Περίπου το 30% του συνόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι παλαιά και δεν διαθέτουν καταλύτη, εκπέμποντας επικίνδυνα ρυπογόνες ουσίες. Ακόμη και το 20% των υπολοίπων οχημάτων δεν έχει ποτέ αλλάξει τον καταλύτη του, επιφέροντας ακόμη περισσότερη ρύπανση. Αυτή η κατάσταση είναι απειλητική για την υγεία των ανθρώπων και για το περιβάλλον, ειδικά σε μια εποχή όπου ανησυχούμε για την κλιματική αλλαγή και την αειφορία.
Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα είναι ότι πολλά από αυτά τα οχήματα δεν έχουν ποτέ αλλάξει τον καταλύτη τους. Ακόμη και αν είναι παλαιά, η αντικατάσταση του καταλύτη θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές ρύπων και να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε.
Είναι ανησυχητικό να σημειώνουμε ότι, παρά τα προηγούμενα μέτρα που λήφθηκαν από την κυβέρνηση για τον περιορισμό των εισαγωγών παλαιών και ρυπογόνων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η μέση ηλικία των οχημάτων αυξήθηκε από 16,5 έτη το 2021 σε 17 έτη. Αυτό δημιουργεί την ανάγκη να ληφθούν επείγοντα μέτρα για την ανανέωση του αυτοκινητικού στόλου στην Ελλάδα.
Είναι σημαντικό να δώσουμε προτεραιότητα στην ανανέωση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων με πιο καθαρά και αειφορικά οχήματα. Ο στόχος πρέπει να είναι η μείωση της ρύπανσης του αέρα που αναπνέουμε και η προστασία της υγείας μας.
Έχουν γίνει προσπάθειες για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα με τις οδηγίες ρύπων Euro και την επιβολή κανόνων για την αντικατάσταση των καταλυτών αυτοκινήτων. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν περισσότερα για να εξασφαλίσουμε ότι τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα πληρούν τα πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας που απαιτούνται για τον προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας μας.
Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι μέσες ηλικίες των αυτοκινήτων είναι πολύ χαμηλότερες από την Ελλάδα. Αυτό δείχνει ότι οι άλλες χώρες έχουν λάβει πιο αποτελεσματικά μέτρα για την ανανέωση του αυτοκινητικού τους στόλου και την προστασία του περιβάλλοντος.