Η Τουρκία ετοιμάζεται δυναμικά για την επιστροφή της στη Formula 1, εκμεταλλευόμενη τις εξελίξεις στο καλεντάρι της σεζόν 2026.
Το νέο καλεντάρι της Formula 1 για το 2026 και οι αλλαγές
Τον Ιούνιο του 2025, η Formula 1 ανακοίνωσε το επίσημο πρόγραμμα αγώνων για το 2026, με την εκκίνηση να γίνεται στη Μελβούρνη τον Μάρτιο και τον μεγάλο τελικό στο Αμπού Ντάμπι τον Δεκέμβριο. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η προσθήκη αγώνα στη Μαδρίτη, που αντικαθιστά το γκραν πρι της Ίμολα. Ωστόσο, η κατασκευή της νέας πίστας στη Μαδρίτη αντιμετωπίζει καθυστερήσεις, καθώς θα συνδυάζει παλαιούς δημόσιους δρόμους με ειδικά κατασκευασμένα κομμάτια κοντά στο προπονητικό κέντρο της Ρεάλ Μαδρίτης.
Προσπάθειες της Τουρκίας για μόνιμη επιστροφή στη Formula 1
Η Τουρκία βλέπει σε αυτή την ευκαιρία μία χρυσή ευκαιρία για να επανέλθει μόνιμα στο διεθνές προσκήνιο της Formula 1. Μετά από χρόνια απουσίας, η χώρα επιθυμεί να μη συμμετέχει απλώς ως εφεδρική πίστα, αλλά να εξαργυρώσει την παρουσία της με σταθερότητα στο καλεντάρι. Η προετοιμασία της πίστας της Κωνσταντινούπολης, που έχει παραμείνει αναξιοποίητη για πολλά χρόνια, έχει ήδη ξεκινήσει.
Παραγωγή και αναβάθμιση της πίστας της Κωνσταντινούπολης
Παρότι η Τουρκία φιλοξένησε ξανά το γκραν πρι το 2021, λόγω ταξιδιωτικών περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας, η πίστα χρειάζεται σημαντικές εργασίες αναδόμησης. Το παρελθόν της πίστας ήταν προβληματικό, με οικονομικές δυσκολίες να έχουν οδηγήσει σε παρακμή και χρήση της ως… μάντρα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων πριν το 2021.
Οι λόγοι απουσίας της Τουρκίας από τη Formula 1
- Το κόστος φιλοξενίας αγώνα είναι ιδιαίτερα υψηλό. Μετά το 2011, η τουρκική κυβέρνηση αρνήθηκε να καλύψει τις απαιτούμενες δαπάνες, που ανέρχονταν σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, με αποτέλεσμα την αποχώρηση της πίστας από το πρόγραμμα το 2012.
- Το 2022, η εκτιμώμενη τιμή για τη διοργάνωση είχε ξεπεράσει τα 40 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας δύσκολη την επανένταξη χωρίς ισχυρή υποστήριξη ή νέο promoter.
Οι τελευταίες εξελίξεις στη διαχείριση της πίστας και το μέλλον
Η Intercity, προηγούμενη διαχειρίστρια, αποχώρησε το 2024 και στη συνέχεια η εταιρεία Can Bilim Eğitim Kurumları A.Ş. κέρδισε διαγωνισμό με στόχο την επαναφορά της πίστας στο καλεντάρι έως το 2026. Παρόλα αυτά, το 2025 η άδεια ακυρώθηκε δικαστικά, κι έτσι η διαχείριση πέρασε στον TOSFED, με νέο στόχο την επιτυχή επιστροφή της πίστας στην κορυφαία σειρά αγώνων.
Η οικονομική στήριξη και οι διαπραγματεύσεις με τη Liberty Media
Με την πολιτική υποστήριξη του Προέδρου της Τουρκίας και του υπουργού Νεολαίας και Αθλητισμού, πλέον το οικονομικό εμπόδιο έχει αρθεί. Ο Ερέν Ουτσλερτοπάγκου, πρόεδρος της Τουρκικής Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, έχει ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τη Liberty Media, τον οργανισμό που διαχειρίζεται τη Formula 1, ώστε να διασφαλίσει τη μόνιμη επανένταξη της Τουρκίας στο πρόγραμμα των αγώνων.
Πηγή: in.gr