Μια φρέσκια μελέτη από την Ευρώπη βάζει τα πράγματα στη θέση τους για τους δρόμους μας, όπου οδηγοί, μοτοσικλετιστές, ποδηλάτες και πεζοί συνυπάρχουν με πολλά προβλήματα. Οι κανόνες αγνοούνται καθημερινά, και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στα νούμερα. Στην Ευρώπη, ένας στους δύο νεκρούς και δύο στους τρεις σοβαρά τραυματίες έρχονται από τις πιο ευάλωτες ομάδες, όπως πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
Τα νούμερα πίσω από τα τροχαία
Για το 2024, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνει ότι σχεδόν το 44% των θανάτων από τροχαία αφορά οδηγούς ή επιβάτες αυτοκινήτων. Οι ευάλωτοι χρήστες παίρνουν το μεγαλύτερο μερίδιο στις υπόλοιπες περιπτώσεις, με 20% δικυκλιστές, 18% πεζούς και 10% ποδηλάτες. Αυτά τα ποσοστά δείχνουν πόσο εκτεθειμένοι είναι αυτοί οι άνθρωποι καθημερινά.
Η έρευνα της VINCI Autoroutes Foundation ρώτησε πάνω από 1.200 άτομα σε ευρωπαϊκές χώρες για το πώς μοιράζονται τον δρόμο με άλλα μέσα. Βγαίνει ένα μεγάλο πρόβλημα σεβασμού ανάμεσα στους χρήστες. Πολλοί κάνουν λάθη που θα μπορούσαν να αποφευχθούν εύκολα.
Πώς συμπεριφέρονται οι οδηγοί αυτοκινήτων
Οι οδηγοί αυτοκινήτων ξεχνούν συχνά τα φλας όταν αλλάζουν λωρίδα ή κατεύθυνση, με πάνω από τους μισούς να το παραδέχονται. Ανοίγουν την πόρτα χωρίς να κοιτάξουν για ποδηλάτες που περνούν. Και μπαίνουν στον χώρο αναμονής ποδηλατών στα φανάρια, κάτι που βλέπουμε σε πολλές πόλεις.
Για τους ποδηλάτες, πολλοί προτιμούν τα πεζοδρόμια αντί για τον δρόμο. Περνούν διασταυρώσεις με κόκκινο φανάρι, ακόμα και όταν τα αυτοκίνητα περιμένουν. Και προσπερνούν από δεξιά λεωφορεία ή φορτηγά, ξέροντας καλά για τα τυφλά σημεία.
Οι μοτοσικλετιστές δεν υστερούν, παρκάρουν στα πεζοδρόμια και παίρνουν χώρο από ποδηλάτες. Κινούνται σε ποδηλατοδρόμους χωρίς δισταγμό. Αυτές οι συνήθειες δημιουργούν ένταση παντού.
Δεν μένουν όμως μόνο στα οχήματα τα προβλήματα. Πολλοί πεζοί διασχίζουν με κόκκινο ή εκτός διάβασης, ακόμα και αν η διάβαση είναι δίπλα. Η χρήση κινητού ενώ περπατάνε μειώνει την προσοχή τους επικίνδυνα. Κάπως έτσι, οι δρόμοι γίνονται παγίδα για όλους.