Η Αιθιοπία εισάγει νέες πολιτικές, απαγορεύοντας την εισαγωγή οχημάτων με βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες, στοχεύοντας σε μια βιώσιμη και αειφόρο μελλοντική μετακίνηση.
Το Ιανουάριο του 2024, η είδηση της Αιθιοπίας που προχωρά σε απαγόρευση εισαγωγής συμβατικών αυτοκινήτων κυριάρχησε στα μέσα ενημέρωσης. Η χώρα αποκτά μια νέα κατεύθυνση, εισάγοντας αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Η ανακοίνωση αυτή έγινε από τον Υπουργό Μεταφορών και Εφοδιαστικής, Alemu Sime, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης μιας έκθεσης στην Επιτροπή Αστικών Υποδομών και Μεταφορών της βουλής. Αυτή η πρωτοβουλία εντάσσεται στα πλαίσια της «Πράσινης Μετάβασης» της Αιθιοπίας.
Μέχρι σήμερα, η Αιθιοπία τηρεί το σχέδιο αυτό, αν και το εγχείρημα εγκυμονεί περαιτέρω δυσκολίες.
Ένας από τους κύριους λόγους για την απαγόρευση εβδομαδιαίων αυτοκινήτων είναι η επιθυμία της Αιθιοπίας να μειώσει την εξάρτησή της από το εισαγόμενο πετρέλαιο και να αξιοποιήσει το πλούσιο ανανεώσιμο ενεργειακό δυναμικό της, που ήδη καλύπτει το 97% της ενεργειακής της παραγωγής.
Επιπλέον, η Αιθιοπία βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρές ελλείψεις σε ξένο συνάλλαγμα και αντιμετωπίζει τις συνέπειες εκτεταμένων ξηρασιών και εσωτερικών συγκρούσεων.
Ωστόσο, η απότομη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συναντά σημαντικές προκλήσεις, κυρίως λόγω της ασταθούς ηλεκτροδότησης, του υποανάπτυκτου δικτύου σταθμών φόρτισης και της έλλειψης ανταλλακτικών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Δημοσιεύματα από το Reuters αναφέρουν ότι τα συνεργεία που παρέχουν υπηρεσίες σε ηλεκτρικά οχήματα είναι ελάχιστα και διασκορπισμένα, με πιστοποιημένους μηχανικούς να είναι σχεδόν ανύπαρκτοι.
Ο Yonas Tadelle, ένας από τους ελάχιστους τεχνικούς της περιοχής, αναφέρει ότι είναι «υπερφορτωμένος» από τη ζήτηση. Οι πελάτες αναγκάζονται να υπομείνουν υψηλές τιμές και μεγάλες καθυστερήσεις λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών που καταφθάνουν κυρίως από την Κίνα.
Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει πολλούς ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να τα αφήνουν ακινητοποιημένα, περιμένοντας την άφιξη των απαραίτητων ανταλλακτικών.
Αυτές οι προκλήσεις δεν έχουν ξεφύγει από την προσοχή της κυβέρνησης, η οποία έχει ανακοινώσει σχέδια για επενδύσεις στην κατασκευή εργοστασίων μπαταριών, προκειμένου να μειώσει την εξάρτηση από τις εισαγωγές και να ενισχύσει την εγχώρια βιομηχανία ηλεκτροκίνησης.
Ορισμένοι τομείς της κοινωνίας παραμένουν αισιόδοξοι, όπως ο οικονομολόγος Samson Berhane από την Αντίς Αμπέμπτα, που δήλωσε ότι η Αιθιοπία έχει τη δυνατότητα να παράγει επαρκή ηλεκτρική ενέργεια για την υποστήριξη έως και 500.000 ηλεκτρικών οχημάτων μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Ωστόσο, ο ίδιος παραδέχεται ότι η κύρια πρόκληση βρίσκεται στις υποδομές φόρτισης, οι οποίες είναι κρίσιμες για την επιτυχία της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.