Οργισμένες αντιδράσεις στους οπαδούς του Ολυμπιακού έχει προκαλέσει ανάρτηση του έγκριτου Footy Headlines, η οποία «καρφώνει» τη νέα εμφάνιση της πειραϊκής ομάδας, υπονοώντας ότι δεν δικαιολογείται το ενδιαφέρον της Adidas για μικρομεσαία κλαμπ.
Η «εμπρηστική» ανάρτηση του Footy Headlines και οι αντιδράσεις
Μία ανάρτηση που έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις και έντονο προβληματισμό στον φίλαθλο κόσμο, και κυρίως στους υποστηρικτές του Ολυμπιακού, έκανε το διεθνούς φήμης και εξειδικευμένο σε θέματα αθλητικής ένδυσης Footy Headlines. Το εν λόγω site, γνωστό για την ακρίβεια των προβλέψεων και των διαρροών του σχετικά με τις νέες εμφανίσεις ποδοσφαιρικών ομάδων παγκοσμίως, δημοσίευσε τη νέα φανέλα του Ολυμπιακού για την επερχόμενη αγωνιστική περίοδο, συνοδεύοντάς την με ένα ιδιαίτερα αιχμηρό σχόλιο: «Γιατί οι μικρές ομάδες δεν πρέπει να έχουν Adidas».
Η πρόκληση όμως δεν περιορίστηκε στο λεκτικό σχόλιο. Η ανάρτηση εμπλουτίστηκε με τρεις φατσούλες που χασμουριούνταν – ένα σαφές δείγμα πλήξης ή αδιαφορίας – και δύο φωτογραφίες: μία της περσινής και μία της φετινής φανέλας του Ολυμπιακού. Το υπονοούμενο ήταν σαφές και η σύγκριση αδυσώπητη: οι δύο εμφανίσεις είναι πρακτικά πανομοιότυπες. Η κριτική εστιάζεται στο γεγονός ότι η Adidas, ένας κολοσσός στην αθλητική ένδυση, φέρεται να προχώρησε σε ελάχιστες αλλαγές, «περιοριζόμενη» κυρίως σε μικροβελτιώσεις στο κολάρο και τα μανίκια. Αυτή η προσέγγιση ερμηνεύτηκε ως έλλειψη σχεδιαστικής πρωτοτυπίας και, κυρίως, ως υποβάθμιση της σημασίας που αποδίδεται σε ομάδες όπως ο Ολυμπιακός.
Ειδική μεταχείριση ή εμπορική στρατηγική;
Η οργή των οπαδών του Ολυμπιακού είναι εύλογη, καθώς αισθάνονται ότι η ομάδα τους αντιμετωπίζεται υποτιμητικά από έναν διεθνή παράγοντα όπως το Footy Headlines, και ταυτόχρονα, ότι η ίδια η Adidas δεν επενδύει επαρκώς στον σχεδιασμό των εμφανίσεών τους. Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν αυτή η «εμπρηστική» δήλωση του Footy Headlines αντανακλά μία ευρύτερη αντίληψη στον χώρο του αθλητικού μάρκετινγκ ή αν πρόκειται για μία μεμονωμένη, ίσως υπερβολική, κριτική.
Συνήθως, μεγάλες αθλητικές εταιρείες όπως η Adidas, η Nike ή η Puma, επενδύουν σημαντικά ποσά στον σχεδιασμό και την προώθηση των εμφανίσεων κορυφαίων συλλόγων παγκοσμίως (π.χ. Ρεάλ Μαδρίτης, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Μπάγερν Μονάχου). Για μικρότερες ή μεσαίες ομάδες, η προσέγγιση μπορεί να είναι πιο «τυποποιημένη» ή να βασίζεται σε υπάρχοντα πρότυπα (templates), με μικρές προσαρμογές στα χρώματα και τα λογότυπα. Αυτό δεν είναι απαραίτητα σημάδι αδιαφορίας, αλλά συχνά αποτελεί μέρος μιας κοστολογικής και εμπορικής στρατηγικής, καθώς η επένδυση σε απόλυτα custom-made σχέδια για κάθε ομάδα μπορεί να μην είναι οικονομικά βιώσιμη.
Ωστόσο, η φράση «Γιατί οι μικρές ομάδες δεν πρέπει να έχουν Adidas» ξεπερνά τα όρια της απλής κριτικής σχεδιασμού και εισέρχεται στο πεδίο της αξιολόγησης της αξίας και του κύρους μιας ομάδας. Αυτό πλήττει το ποδοσφαιρικό γόητρο του Ολυμπιακού, μιας ομάδας με σημαντικές επιτυχίες εντός και εκτός συνόρων τα τελευταία χρόνια, και δημιουργεί ένα κλίμα δυσαρέσκειας. Η συγκεκριμένη ανάρτηση καθιστά σαφές ότι η εικόνα και το branding μιας ομάδας είναι εξίσου σημαντικά με τις αγωνιστικές της επιδόσεις, και ότι ακόμη και το σχέδιο μιας φανέλας μπορεί να πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις στο παγκόσμιο ποδοσφαιρικό «χωριό».