Ευρωδικαστήριο: Τι αλλάζει στα μεταχειρισμένα εισαγόμενα ΙΧ στην Ελλάδα;

Ευρωδικαστήριο: Τι αλλάζει στα μεταχειρισμένα εισαγόμενα ΙΧ στην Ελλάδα;

Η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια δυνητικά δυσμενή απόφαση από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά την καταδίκη της χώρας μας για τη δασμολογική μεταχείριση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

Η κλιμάκωση της υπόθεσης: από την προειδοποίηση στην προσφυγή

Εδώ και αρκετούς μήνες, η ελληνική κυβέρνηση βρισκόταν εν γνώσει των διαμαρτυριών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την επιβολή υπερβολικού Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Πέραν αυτού, υπήρχε προβληματισμός για την εφαρμογή Περιβαλλοντικού Τέλους σε παλαιότερα ΙΧ που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 4 και Euro 5 (A&B), καθώς και για την ολοκληρωτική απαγόρευση εισαγωγής οχημάτων που εμπίπτουν στις οδηγίες ρύπων Euro 3 ή παλαιότερες. Αυτά τα μέτρα, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, συνιστούν παραβίαση των βασικών αρχών της ενιαίας αγοράς και της ελεύθερης κυκλοφορίας αγαθών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πλέον, η κατάσταση έχει κλιμακωθεί δραματικά, καθώς η υπόθεση οδηγείται ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Η Κομισιόν, όπως αναφέρεται στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Υπόθεση C-451/25 – C/2025/4588), ζητά ρητά την καταδίκη της Ελληνικής Δημοκρατίας και επιπλέον, την επιβάρυνση της χώρας μας με όλα τα δικαστικά έξοδα. Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί μια σοβαρή νομική αντιπαράθεση με δυνητικά σημαντικές οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις για την Ελλάδα.

Οι κατηγορίες που βαραίνουν την Ελλάδα

Η προσφυγή της Κομισιόν, όπως δημοσιεύθηκε στις 9 Ιουλίου 2025, επικεντρώνεται σε τρεις κεντρικούς άξονες παραβιάσεων, οι οποίοι αντικατοπτρίζουν σοβαρές αποκλίσεις από το κοινοτικό δίκαιο:

  1. Επιβολή δυσανάλογου τέλους ταξινόμησης: Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι η Ελλάδα επιβάλλει τέλος ταξινόμησης σε ορισμένες κατηγορίες μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, το οποίο είναι υψηλότερο από το υπολειπόμενο τέλος ταξινόμησης που έχει ήδη ενσωματωθεί σε αντίστοιχα εγχώρια οχήματα. Η πρακτική αυτή θεωρείται παραβίαση του άρθρου 110 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), το οποίο απαγορεύει την επιβολή εσωτερικών φόρων που εισάγουν διακρίσεις έναντι των εισαγόμενων προϊόντων. Επιπλέον, η αδυναμία των εισαγωγέων μεταχειρισμένων οχημάτων να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα ελέγχου που θα τους παρείχε δικαίωμα σε χαμηλότερο ιστορικό φόρο, ενισχύει την κατηγορία περί διακριτικής μεταχείρισης.
  2. Περιβαλλοντικός φόρος με διακριτική μεταχείριση: Η Ελλάδα κατηγορείται ότι επιβάλλει ένα πρόσθετο περιβαλλοντικό φόρο σε συγκεκριμένες κατηγορίες εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων (Euro 4, 5α και 5β). Το κρίσιμο σημείο εδώ είναι ότι αυτός ο φόρος δεν επιβάλλεται σε ομοειδή εγχώρια οχήματα. Αυτή η ανισότητα θεωρείται επίσης παραβίαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ, καθώς δημιουργεί ένα αθέμιτο πλεονέκτημα για τα εγχώρια οχήματα έναντι των εισαγόμενων.
  3. Απαγόρευση ταξινόμησης παλαιότερων οχημάτων: Τέλος, η Κομισιόν καταλογίζει στην Ελλάδα την απαγόρευση ταξινόμησης συγκεκριμένων κατηγοριών μεταχειρισμένων οχημάτων (Euro 1, 2 και 3) που εισάγονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Αυτή η απαγόρευση θεωρείται παραβίαση των άρθρων 34 και 36 της ΣΛΕΕ. Το άρθρο 34 απαγορεύει τους ποσοτικούς περιορισμούς στις εισαγωγές και όλα τα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος, ενώ το άρθρο 36 προβλέπει εξαιρέσεις για λόγους δημόσιας πολιτικής, δημόσιας ασφάλειας, προστασίας της υγείας και της ζωής των ζώων ή φυτών, προστασίας εθνικών θησαυρών καλλιτεχνικής, ιστορικής ή αρχαιολογικής αξίας, ή προστασίας της βιομηχανικής και εμπορικής ιδιοκτησίας, οι οποίες όμως πρέπει να είναι αναλογικές και μη διακριτικές. Στην προκειμένη περίπτωση, η απαγόρευση κρίνεται ως δυσανάλογη και διακριτική.

Οι πιθανές επιπτώσεις για την Ελλάδα

Η έκβαση της υπόθεσης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την Ελληνική Δημοκρατία. Σε περίπτωση καταδίκης, η Ελλάδα θα κληθεί:

  • Να τροποποιήσει άμεσα τη νομοθεσία της, καταργώντας ή αναπροσαρμόζοντας τα επίμαχα τέλη και απαγορεύσεις ώστε να συμμορφωθεί πλήρως με το κοινοτικό δίκαιο.
  • Να καταβάλει πρόστιμο, το ύψος του οποίου θα καθοριστεί από το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση και τη διάρκεια της παραβίασης.
  • Να καταβάλει τα δικαστικά έξοδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  • Πιθανώς, να αντιμετωπίσει αγωγές αποζημίωσης από ιδιώτες ή επιχειρήσεις που υπέστησαν οικονομική ζημία λόγω των παράνομων, κατά το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, μέτρων.

Το πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικαίου και η σημασία της ενιαίας αγοράς

Η προσφυγή αυτή αναδεικνύει τη σημασία των άρθρων 110, 34 και 36 της ΣΛΕΕ, τα οποία αποτελούν ακρογωνιαίους λίθους της ενιαίας αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος τους είναι η διασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας αγαθών και η αποτροπή μέτρων που εισάγουν διακρίσεις ή περιορίζουν το εμπόριο μεταξύ των κρατών μελών. Οι εθνικές φορολογικές πολιτικές πρέπει να είναι συμβατές με αυτές τις αρχές, διασφαλίζοντας ισότιμους όρους ανταγωνισμού για όλα τα προϊόντα, ανεξαρτήτως προέλευσης εντός της ΕΕ.

Η συγκεκριμένη υπόθεση θα αποτελέσει ένα κρίσιμο τεστ για τη συμμόρφωση της Ελλάδας με τις υποχρεώσεις της ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα διαμορφώσει το πλαίσιο για τη μελλοντική πολιτική της χώρας στον τομέα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ