Η ελληνική ιστιοπλοΐα βρέθηκε στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, καθώς η Αθήνα φιλοξένησε το σημαντικό διήμερο meeting του Group D της World Sailing. Η συνάντηση αυτή, η οποία έλαβε χώρα στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας (ΕΙΟ) το περασμένο Σαββατοκύριακο, αναδεικνύει τον κεντρικό ρόλο της Ελλάδας στον παγκόσμιο ιστιοπλοϊκό χάρτη και έθεσε επί τάπητος κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν το άθλημα διεθνώς.
Η Ελληνική Πρωτοβουλία και η Ενδυνάμωση των Ομοσπονδιών
Η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία αναγνωρίζεται ως ο πρωτεργάτης στη σύσφιξη των σχέσεων και την τακτική επικοινωνία μεταξύ των Ομοσπονδιών του Group D. Από το 2017, η ΕΙΟ άνοιξε τον δρόμο για ετήσιες συναντήσεις, με στόχο την ενίσχυση του διαλόγου και την κοινή δράση. Αυτή η προσπάθεια έχει πλέον καρποφορήσει, με επτά από τις δέκα χώρες-μέλη (Ελλάδα, Ισραήλ, Τουρκία, Μάλτα, Γαλλία, Ιταλία και Λίβανος) να συμμετέχουν ενεργά στο πρόσφατο meeting.
Ανάλυση: Η επιτυχία της ελληνικής πρωτοβουλίας υπογραμμίζει την ανάγκη των εθνικών ομοσπονδιών να έχουν ενιαία φωνή και να επηρεάζουν τις αποφάσεις του ανώτατου διοικητικού οργάνου. Η στρατηγική αυτή επιτρέπει στις μικρότερες ομοσπονδίες να αποκτήσουν μεγαλύτερη επιρροή και να προωθήσουν τις ανησυχίες τους πιο αποτελεσματικά.
Κρίσιμες Αποφάσεις και Προβληματισμοί
Το Group D έλαβε σημαντικές αποφάσεις και εξέφρασε έντονους προβληματισμούς προς τη World Sailing:
- Στήριξη για την Αντιπροεδρία: Αποφασίστηκε η στήριξη της Κορίν Μαγκρέιν από τη Γαλλία για τη θέση της αντιπροέδρου της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας. Η απόφαση αυτή έρχεται στον απόηχο της αναγκαστικής παραίτησης της Τουρκάλας αντιπροέδρου λόγω ασυμβίβαστου με τη θέση της ως προέδρου της εθνικής της ομοσπονδίας.
- Αλλαγές στο Καταστατικό: Θα σταλεί επιστολή προς τη World Sailing ζητώντας αλλαγές στο καταστατικό της. Κεντρικός άξονας της διαφωνίας είναι η απόφαση να αφαιρείται το δικαίωμα ψήφου σε ομοσπονδίες που δεν έχουν καταβάλει συνδρομές για δύο έτη.
- Οικονομικό Βάρος: Εκφράστηκαν ανησυχίες για το δυσβάσταχτο κόστος συμμετοχής σε συνελεύσεις και επιτροπές της World Sailing, οι αποφάσεις των οποίων επηρεάζουν άμεσα τις εθνικές ομοσπονδίες.
- Κόστος και Αλλαγές Κλάσεων: Το ζήτημα του οικονομικού κόστους των νέων κλάσεων (όπως iQfoIL, 49er, Kite Formula, Nacra 17) κυριάρχησε στη συζήτηση. Τα ακριβά σκάφη και η απαιτούμενη υποστήριξη με ταχύπλοα φουσκωτά σκάφη, καθώς και το κόστος καυσίμων, καθιστούν την ιστιοπλοΐα οικονομικά απρόσιτη για πολλούς αθλητές και συλλόγους.
- Μείωση Συμμετοχής: Διαπιστώθηκε ότι οι απαιτήσεις των νέων, ταχύτερων κλάσεων οδηγούν σε μείωση της αγωνιστικής συμμετοχής, καθώς πολλές χώρες αδυνατούν να ανταποκριθούν.
- Περιθωριοποίηση Μη-Ολυμπιακών Κατηγοριών: Τονίστηκε η δυσαρέσκεια για την αίσθηση περιθωριοποίησης των διεθνών κατηγοριών, στις οποίες δραστηριοποιούνται χιλιάδες αθλητές παγκοσμίως.
- Διαφάνεια: Εκφράστηκαν απόψεις για περιπτώσεις αδιαφάνειας στη λειτουργία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας, οι οποίες πλήττουν το κύρος της.
Όλοι οι προβληματισμοί θα τεθούν στην World Sailing, με στόχο η ιστιοπλοΐα να «ξαναβρεί την ταυτότητά της», όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε.
Επίσημες Παρεμβάσεις και Ελληνική Αναγνώριση
Το meeting χαιρέτησε ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας, ο Κινέζος Χουάν Λι, υπογραμμίζοντας τη σημασία της εκδήλωσης. Παρόντες ήταν επίσης ο αντιπρόεδρος της World Sailing, Josep Pla, και ο πρόεδρος της Επιτροπής Καταστατικού της World Sailing και αντιπρόεδρος της Eurosaf, Balazs Hajdú, γεγονός που καταδεικνύει το ειδικό βάρος του Group D στα διεθνή ιστιοπλοϊκά δρώμενα.
Ξεχωριστή τιμή αποτέλεσε η παρουσία του Προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Ισίδωρου Κούβελου, ο οποίος στον χαιρετισμό του τόνισε τη μακρά παράδοση της Ελλάδας στη θάλασσα και τις τεράστιες επιτυχίες της στον αθλητισμό. Επισήμανε ότι «η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αθλητικούς φορείς» της χώρας, καθώς οι Έλληνες ιστιοπλόοι έχουν κατακτήσει τα περισσότερα μετάλλια για την Ελλάδα σε διεθνείς και Ολυμπιακούς Αγώνες.
Highlight της συνάντησης ήταν η αναφορά στον Αιμίλιο Παπαθανασίου, μέλος του World Sailing Council εκλεγμένο από το Group D και τον μοναδικό Έλληνα κάτοχο του βραβείου fair play της IOC, η παρουσία του οποίου στην παγκόσμια Ομοσπονδία αποτελεί «διεθνή αναγνώριση» για τον ίδιο, την ΕΙΟ και την Ελλάδα.
Οικολογικό Αποτύπωμα και “Πράσινη” Ιστιοπλοΐα
Ανάλυση: Ένα ενδιαφέρον σημείο που αναδείχθηκε είναι η αντίφαση μεταξύ της θεωρητικής “πράσινης” φύσης της ιστιοπλοΐας και του πραγματικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος των σύγχρονων, ταχύπλοων κλάσεων. Ενώ η ιστιοπλοΐα θεωρείται συχνά ένα άθλημα φιλικό προς το περιβάλλον, η αυξημένη χρήση ταχύπλοων υποστηρικτικών σκαφών και οι απαιτήσεις σε καύσιμα για την προπόνηση και τους αγώνες, δημιουργούν ένα σημαντικό οικολογικό βάρος. Αυτό το ζήτημα απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση και ίσως την υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών από τη World Sailing, ώστε να ευθυγραμμιστεί η εικόνα με την πραγματικότητα.
In the author’s assessment: Η συζήτηση για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα έρχεται σε μια περίοδο όπου οι περιβαλλοντικές ανησυχίες είναι κορυφαίες παγκοσμίως και ενδεχομένως να οδηγήσει σε αναθεωρήσεις στον τρόπο διεξαγωγής των αγώνων ή στην επιλογή εξοπλισμού στο μέλλον, προωθώντας λύσεις με μειωμένες εκπομπές άνθρακα.