Κατά τη διάρκεια ακραίων καιρικών συνθηκών, όπως ο καύσωνας ή το κρύο, οι ανάγκες θέρμανσης και ψύξης στην καμπίνα ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την αυτονομία της μπαταρίας.
Μια αντλία θερμότητας μπορεί να συμβάλει στην ενεργειακή εξοικονόμηση, αλλά έχει τα όριά της. Σημαντικά βήματα προς την επίλυση αυτής της πρόκλησης κάνoυν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, και η Kia πρόσφατα παρουσίασε ελπιδοφόρες καινοτομίες στον τομέα αυτό.
Οι καινοτομίες αυτές παρουσιάστηκαν στην εσωτερική εκδήλωση της Kia με τίτλο «Ημέρα Θερμικής Τεχνολογίας» και είναι έτοιμες για μαζική παραγωγή. Η πρώτη τεχνολογία ονομάζεται ακτινοβολούμενη θέρμανση, που μπορεί να εξοικονομήσει έως και 17% της ενέργειας. Οι δεύτεροι και τρίτοι τομείς καινοτομίας περιλαμβάνουν υαλοκαθαριστήρες που εξοικονομούν ενέργεια και μια ψυκτική μεμβράνη, αντίστοιχα, που περιορίζει τη θερμότητα από το περιβάλλον.
Ο ακριβής «ακτινοβολούμενος θερμαντήρας» της Kia μπορεί να εξοικονομήσει έως και 17% ενέργειας σε σχέση με τους παραδοσιακούς θερμάντες, προσφέροντας επιπλέον τη δυνατότητα στοχευμένης θέρμανσης. Αντί να θερμαίνει ολόκληρη την καμπίνα, το θερμαντικό στοιχείο παράγει ακτίνες θερμότητας σε μόλις τρία λεπτά, εστιάζοντας στα πόδια των επιβατών.
Σύμφωνα με την Kia, το θερμαντικό στοιχείο μπορεί να φτάσει τους 110 βαθμούς και είναι καλυμμένο με ειδικό ύφασμα που επιτρέπει μόνο στις υπέρυθρες ακτίνες να περνούν. Αν κάποιος αγγίξει τη συσκευή, ένας αισθητήρας ανιχνεύει την επαφή και μειώνει αμέσως τη θερμοκρασία για λόγους ασφαλείας. Αυτή η καινοτομία εισήχθη πρώτη φορά στο ηλεκτρικό SUV Kia EV9 χρησιμοποιώντας εννέα θερμαντικά πάνελ.
Η δεύτερη τεχνολογία αφορά τους θερμαινόμενους υαλοκαθαριστήρες, οι οποίοι διαθέτουν μια λεπτή μεταλλική επίστρωση που επιτρέπει τη διέλευση 48V ηλεκτρισμού για την απομάκρυνση του πάγου. Η Kia υποστηρίζει ότι αυτή η τεχνολογία είναι ικανή να αποψύξει ένα παράθυρο σε μόλις πέντε λεπτά, ακόμα και σε θερμοκρασίες -18 βαθμών Κελσίου, κάνοντάς την τέσσερις φορές πιο γρήγορη και 10% πιο οικονομική σε σχέση με τα παραδοσιακά καλοριφέρ.
Με τη τρίτη καινοτομία, γνωστή ως “ψυκτική μεμβράνη”, η Kia προτάσσει μια λύση για την ψύξη κατά τη διάρκεια των θερμών ημερών. Αυτή η εξαιρετικά λεπτή μεμβράνη, που αποτελείται από τρία διαφορετικά στοιχεία, απωθεί τις ακτίνες του ήλιου και διατηρεί τη θερμότητα στο εσωτερικό. Η επίστρωση αυτή παρουσιάστηκε πέρυσι και τώρα είναι έτοιμη για παραγωγή.
Δοκιμές αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα της μεμβράνης. Σε δοκιμή δύο όμοιων μοντέλων, το αυτοκίνητο χωρίς την ψυκτική μεμβράνη θερμάνθηκε στους 48,5 βαθμούς Κελσίου, ενώ εκείνο που είχε την επίστρωση διατήρησε τη θερμοκρασία του στους 36,5 βαθμούς. Αυτή η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει σημαντική βοήθεια σε χώρες με ζεστό κλίμα, όπως η δική μας.