Το US Open, ένα από τα τέσσερα κορυφαία τουρνουά Grand Slam στο παγκόσμιο τένις, μεταμορφώνει κάθε χρόνο τη Νέα Υόρκη σε επίκεντρο του αθλήματος. Παρόλο που το Flushing Meadows γεμίζει αστέρια και προσφέρει θέαμα υψηλού επιπέδου, οι παραδοσιακοί φίλαθλοι της πόλης φαίνεται να αποκλείονται όλο και περισσότερο από τις κερκίδες, εξαιτίας των συνεχών αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων.
US Open: Από Γιορτή του Τένις σε Αποκλειστικότητα για Λίγους
Η άλλοτε προσβάσιμη γιορτή του τένις έχει μετατραπεί, σύμφωνα με πολλούς, σε μια υπόθεση αποκλειστικά για εύπορους. «Έχει καταντήσει υπόθεση για εκατομμυριούχους», δηλώνει χαρακτηριστικά στο in.gr ο Αντρέι, ένας οικονομικός υπάλληλος που συνήθιζε να παρακολουθεί το τουρνουά ανελλιπώς. Όπως εξηγεί, μια απλή έξοδος με τον γιο του στο US Open μπορεί πλέον να κοστίσει περίπου 500 δολάρια, ένα ποσό απαγορευτικό για τον μέσο Νεοϋορκέζο.
Οι τιμές των εισιτηρίων παρουσιάζουν μια εκρηκτική αύξηση:
- Στις πρώτες ημέρες του τουρνουά, τα φθηνότερα εισιτήρια (grounds passes), που προσφέρουν πρόσβαση στους περιβάλλοντες χώρους και στα μικρότερα γήπεδα αλλά όχι στο Arthur Ashe Stadium, ξεκινούσαν από 150 δολάρια.
- Για τον τρίτο αγώνα του ανερχόμενου σταρ Κάρλος Αλκαράθ, η τιμή εκτοξεύτηκε στα 350 δολάρια.
- Μια θέση στην υψηλή ζώνη του κεντρικού σταδίου άγγιζε τα 450 δολάρια.
Οικονομική Άνθηση και Διστακτική Διοίκηση
Η εμπορική επιτυχία του US Open είναι αδιαμφισβήτητη. Το 2024, το τουρνουά κατέρριψε ρεκόρ προσέλευσης με πάνω από 1 εκατομμύριο θεατές και εξασφάλισε έσοδα ύψους 277,4 εκατομμυρίων δολαρίων, σχεδόν διπλάσια σε σύγκριση με το 2015. Οι προβλέψεις για το 2025 είναι ακόμα πιο αισιόδοξες, με την προσθήκη επιπλέον αγωνιστικής ημέρας, ειδικών εκδηλώσεων, αλλά και –προς μεγάλη δυσαρέσκεια των φιλάθλων– χρέωσης για τα προκριματικά, τα οποία μέχρι πρότινος ήταν δωρεάν.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο ζήτημα που απασχολεί το κοινό είναι η ανεξέλεγκτη δευτερογενής αγορά και η μεταπώληση εισιτηρίων. Αυτοματοποιημένα προγράμματα (bots) αγοράζουν μαζικά εισιτήρια αμέσως μόλις αυτά διατεθούν, οδηγώντας τα στη συνέχεια σε πλατφόρμες μεταπώλησης σε διογκωμένες τιμές. Σε αντίθεση με άλλα κορυφαία αθλητικά γεγονότα, όπως το Wimbledon, το οποίο διαθέτει καθημερινά εισιτήρια απευθείας στο κοινό, ή το Masters της Augusta, όπου απαγορεύεται αυστηρά η μεταπώληση, το US Open δεν φαίνεται να έχει λάβει αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Η διευθύντρια της διοργάνωσης, Στέισι Άλαστερ, περιορίστηκε να δηλώσει πως «δεν υπάρχει πολλά που να μπορούμε να κάνουμε». Αυτή η στάση, από την πλευρά των θεατών, ερμηνεύεται περισσότερο ως αδιαφορία παρά ως ανικανότητα επίλυσης του προβλήματος.
Η Άποψη των Πρωταγωνιστών: Αλκαράθ για το Τένις ως «Business»
Ακόμα και οι πρωταγωνιστές του αθλήματος, όπως ο ανερχόμενος Κάρλος Αλκαράθ, έχουν εκφράσει προβληματισμό για την κατάσταση. «Είναι μια πραγματικότητα ότι το τένις είναι business. Για μένα δεν θα έπρεπε να είναι, αλλά είναι», ανέφερε ο Ισπανός πρωταθλητής. Και συνέχισε με σαφήνεια: «Είναι κρίμα οι φίλοι μου, ακόμα κι αυτοί που ζουν εδώ [στη Νέα Υόρκη], να μην μπορούν να με δουν να αγωνίζομαι. Αλλά… αυτό είναι. Δεν μπορώ να αναγκάσω κανέναν να μειώσει τις τιμές».
Η δήλωση του Αλκαράθ υπογραμμίζει τη θεμελιώδη σύγκρουση μεταξύ της εμπορευματοποίησης του αθλήματος και της προσβασιμότητάς του στο ευρύ κοινό. Ενώ το US Open παραμένει ένα από τα πιο λαμπερά γεγονότα στο παγκόσμιο αθλητικό καλεντάρι, η λάμψη του αρχίζει να αχνίζει για τους απλούς φίλους του τένις, οι οποίοι αδυνατούν να παρακολουθήσουν από κοντά τους αγώνες, αντιμέτωποι με εξωφρενικές τιμές που υπερβαίνουν κατά πολύ τον μέσο προϋπολογισμό τους. Η οικονομική εξίσωση είναι πλέον σαφής: τα έσοδα αυξάνονται, αλλά η κοινωνική διάσταση του αθλήματος συρρικνώνεται.