Από τους οδικούς άξονες με τις περισσότερες σήραγγες στην Ευρώπη είναι η Εγνατία Οδός. Διαθέτει συνολικά 73 δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 50 χιλιομέτρων γεγονός που σημαίνει ότι αποτελούν 7% του μήκους του οδικού άξονα. Δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης πόσο σημαντικό είναι το έργο που αυτές επιτελούν, μιας και μετατρέπουν κοπιαστικές διαδρομές σε ξεκούραστα ταξίδια. Όπως, ωστόσο, όλες οι οδικές υποδομές, οι σήραγγες χρήζουν τακτικών ελέγχων, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι εκδρομείς διέρχονται από αυτές με ασφάλεια. Χείρα βοηθείας στην επιθεώρηση των υποδομών υπόσχονται ότι μπορούν να προσφέρουν κάποια ρομπότ που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος PILOTING, στο οποίο συνεργάζονται 13 φορείς έξι χωρών.
Αυτές οι ρομποτικές λύσεις εξετάστηκαν στο πλαίσιο πολυήμερων δοκιμών επαλήθευσης στο πεδίο, για δεύτερη φορά σε δύο σήραγγες της Εγνατίας Οδού στο Μέτσοβο, στη Βόρεια Ελλάδα, από την «Εγνατία Οδός ΑΕ.». Ειδικότερα, κατά τις δοκιμές πεδίου δοκιμάστηκαν τα robots που αναπτύχθηκαν στο πρόγραμμα για την επιθεώρηση της οδικής σήραγγας Μετσόβου (μήκους 3,5 χλμ) και της υδραυλικής σήραγγας μεγάλου ορύγματος. Τα κύρια σενάρια και τα robots που δοκιμάστηκαν σύμφωνα με τους διαφορετικούς τύπους επιθεώρησης ήταν τα εξής:
– Το ρομποτικό όχημα CART από τη ROBOTNIK, ένα προηγμένο robotic εδάφους σχεδιασμένο για γενική επιθεώρηση σηράγγων (με χρήση εικόνων και αισθητήρων LIDAR). Το robotic εδάφους είναι σε θέση να κινείται αυτόνομα, με ακρίβεια και με ασφάλεια, σε περιοχές χωρίς δορυφορική κάλυψη (περιβάλλον GNSS) χάρη στους αλγόριθμους πλοήγησης που αναπτύχθηκαν από τη SINTEF και τη ROBOTNIK.
– Το ελικόπτερο TT-DRONE από τη USE που έχει αναπτυχθεί για λεπτομερή οπτική επιθεώρηση συγκεκριμένων περιοχών των σηράγγων. Είναι ένα drone συνδεμένο στο ρομπότ εδάφους για να μπορεί να πετάει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το drone μπορεί επίσης να πλοηγηθεί αυτόνομα και με ακρίβεια (χωρίς πιλότο) ώστε να λάβει εικόνες από τις περιοχές ενδιαφέροντος.