς, ο πιλότος υπέστη μόνο ελαφρά τραύματα.

Η Αποτυχημένη «Επέμβαση» και οι Συνέπειές της

Στην προσπάθειά του να επιλύσει το πρόβλημα του παγωμένου υδραυλικού συστήματος, ο πιλότος επιχείρησε δύο προσγειώσεις τύπου «touch and go». Αυτή η διαδικασία, κατά την οποία το αεροσκάφος αγγίζει στιγμιαία τον διάδρομο και αμέσως απογειώνεται ξανά, εφαρμόζεται συχνά για την απελευθέρωση μπλοκαρισμένων μηχανισμών. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση, η τακτική αυτή όχι μόνο απέτυχε, αλλά επιδείνωσε την κατάσταση. Όπως διαπιστώθηκε αργότερα:
* Ο πάγος επεκτάθηκε και στα δύο κύρια συστήματα προσγείωσης.
* Έγινε πλέον αδύνατη οποιαδήποτε προσπάθεια ομαλής προσγείωσης.

Η λεπτομερής ανάλυση των συντριμμιών αποκάλυψε ένα ανησυχητικό εύρημα: περίπου το ένα τρίτο του υδραυλικού υγρού στα συστήματα της μύτης και του δεξιού σκέλους προσγείωσης είχε αντικατασταθεί από… νερό. Η παρουσία νερού σε ένα κλειστό υδραυλικό σύστημα, ιδιαίτερα σε ακραίες θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη, καθώς οδηγεί στον σχηματισμό πάγου και την παρεμπόδιση της λειτουργίας.

Ο Παράγοντας «Κρύο» και οι Προειδοποιήσεις της Lockheed Martin

Το περιστατικό αναδεικνύει την κρισιμότητα των περιβαλλοντικών συνθηκών στην επιχειρησιακή ικανότητα των σύγχρονων μαχητικών. Την ημέρα του ατυχήματος, η θερμοκρασία στην περιοχή άγγιζε τους -1 βαθμούς Φαρενάιτ (περίπου -18 βαθμούς Κελσίου), συνθήκες που αποδείχθηκαν καθοριστικές για την έκβαση της πτήσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις εννέα ημέρες μετά το ατύχημα αυτό, εντοπίστηκε παρόμοιο πρόβλημα σε ένα άλλο F-35, το οποίο ωστόσο κατάφερε να προσγειωθεί χωρίς περαιτέρω συμβάντα. Η έκθεση τονίζει ότι η Lockheed Martin, ο κατασκευαστής των F-35, είχε ήδη εκδώσει οδηγίες σχετικά με πιθανές δυσλειτουργίες στους αισθητήρες του αεροσκάφους σε συνθήκες ακραίου ψύχους. Αυτό υποδηλώνει μια πιθανή ευπάθεια του σχεδιασμού ή των υλικών σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, ένα ζήτημα που απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση και επιδιόρθωση για την αξιοπιστία και ασφάλεια του στόλου των F-35, ενός από τα πιο ακριβά και πολύπλοκα οπλικά συστήματα στον κόσμο.

Το περιστατικό αυτό υπογραμμίζει τη συνεχή ανάγκη για προσαρμογή και βελτίωση των αμυντικών συστημάτων στις ολοένα και πιο απαιτητικές επιχειρησιακές συνθήκες, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αεροναυπηγική μηχανική στον αγώνα της ενάντια στα στοιχεία της φύσης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ