Το Ευρωμπάσκετ, η κορυφαία διοργάνωση μπάσκετ της Γηραιάς Ηπείρου, αντιμετωπίζει ένα αναπάντεχο πρόβλημα προσέλευσης φιλάθλων στους αγώνες των «16», με την τηλεοπτική εικόνα να μαρτυρά άδειες κερκίδες και τους διοργανωτές να καταφεύγουν σε… δραστικά μέτρα.
Η χαμηλή προσέλευση και το «φαινόμενο» sold out
Η φάση των «16» του Ευρωμπάσκετ, παρά την κρισιμότητα των αγώνων και το υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού, σημαδεύτηκε από απογοητευτική προσέλευση κοινού. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόλις μία αναμέτρηση, αυτή μεταξύ της οικοδέσποινας Λετονίας και της «γείτονας» Λιθουανίας, κατάφερε να καταγράψει sold out, γεμίζοντας ασφυκτικά το γήπεδο με 11.000 θεατές. Αυτή η εξαίρεση υπογραμμίζει τον κανόνα της απουσίας ενδιαφέροντος από το ευρύτερο κοινό για τους υπόλοιπους αγώνες.
Στις περισσότερες αναμετρήσεις, οι κερκίδες ήταν εμφανώς άδειες, συχνά ούτε καν μισογεμάτες. Οι διοργανωτές, προκειμένου να αποφύγουν την αρνητική τηλεοπτική εικόνα και να διατηρήσουν ένα οπτικά αποδεκτό περιβάλλον για τους τηλεθεατές παγκοσμίως, επέλεξαν να καλύψουν τις κενές θέσεις με μαύρες κουρτίνες. Αυτή η πρακτική, αν και αναμενόμενη σε τέτοιες καταστάσεις, αναδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος.
Η περίπτωση της Ελλάδας και οι παράγοντες που επηρεάζουν
Ο αγώνας της Ελλάδας με το Ισραήλ, μια αναμέτρηση με έντονο ενδιαφέρον για το ελληνικό φίλαθλο κοινό, είχε την έκτη μεγαλύτερη προσέλευση από τους οκτώ αγώνες του σαββατοκύριακου, με 2.157 φιλάθλους. Παρόλα αυτά, ο αριθμός αυτός παραμένει χαμηλός σε σχέση με το μέγεθος της διοργάνωσης και την απήχηση που παραδοσιακά έχει το μπάσκετ στις συγκεκριμένες χώρες.
Ένας από τους βασικότερους παράγοντες που πιθανολογείται ότι συνέβαλαν σε αυτή τη μειωμένη προσέλευση είναι οι υψηλές τιμές των εισιτηρίων, ειδικά σε σχέση με το μέσο εισόδημα στη Λετονία. Η οικονομική επιβάρυνση για έναν φίλαθλο ή μια οικογένεια μπορεί να αποδειχθεί απαγορευτική, με αποτέλεσμα να αποθαρρύνονται από το να παρευρεθούν στους αγώνες. Αυτό το ζήτημα αναδεικνύει την αναγκαιότητα για τους διοργανωτές να λαμβάνουν υπόψη τους την οικονομική πραγματικότητα της χώρας υποδοχής κατά τον καθορισμό των τιμών.
Αναλυτικά στοιχεία προσέλευσης
Η ανάλυση των στοιχείων προσέλευσης ανά αγώνα προσφέρει μια σαφέστερη εικόνα του τοπίου:
- Λιθουανία-Λετονία: 11.000 (Sold out – Εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα)
- Σερβία-Φινλανδία: 4.006
- Ιταλία-Σλοβενία: 3.016
- Γερμανία-Πορτογαλία: 2.316
- Τουρκία-Σουηδία: 2.193
- Ελλάδα-Ισραήλ: 2.157
- Γαλλία-Γεωργία: 1.652
- Πολωνία-Βοσνία: 1.370 (Χαμηλότερη προσέλευση)
Τα παραπάνω στοιχεία υπογραμμίζουν την ανάγκη για τους φορείς του ευρωπαϊκού μπάσκετ, όπως η FIBA Europe, να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους όσον αφορά την προσέλκυση κοινού σε μελλοντικές διοργανώσεις. Η ευρύτερη πρόσβαση, η προώθηση του αθλήματος σε τοπικό επίπεδο και η προσαρμογή των τιμών στα δεδομένα κάθε χώρας μπορεί να αποτελέσουν κλειδιά για την επιτυχία και τη ζωντάνια των γηπέδων.
Ευρύτερες επιπτώσεις και προβληματισμοί
Η χαμηλή προσέλευση δεν επηρεάζει μόνο την αισθητική των αγώνων, αλλά έχει και οικονομικές επιπτώσεις για τους διοργανωτές και τις ομοσπονδίες. Οι απώλειες εσόδων από τα εισιτήρια είναι σημαντικές, ενώ επηρεάζεται και η συνολική ατμόσφαιρα της διοργάνωσης, η οποία συνήθως χαρακτηρίζεται από το πάθος των φιλάθλων.
Επιπλέον, τίθενται ερωτήματα σχετικά με την ελκυστικότητα του προϊόντος «μπάσκετ» στην Ευρώπη και κατά πόσο οι τρέχουσες οργανωτικές πρακτικές ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προσδοκίες του σύγχρονου φίλαθλου. Η συνεργασία με τις τοπικές αρχές, οι εκπτώσεις για οικογένειες ή νέους, καθώς και η διοργάνωση παράλληλων εκδηλώσεων που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον, θα μπορούσαν να αποτελέσουν αποτελεσματικές λύσεις για το μέλλον του Ευρωμπάσκετ και άλλων μεγάλων αθλητικών γεγονότων.