Στα επόμενα χρόνια, τα ηλεκτρονικά διόδια με χιλιομετρική χρέωση θα επεκταθούν στην Ελλάδα, επισημαίνοντας το τέλος των παραδοσιακών σταθμών διοδίων πάνω στους δρόμους.
Το νέο σύστημα των διοδίων, με βάση τη χιλιομετρική χρέωση, επιδιώκει να εξασφαλίσει μια πιο δίκαιη χρέωση για τους οδηγούς, αποτελώντας μια από τις κύριες προτεραιότητες για τα επόμενα χρόνια για τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Η χιλιομετρική χρέωση ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά στην Ολυμπία Οδό, ενώ αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλους αυτοκινητόδρομους, εξαιρουμένης μόνο της Αττικής Οδού. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη υιοθετήσει ανάλογα συστήματα χρέωσης για διοδία.
Πώς θα λειτουργούν τα ηλεκτρονικά διόδια
Το νέο σύστημα αναμένεται να θέσει τέλος στον παραδοσιακό τρόπο είσπραξης διοδίων, καθώς οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την διανυθείσα απόσταση. Αυτό θα μειώσει την οικονομική επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν πολλοί οδηγοί, οι οποίοι καταβάλλουν υψηλά αντίτιμα παρά τη διάνυση λίγων χιλιομέτρων.
Η εγκατάσταση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού αναμένεται να διασφαλίσει τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα “ελεύθερης ροής” στους αυτοκινητοδρόμους, με αποτέλεσμα να μη σχηματίζονται ουρές και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στα ταξίδια.
Το παράδειγμα της Ολυμπίας Οδού
Παράδειγμα της επιτυχημένης λειτουργίας της χιλιομετρικής χρέωσης αποτελεί η Ολυμπία Οδός, όπου οι οδηγοί επιβαρύνονται έως και 76% λιγότερο σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο είσπραξης. Το νέο σύστημα απαιτεί την απόκτηση πομποδέκτη από τους οδηγούς, οι οποίοι πληρώνουν αυτόματα το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης καθώς διανύουν την αντίστοιχη απόσταση και πιστώνεται αυτόματα σε περίπτωση εξόδου πριν το τέλος της ζώνης.