Το καινοτόμο ρομπότ AV1, το οποίο αναπτύχθηκε από τη νορβηγική εταιρεία «No Isolation», αποτελεί έναν πολύτιμο σύμμαχο για τα παιδιά που υποβάλλονται σε μακροχρόνιες θεραπείες και δεν μπορούν γι’ αυτό να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους από κοντά. Το ΑV1 έχει τη δυνατότητα να συνδέει τον χρήστη με την τάξη του, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα συμμετοχής στις διδασκαλίες και στις κοινωνικές δραστηριότητες. Το ρομπότ διαθέτει κεφάλι και σώμα που περιστρέφεται έως και 360 μοίρες, είναι εξοπλισμένο με κάμερα, μικρόφωνο και ηχείο, κι έτσι μπορεί να αποτυπώνει όλα όσα συμβαίνουν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ο εκάστοτε μαθητής έχει την ευχέρεια να ελέγξει το ρομπότ μέσω μιας ειδικά σχεδιασμένης εφαρμογής, χρησιμοποιώντας έναν μοναδικό κωδικό πρόσβασης. Όπως δηλώνει η Φλόρενς Σόλσμπερι, διευθύντρια μάρκετινγκ της «No Isolation», οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να «κοιτάζουν» γύρω από την τάξη, χτυπώντας ή περνώντας το δάχτυλό τους γύρω από την οθόνη του ρομπότ. Η αλληλεπίδραση με τους δασκάλους και τους συμμαθητές γίνεται εύκολα μέσω του ηχείου, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα αποστολής emojis που εμφανίζονται στα μάτια του AV1.
Αυτή τη στιγμή, πάνω από 3.000 ρομπότ AV1 λειτουργούν σε 17 χώρες, με τη Βρετανία και τη Γερμανία να κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό, με περισσότερα από 1.000 ρομπότ σε κάθε μία από αυτές τις χώρες. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα σχολεία έχουν τη δυνατότητα να νοικιάσουν ένα AV1 για περίπου 150 λίρες τον μήνα (180 ευρώ) ή να το αγοράσουν έναντι 3.700 λιρών (4.423 ευρώ), με επιπλέον 780 λίρες (933 ευρώ) για ετήσια συντήρηση. Η Σόλσμπερι τονίζει πως το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της χρήσης του AV1 είναι ότι βοηθά τα παιδιά να διατηρούν τις κοινωνικές τους σχέσεις. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένας 15χρονος μαθητής από τα Δυτικά Μίντλαντς, ο οποίος συμμετέχει στις συναντήσεις των φίλων του μέσω του AV1.
Σύμφωνα με πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, περισσότερο από το 19% των μαθητών στο Ηνωμένο Βασίλειο απουσίαζε από το σχολείο το Φθινόπωρο του 2023|24, εκ των οποίων το 7,8% λόγω ασθένειας, ποσοστά που υπερβαίνουν αυτά της πανδημίας. Αν και οι μαθητές έχουν επιστρέψει στις φυσικές τάξεις, το AV1 παραμένει όχημα για να βοηθήσει εκείνους που δυσκολεύονται στην επανένταξή τους.
«Κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται σημαντικά»
Το AV1 πρωτοεμφανίστηκε πριν από την πανδημία, όμως σχολεία στη Βρετανία το χρησιμοποιούν τώρα για την υποστήριξη των μαθητών που βρήκαν δύσκολο να επανενταχθούν στην τάξη. Η φιλανθρωπική οργάνωση «Chartwell Cancer Trust» ήδη διανέμει 25 AV1 σε παιδιά με σοβαρές ασθένειες. Όπως δήλωσε ο Μάικλ Ντάγκλας, συνιδρυτής της οργάνωσης, αυτά τα ρομπότ επιτρέπουν στα παιδιά να παραμένουν ενήμερα για την εκπαίδευσή τους, ακόμα κι όταν βρίσκονται σε νοσοκομείο. «Τα ρομπότ κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται σημαντικά», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι η γραφειοκρατία μπορεί να αποτελεί εμπόδιο για την εισαγωγή αυτών των τεχνολογιών στα σχολεία και τα νοσοκομεία.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Frontiers in Digital Health» έδειξε ότι οι τεχνολογίες όπως το AV1 και το avatar ρομπότ OriHime στην Ιαπωνία συμβάλλουν στη διατήρηση της κοινωνικής και εκπαιδευτικής σύνδεσης των παιδιών. Επισημάνθηκε επίσης η ανάγκη ανάπτυξης υποδομών που να παρέχουν ίση πρόσβαση στις τεχνολογίες αυτές. Για τη σωστή εφαρμογή τους, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συμμετέχουν σε ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης. Το AV1 έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την προστασία των προσωπικών δεδομένων, χωρίς να συλλέγονται ευαίσθητες πληροφορίες και με δυνατότητα αποκλεισμού αποθηκευμένων στιγμών ή ηχογραφήσεων. Επιπλέον, υπάρχουν και άλλες παρόμοιες λύσεις όπως τα ρομπότ VGo και Buddy, τα οποία διαθέτουν ροδάκια και οθόνη με το πρόσωπο του χρήστη.
Η Σόλσμπερι αναφέρει ότι το AV1 δεν έχει ροδάκια, κάτι που το καθιστά πιο άμεσο στη χρήση και δίνει τη δυνατότητα για εύκολη μεταφορά, καθώς ζυγίζει μόλις ένα κιλό. H απουσία οθόνης με το πρόσωπο του χρήστη χαρακτηρίζεται ως πλεονέκτημα, καθώς βοηθά ειδικά τους μαθητές που αντιμετωπίζουν σχολική φοβία ή άγχος.