Η πολωνική εταιρεία Nevomo δοκιμάζει ένα καινοτόμο τρένο μαγνητικής αιώρησης που μπορεί να ταξιδεύει έως και 35% πιο γρήγορα από ένα συμβατικό τρένο, και αναμένεται να χρησιμοποιεί το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Deutsche Bahn εδώ και αρκετά χρόνια προσπαθεί να βελτιώσει την άφιξη και αναχώρηση των τρένων από τους σταθμούς. Όποιος έχει ταξιδέψει με τρένο γνωρίζει τα προβλήματα. Τα τρένα συχνά καθυστερούν ή πρέπει να περιμένουν στους σταθμούς για να περάσουν οι πιο γρήγοροι συρμοί. Η αλήθεια είναι ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές της Ευρώπης χρειάζονται αναβάθμιση και δεν επιτρέπουν στα σύγχρονα τρένα να αναπτύξουν το πλήρες δυναμικό τους. Στα υψηλής ταχύτητας τρένα της Γερμανίας, οι ταχύτητες περιορίζονται από την κατάσταση των γραμμών.
Η λύση, σύμφωνα με τη Nevomo, είναι η δημιουργία ειδικών σιδηροδρομικών γραμμών που μπορούν να λειτουργήσουν χρησιμοποιώντας το υπάρχον δίκτυο. Το πρωτότυπο τρένο που αναπτύχθηκε από την εταιρεία μπορεί να κινηθεί πάνω στις παλιές γραμμές και φημολογείται ότι μπορεί να πιάσει ταχύτητες έως και 550 χλμ/ώρα. Η ιδέα των Πολωνών ονομάζεται Magrail (συνδυασμός των λέξεων Magnet και Railway) και προσφέρει μία σύνθεση κλασικού σιδηροδρόμου και τρένου μαγνητικής αιώρησης.
“Η εταιρεία #Nevomo εργάζεται για ένα τρένο που θα μπορεί εύκολα να παραμείνει στο πλευρικό κομμάτι της γραμμής”. Ευχαριστούμε το περιοδικό BILD για την παρουσίαση του “Υπερτρένου για την Ευρώπη” μας.
Δείτε ένα βίντεο διάρκειας 1,5 λεπτού εδώ: https://t.co/S1j3MLFXOt#magrail #maglev #superzug pic.twitter.com/kZRfOn1ssM
— Nevomo (@NEVOMO_tech) 26 Σεπτεμβρίου 2023
Αιωρείται πάνω από το έδαφος
Το τρένο μαγνητικής αιώρησης δεν ακουμπά στο έδαφος, αλλά κινείται μέσω ηλεκτρομαγνητικών δυνάμεων. Αυτό το επιτυγχάνει αιωρώντας το τρένο και αποφεύγει την τριβή μεταξύ των γραμμών και των “τροχών”, γεγονός που επιτρέπει σημαντική αύξηση της απόδοσης και υψηλότερες ταχύτητες. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτό, απαιτείται ειδική υποδομή που να είναι εύχρηστη αλλά δύσκολη στην υλοποίηση.
Αρχικά, η Nevomo μελέτησε την κατασκευή ενός συστήματος hyperloop, δηλαδή ενός εκτεταμένου σωλήνα κενού αέρα όπως αυτός που έχει αναπτύξει η Tesla. Ωστόσο, έγινε σαφές ότι ένα τέτοιο σύστημα θα αυξήσει σημαντικά το κόστος. Για αυτόν τον λόγο, η εταιρεία επικεντρώθηκε στο να ενσωματώσει τα μαγνητικά στοιχεία στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο και μέχρι στιγμής οι πρώτες δοκιμές ήταν επιτυχημένες. Το πρωτότυπο τρένο πραγματοποίησε το πρώτο του ταξίδι σε μια ειδική σιδηροδρομική γραμμή στην Πολωνία.
Το τρένο “αιωρείται” λίγο μετά την αναχώρηση και μέχρι στιγμής έχει φτάσει την ταχύτητα των 135 χλμ/ώρα. Ωστόσο, υπάρχουν περιορισμοί. Τα νέα τρένα της Nevomo δεν μπορούν απλώς να κινηθούν στις παλιές γραμμές. Τα συστήματα μαγνητικής αιώρησης πρέπει να είναι εγκατεστημένα στο πλάι και στο κέντρο των συρμών. Αυτά κρατούν τα τρένα σε μια πορεία και δημιουργούν ένα μαγνητικό πεδίο στο οποίο κινούνται οι συρμοί. Ωστόσο, η αναπροσαρμογή αυτή είναι πολύ πιο οικονομική από την κατασκευή ενός νέου δικτύου. Σύμφωνα με τη Nevomo, το κόστος κάθε χιλιομέτρου σιδηροδρομικής γραμμής ανέρχεται σε περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ.