Ένας πιο ασφαλής, σύγχρονος και αξιόπιστος σιδηρόδρομος αποτελεί πλέον εθνική προτεραιότητα, με την κυβέρνηση να παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο αναδιοργάνωσης.
Στο επίκεντρο του νέου νομοσχεδίου για την αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκεται η ενίσχυση της ασφάλειας, η διαφάνεια και η ουσιαστική αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού. Το σχέδιο, όπως παρουσιάστηκε από τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, εστιάζει σε τρεις πυλώνες:
- Δημιουργία σύγχρονων δομών για την επίβλεψη και την ασφάλεια.
- Συστηματική αξιολόγηση και εκπαίδευση των εργαζομένων, με αυστηρότερες κυρώσεις για παραβάσεις.
- Μετασχηματισμός του ΟΣΕ σε μια σύγχρονη, ευέλικτη εταιρεία, ακολουθώντας το παράδειγμα της ΔΕΗ.
Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας: Ο απόλυτος έλεγχος στο χέρι
Θεσπίζεται για πρώτη φορά ένα Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που θα παρακολουθεί το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου καθ’ όλο το 24ωρο. Σκοπός είναι η συνεχής εποπτεία της κυκλοφορίας και η πιστή τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Στο Κέντρο αυτό θα συνεργάζονται εξειδικευμένοι επόπτες του ΟΣΕ, εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών εταιρειών, στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής, διασφαλίζοντας την άμεση ανταπόκριση σε οποιοδήποτε περιστατικό.
Το Κέντρο θα έχει υπό την εποπτεία του:
- Τις επιμέρους τηλεδιοικήσεις του δικτύου.
- Το προηγμένο σύστημα γεωεντοπισμού.
- Τα σταθμαρχεία και την κεντρική βάση δεδομένων του σιδηροδρόμου.
Η δυνατότητα άμεσης παρέμβασης, ακόμη και για ακινητοποίηση συρμών σε περιπτώσεις κινδύνου, αποτελεί ένα κομβικό σημείο για την πρόληψη ατυχημάτων και τη διαχείριση έκτακτων καταστάσεων.
Railway.gov.gr: Η θέση κάθε τρένου, real-time
Με την πλατφόρμα Railway.gov.gr, η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή διαφάνειας. Πλέον, όλοι, από τους πολίτες μέχρι τις αρμόδιες αρχές, θα έχουν πρόσβαση σε πραγματικά δεδομένα για την ακριβή θέση κάθε αμαξοστοιχίας. Το σύστημα αξιοποιεί το ελληνικό σύστημα γεωεντοπισμού HEPOS, επιτυγχάνοντας εντυπωσιακή ακρίβεια έως και 5 εκατοστά. Προβλέπεται η υποχρεωτική εγκατάσταση δύο δορυφορικών δεκτών GNSS σε κάθε μηχανή. Επιπλέον, ένας εξελιγμένος αλγόριθμος θα αναλύει τα δεδομένα προκειμένου να εντοπίζονται έγκαιρα πιθανές πορείες σύγκρουσης, ενεργοποιώντας προειδοποιητικούς μηχανισμούς πριν καν υπάρξει άμεσος κίνδυνος.
Κάμερες και ψηφιακή καταγραφή: Διασφάλιση της λειτουργίας
Η ασφάλεια ενισχύεται περαιτέρω με την εγκατάσταση καμερών σε κάθε καμπίνα μηχανοδηγού, σε όλα τα σταθμαρχεία και σε καίρια σημεία του δικτύου. Οι ήδη υπάρχουσες 1.500 κάμερες σε σήραγγες και σταθμούς θα παρακολουθούνται συγκεντρωτικά με την υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό ανωμαλιών. Τα παραδοσιακά έγγραφα αντικαθίστανται από ψηφιακά συστήματα διαχείρισης με άμεσες ειδοποιήσεις (real-time alerts) για κάθε απόκλιση από τους κανονισμούς και πλήρες ψηφιακό ιστορικό συμβάντων. Η αξιολόγηση του προσωπικού υιοθετεί αυστηρά πρότυπα, περιλαμβάνοντας υγειονομικούς και ψυχομετρικούς ελέγχους, δοκιμασίες αντίδρασης, εκπαίδευση σε διαχείριση κρίσεων, προσομοιώσεις και ελέγχους για τη χρήση ουσιών, τόσο κατά την πρόσληψη όσο και σε τακτά διαστήματα.
Επιπλέον, επανέρχεται ο ρόλος του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας σε όλες τις ταχείες διαδρομές, με καθήκοντα εσωτερικού ελέγχου για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας και τη διαχείριση επειγόντων περιστατικών. Ο ΟΣΕ μετασχηματίζεται σε ανώνυμη εταιρεία με ανεξάρτητη διοίκηση, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία σε προσλήψεις και υλοποίηση έργων. Στόχος είναι η άμεση κάλυψη κενών, η προσέλκυση εξειδικευμένου προσωπικού με ανταγωνιστικές αποδοχές και η επιτάχυνση στρατηγικών επενδύσεων.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αποκτά νέα οργάνωση και μονάδα Επιθεωρητών, ενώ ενισχύεται η οικονομική αυτοτέλεια του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για μεγαλύτερη λειτουργική αποτελεσματικότητα. Καταρτίζεται επίσης ένα Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, το οποίο θα συντονίζει την άμεση δράση όλων των εμπλεκόμενων φορέων σε περίπτωση κρίσης. Τέλος, η Hellenic Train δεσμεύτηκε για νέες επενδύσεις στην ανανέωση του στόλου της, ενώ η υφιστάμενη σύμβασή της με το ελληνικό δημόσιο τίθεται σε φάση πλήρους αναθεώρησης.