Μία νέα εποχή για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ανατέλλει, καθώς η κυβέρνηση ανακοίνωσε την οριστική και σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ, ενός εμβληματικού μέσου μεταφοράς με ιστορία δεκαετιών, δίνοντας τη σκυτάλη στα σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Τέλος εποχής για τα τρόλεϊ: Μια κοστολογική και τεχνολογική αναγκαιότητα
Η απόφαση για τη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο εκσυγχρονισμού της αστικής κινητικότητας στην ελληνική πρωτεύουσα. Η συγκεκριμένη εξέλιξη, αν και συζητείτο εδώ και καιρό στους διαδρόμους της κυβέρνησης, πλέον αποκτά επίσημο χαρακτήρα, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής για τις αθηναϊκές συγκοινωνίες.
Το βασικό επιχείρημα που οδήγησε σε αυτή την απόφαση είναι το υψηλό λειτουργικό κόστος των τρόλεϊ. Σύμφωνα με υπολογισμούς του Υπουργείου, το κόστος ανά χιλιόμετρο για ένα τρόλεϊ είναι σχεδόν διπλάσιο σε σύγκριση με τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που πρόκειται να τα αντικαταστήσουν. Ο κ. Κυρανάκης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3, τόνισε χαρακτηριστικά: «Αυτό που δεν ξέρει ο κόσμος είναι ότι το κόστος των τρόλεϊ συγκριτικά με τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι διπλάσιο ανά χιλιόμετρο. Μακροπρόθεσμα η χώρα και ο ΟΑΣΑ έχει να κερδίσει δημοσιονομικά πάρα πολύ από αυτό». Πρόσθεσε μάλιστα ότι «αντί για δύο τρόλεϊ μπορούμε να αγοράσουμε τρία λεωφορεία και να αυξήσουμε τη συχνότητα των δρομολογίων», υπογραμμίζοντας το οικονομικό όφελος και τη δυνατότητα βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ηλεκτροκίνηση και «έξυπνες» μεταφορές: Το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών
Η ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των συναφών τεχνολογιών διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην υιοθέτηση αυτής της πολιτικής. Όπως εξήγησε ο Υπουργός: «Με την πρόοδο της τεχνολογίας έχουμε πλέον ηλεκτρικά λεωφορεία. Η τεχνολογία που επέτρεπε στα οχήματα να κινούνται μέσω καλωδίων δεν είναι πια τόσο απαραίτητη όσο στο παρελθόν». Αυτό υποδηλώνει μια μετάβαση από ένα παρωχημένο, μη ευέλικτο σύστημα, σε ένα πιο προσαρμόσιμο και αποτελεσματικό μοντέλο αστικής κινητικότητας, το οποίο βασίζεται στην αυτονομία και την ενεργειακή απόδοση των νέων οχημάτων.
Ένα σημαντικό μέλημα της κυβέρνησης, όπως διαβεβαίωσε ο κ. Κυρανάκης, είναι η απορρόφηση του προσωπικού που απασχολείται σήμερα στα τρόλεϊ. «Δεν μιλάμε για απολύσεις και απομακρύνσεις εργαζομένων», δήλωσε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι οι εργαζόμενοι θα μεταφερθούν στις νέες θέσεις που θα δημιουργηθούν με την εισαγωγή των ηλεκτρικών λεωφορείων. Αυτό εξασφαλίζει μια ομαλή μετάβαση χωρίς κοινωνικές αναταράξεις, διατηρώντας την εργασιακή ασφάλεια.
Μεταβατικό στάδιο και ιστορική αναδρομή
Η μετάβαση δεν θα είναι απότομη. Τα 100 πιο νέα τρόλεϊ που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στους αθηναϊκούς δρόμους θα παραμείνουν σε λειτουργία για ένα διάστημα, εξυπηρετώντας μεγάλους οδικούς άξονες με ευθείες, όπως η Λεωφόρος Συγγρού και η Λεωφόρος Κηφισίας. Αυτό το μεταβατικό στάδιο θα επιτρέψει την ομαλή ενσωμάτωση των νέων οχημάτων και την προσαρμογή του δικτύου. «Θα πυκνώσουν τα δρομολόγια και θα γίνονται εντός του δικτύου καλωδίων», ανέφερε ο Υπουργός, αναδεικνύοντας την πρόθεση για βελτίωση της συχνότητας των δρομολογίων κατά την περίοδο αυτή.
Τα τρόλεϊ αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας των αθηναϊκών συγκοινωνιών, ξεκινώντας τη λειτουργία τους το 1953. Για περισσότερα από 70 χρόνια, τα χαρακτηριστικά αυτά οχήματα εξυπηρέτησαν εκατομμύρια επιβάτες. Σήμερα, 210 τρόλεϊ διασχίζουν τους δρόμους της Αθήνας. Το πρώτο βήμα της κατάργησής τους θα είναι το ξήλωμα του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου καλωδίων και των στύλων υποστήριξης από διάφορα σημεία της Αθήνας και του Πειραιά, με εξαίρεση τους προαναφερθέντες μεγάλους οδικούς άξονες.
Συνοψίζοντας, η απόφαση για την κατάργηση των τρόλεϊ αντανακλά μια στρατηγική επιλογή που εναρμονίζεται με τις σύγχρονες τάσεις των βιώσιμων μεταφορών και της ηλεκτροκίνησης. Η οικονομική σκοπιμότητα, η τεχνολογική πρόοδος και η δέσμευση για την προστασία των θέσεων εργασίας συνθέτουν ένα πλαίσιο που στοχεύει στην αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα, σηματοδοτώντας ένα νέο κεφάλαιο για την αστική κινητικότητα στην ελληνική πρωτεύουσα.