Η Toyota διατηρεί το ενδιαφέρον της στα σπορ αυτοκίνητα και ετοιμάζεται να τα παρουσιάσει στην νέα εποχή της ηλεκτρικής κινητικότητας. Αυτό της δίνει τη δυνατότητα να αναβιώσει θρυλικά ονόματα από το παρελθόν, όπως το MR2 και η Celica, αν το επιθυμεί.
Η τεράστια παρουσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προετοιμάζει η ιαπωνική εταιρεία, περιλαμβάνει από συμπαγή αθλητικά αυτοκίνητα μέχρι μεγάλα SUV της Toyota και της Lexus. Αυτό είναι δυνατό χάρη στην επαναστατική νέα ηλεκτρική αρχιτεκτονική, η οποία προσφέρει αξιοσημείωτες δυνατότητες παραλλαγής για διαφορετικά οχήματα.
Η ευελιξία που παρέχει αυτή η πλατφόρμα έγινε εμφανής στην πρόσφατη εκδήλωση Japan Mobility Show 2023 του Τόκιο. Εκεί παρουσιάστηκαν τα πρωτότυπα Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Lexus LF-ZL και Toyota FT-3e.
Το Lexus LF-ZC θα εξελιχθεί σε ένα χαμηλό και στιλπνό sedan, το πρώτο μοντέλο παραγωγής με αυτή την αρχιτεκτονική το 2026. Το Toyota FT-Se θα είναι η βάση για ένα sportscar 4,4 μέτρων που μπορεί να μετατραπεί στο νέο MR2. Το Lexus LF-ZL αποτελεί τη βάση για ένα μεγάλο SUV 5,2 μέτρων, ενώ το Toyota FT-3e για ένα πιο συμβατικό μεγάλο SUV που θα τοποθετηθεί πάνω από το Toyota RAV4.
Όλα αυτά τα μοντέλα βασίζονται στην ίδια, καινούρια αρχτεκτονική, των επερχόμενων ηλεκτρικών της παραγωγής. Από το μεγάλο SUV της Lexus, μέχρι το Toyota FT-Se, που -με ύψος μόλις 1,22 μέτρων- είναι κατά 75 mm πιο χαμηλό από την Porsche 718 Cayman.
Η νέα αρχιτεκτονική αποτελείται από τρία βασικά τμήματα: το εμπρός, το κεντρικό και το πίσω μέρος. Η παραγωγή τους έχει απλοποιηθεί, ενώ το εμπρός και το πίσω τμήμα αποτελούν το ένα καθρέφτη του άλλου: η μέθοδος κατασκευής τους (gigacasting) παράγει ένα συμπαγές και ενιαίο κομμάτι αλουμινίου στη θέση του προηγούμενου κομματιού που απαιτούσε 86 διαφορετικά εξαρτήματα και συγκόλληση.
Το μέγεθος των δύο αυτών τμημάτων του αυτοκινήτου μπορεί να ρυθμιστεί από το εργοστάσιο ανάλογα με κάθε μοντέλο. Στα τμήματα αυτά, επίσης, εγκαθίστανται οι άξονες με το σύστημα ηλεκτροκίνησης και οι αναρτήσεις. Η μπαταρία τοποθετείται στο κεντρικό τμήμα.
Επίσης, η ίδια η μπαταρία είναι τεχνολογικά προηγμένη. Η πρισματική μπαταρία ‘Performance’ προσφέρει διπλάσια αυτονομία με 20% μικρότερο κόστος σε σχέση με αυτή του Toyota bZ4X, και είναι και σημαντικά μικρότερη. Το πάχος της μπορεί να μειωθεί έως και 10 εκατοστά, δίνοντας τη δυνατότητα κατασκευής χαμηλών, σπορ αυτοκινήτων. Επιπλέον, μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες της Toyota για διάφορα μοντέλα.
Αυτή η νέα αρχιτεκτονική φιλοσοφία επιτρέπει στην Toyota να σχεδιάζει ποικίλα και εντελώς διαφορετικά αυτοκίνητα, σε αντίθεση με την κλασική πλατφόρμα πάνω στην οποία βασίζονταν όλα τα υπόλοιπα μέρη του αυτοκινήτου. Αυτό επίσης μειώνει το κόστος και την πολυπλοκότητα, ενώ αυξάνει την αποδοτικότητα της παραγωγής. Επιπλέον, ακόμη και οι πλέον διαφορετικές εκδόσεις μπορούν να παράγονται στην ίδια γραμμή παραγωγής.
Ειδικά για τα sportscars, το λεπτό προφίλ της νέας μπαταρίας και η βελτιωμένη ενεργειακή της απόδοση επιτρέπει τη διατήρηση της αίσθησης των παλιών κλασικών σπορ αυτοκινήτων.
Σε όλα αυτά προστίθεται το νέο λογισμικό Arene της Toyota, το οποίο θα επιτρέπει στους κατόχους των μελλοντικών της σπορ αυτοκινήτων να “κατεβάζουν” αναβαθμίσεις όπως το “ξεκλείδωμα” περισσότερης ισχύος ή αμεσότερης απόκρισης του τιμονιού. Επιπλέον, το καινοτόμο σύστημα με συμπλέκτη προσομοιώνει τη χειροκίνητη επιλογή σχέσεων σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δ
Ο πρόεδρος Akio Toyoda εκφράζει επιθυμία για την επανεμφάνιση της Celica, διατηρώντας μεγάλη επιρροή στις αποφάσεις της εταιρείας, παρόλο που δεν διατηρεί πια διοικητικό ρόλο. Παρά τη δήλωσή του προς τη διοίκηση, δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτή η απόφαση ή επιβεβαιωθεί η πιθανή έκδοση αυτοκινήτου με το συγκεκριμένο όνομα.
Η επόμενη γενιά του GR86 δεν αναμένεται να διατηρηθεί για πολύ καιρό, και μια ηλεκτρική εκδοχή με δυνατότητα επιλογής μετάδοσης κίνησης στους μπροστινούς, πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς, με ηλεκτροκινητήρα στο ρύγχος, μπορεί να αντικαταστήσει το μοντέλο.
Ως εκ τούτου, η επιστροφή του MR2 και της Celica είναι πλέον πιο εφικτή. Πέραν του Akio Toyoda, κανένα άλλο στέλεχος της Toyota δεν έχει εκφράσει επίσημα τη θέση του για την επαναφορά της Celica. Ωστόσο, όλοι επιβεβαιώνουν ότι η νέα πλατφόρμα προσφέρει ποικίλες επιλογές για το μέλλον.
Από το 2017, η οδηγία του Toyoda προς την εταιρεία είναι να μην υπάρξει ξανά “βαρετό” αυτοκίνητο, κάτι που έχει εφαρμόσει με τη δημιουργία μοντέλων όπως τα GR Yaris, GR Corolla, GR86 και GR Supra, υποστηρίζοντας πλήρως τον αγωνιστικό βραχίονα Gazoo Racing.
Η Toyota έχει ως στόχο να παρουσιάσει 31 ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαφόρων ειδών, κατηγοριών και προδιαγραφών έως το 2030 και να πωλεί παγκοσμίως 3,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως. Αυτό αντιπροσωπεύει το 35-40% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, καθώς η Toyota θα συνεχίσει να αναπτύσσει θερμικά, υβριδικά και plug-in υβριδικά οχήματα για αγορές που δεν έχουν μεταβεί πλήρως στην ηλεκτροκίνηση.