Η Κίνα σφίγγει τα λουριά στα social media. Influencers που μιλάνε για υγεία ή οικονομία πρέπει τώρα να δείξουν πτυχίο ή άδεια. Οι πλατφόρμες αναλαμβάνουν τον έλεγχο, και η αλλαγή ήρθε στα τέλη Οκτωβρίου 2025 από την Αρχή Κυβερνοασφάλειας.
Σκληροί έλεγχοι από το 2022 και μετά
Έκλεισαν λογαριασμοί παλιότερα για παρεξηγήσεις. Το 2022 ξεκίνησαν πιο αυστηροί κανόνες διαχείρισης προφίλ. Πλατφόρμες έβγαζαν περιεχόμενο γρήγορα, και οι δημιουργοί ένιωθαν πίεση.
Μετατοπίστηκε ο στόχος το 2024 στην επίδειξη πλούτου. Δημιουργοί με υπερβολές για καταναλώσεις έφευγαν από τα feeds, γιατί η κυβέρνηση έβλεπε ανισότητες και τοξικότητα. Φέτος, το 2025, ήρθε η στροφή στο “υγιές κλίμα” – λιγότερη αρνητικότητα, ένταση, επιθετικότητα στα posts. Η Κίνα θέλει να προστατεύει την κοινωνία από κακό περιεχόμενο, και αυτό οδηγεί σε πτυχία για σοβαρά θέματα όπως δίκαιο, εκπαίδευση, οικονομία και υγεία.
Πλατφόρμες και εταιρείες προσαρμόζονται
Στις Douyin, Weibo και Bilibili μαζεύουν τώρα δικαιολογητικά από influencers. Αν κάτι λείπει, το περιεχόμενο φεύγει αμέσως – και με πολλές παραβάσεις, κλείνει ο λογαριασμός ολόκληρος. Η κυβέρνηση βλέπει την παραπληροφόρηση σαν κίνδυνο, ειδικά με τόσους χρήστες online καθημερινά και εμπόριο που έφτασε τα 5 τρισεκατομμύρια γιουάν το 2023.
Εταιρείες που δουλεύουν με influencers αλλάζουν ταμπλό. Δεν φτάνει η απήχηση, θέλουν βιογραφικά και πιστοποιήσεις πριν υπογράψουν. Η διαδικασία γίνεται πιο αργή, με συμβόλαια που ζητούν φακέλους προσόντων – η γνώση μετράει περισσότερο από likes. Για lifestyle creators μένει χώρος, αλλά σε σοβαρά ζητήματα ανταγωνίζονται ειδικούς τώρα.
Συζητήσεις φουντώνουν στην κινεζική κοινή γνώμη. Κάποιοι χειροκροτούν, λένε ότι σώζει από ημιμάθεια και ψεύτικους experts. Άλλοι φωνάζουν για χαμένες φωνές – άτομα με εμπειρία χωρίς πτυχίο, που έδιναν κάτι στο debate.
Οι επικριτές βλέπουν υπερβολική δύναμη σε αρχές και πλατφόρμες, που αποφασίζουν ποιος μιλάει. Το δίλημμα στέκεται όρθιο: προστασία από ψέματα ή λιγότερη πολυφωνία; Παγκόσμια, κανείς δεν τρέχει να το αντιγράψει ακόμα, αλλά η Κίνα βάζει θέμα για την επιρροή των influencers σε αγορές και συμπεριφορές.