Το να βρεις εργαζόμενους στον κλάδο των οδικών μεταφορών είναι ένα μεγάλο άγχος.
Υπάρχει μεγάλη έλλειψη οδηγών λεωφορείων, πούλμαν και φορτηγών στην Ευρώπη, και αν δεν γίνουν άμεσα βήματα, αναμένεται να διπλασιαστεί στα επόμενα χρόνια, προκαλώντας πρόβλημα σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU).
Η IRU επισημαίνει ότι λείπουν νέοι που να επιλέγουν αυτά τα επαγγέλματα, κάτι που θα έχει αρνητικές συνέπειες στο μέλλον όταν οι τωρινοί εργαζόμενοι συνταξιοδοτηθούν.
Είναι ανησυχητικό ότι λιγότερο από το 3% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν < 25 ετών, ενώ το 40% είναι άνω των 55. Επίσης, το ποσοστό των οδηγών φορτηγών < 25 ετών είναι κάτω από το 5%, ενώ το 1/3 των εργαζομένων είναι άνω των 55 ετών.
Η IRU προτείνει στις κυβερνήσεις να εστιάσουν σε πολιτικές μετανάστευσης που θα ταιριάζουν στις ανάγκες τους, και δημιουργεί την πρωτοβουλία «Κινητικότητα Εξειδικευμένων Οδηγών για την Ευρώπη (SDM4EU)» μαζί με το ICMPD και το MPF.
Η νέα πρωτοβουλία στοχεύει στη ανάλυση των χωρών προέλευσης και προορισμού των οδηγών, καθώς και στη δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης για εξειδικευμένους οδηγούς από άλλες χώρες.
Σκοπός είναι να ενθαρρυνθεί η μετακίνηση οδηγών από χώρες με πλεόνασμα σε χώρες με έλλειμμα.
Σύμφωνα με τον Patrick Philipp της IRU, σε χώρες με γηράσκοντα πληθυσμό, η λύση στο έλλειμμα οδηγών προϋποθέτει την μετακίνηση οδηγών από χώρες με πλεόνασμα.
Πέρυσι, η IRU προέβη σε κάλεσμα για παγκόσμια συνεργασία για τη διασυνοριακή μετανάστευση εργαζομένων προκειμένου να βοηθήσει τον κλάδο να προσαρμοστεί στις αλλαγές στις αγορές εργασίας.
Οι εταιρείες προσφέρουν πλούσιους μισθούς στους οδηγούς τους, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις είναι υψηλότεροι από τους μισθούς σε άλλα επαγγέλματα – ιδίως στην Ευρώπη, όπου οι απολαβές των οδηγών φορτηγών είναι 55% υψηλότερες από τον κατώτατο μισθό, φθάνοντας το 133% στην Ολλανδία.
Επιπλέον, άλλες κινήσεις των εταιρειών για να προσελκύσουν νέους περιλαμβάνουν επενδύσεις σε καλύτερα οχήματα (44%), κάλυψη κόστους εκπαίδευσης (35%) και παροχή ευκαιριών για ανάπτυξη ικανοτήτων (25%).
Όσον αφορά τους εμπόδιους παράγοντες για την είσοδο νέων στο επάγγελμα, η IRU αναφέρει ότι ένα από τα βασικά είναι το υψηλό κόστος απόκτησης άδειας οδήγησης φορτηγού, το οποίο είναι κατά μέσο όρο 3,7 φορές υψηλότερο από τον μέσο μηνιαίο κατώτατο μισθό.