Προκλητική Διαφήμιση: Ο Πύργος του Άιφελ με Ισλαμική Μαντίλα προκαλεί αντιδράσεις στη Γαλλία
Μια διαφημιστική καμπάνια που απεικονίζει τον Πύργο του Άιφελ να φοράει ισλαμική μαντίλα έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις στη Γαλλία. Πολλοί το θεωρούν πρόκληση απέναντι στις γαλλικές αξίες και την κοσμικότητα του κράτους.
Η εταιρεία ρούχων “Merrachi” δημοσίευσε ένα βίντεο στο TikTok, όπου ο Πύργος του Άιφελ εμφανίζεται να είναι καλυμμένος με μια μαντίλα. Η κίνηση αυτή, σύμφωνα με πολλούς, αποτελεί μια πολιτικά φορτισμένη ενέργεια που ξεπερνά τα όρια μιας απλής διαφήμισης.
Η Διαμάχη για τη Μαντίλα στη Γαλλία
Η εταιρεία, στην περιγραφή του βίντεο, υπαινίσσεται ότι η μαντίλα είναι απαγορευμένη στη Γαλλία, κάτι που δεν ισχύει. Η γαλλική νομοθεσία απαγορεύει μόνο την μπούρκα, η οποία καλύπτει το πρόσωπο, ενώ η χρήση της μαντίλας επιτρέπεται στους δημόσιους χώρους.
Η ενέργεια αυτή προκάλεσε οργή σε πολλούς Γάλλους χρήστες του διαδικτύου, οι οποίοι χαρακτήρισαν την καμπάνια “προσβλητική” και “προβοκατόρικη”. Η βουλευτής της Εθνικής Συσπείρωσης, Lisette Pollet, χαρακτήρισε τη διαφήμιση “εξοργιστική”, κάνοντας λόγο για “ιδεολογική και εμπορική εκμετάλλευση που προσβάλλει τις δημοκρατικές μας αξίες”.
🇫🇷 INACCEPTABLE !
La Tour Eiffel, symbole de la France, détournée par la marque Merrachi qui la couvre d’un voile islamique dans une publicité provocatrice.
👉 Une instrumentalisation idéologique et commerciale qui heurte nos valeurs républicaines et notre patrimoine. pic.twitter.com/A6GgVkWRPU
— Lisette Pollet 🕊🎗️Ⓜ️ 🇫🇷 (@LisettePollet) March 11, 2025
Πολιτική Προπαγάνδα ή Διαφημιστικό Κόλπο;
Η κριτική εντάθηκε καθώς παρατηρήθηκε ότι μεγάλοι οίκοι μόδας δεν είχαν ποτέ επιχειρήσει κάτι παρόμοιο. Το γεγονός ότι η Merrachi προωθεί “σεμνή μόδα” μέσω ισλαμικών ενδυμάτων θεωρήθηκε από πολλούς ως μια πολιτική δήλωση.
Το βίντεο δημοσιεύτηκε κατά τη διάρκεια του Ραμαζανιού, μια περίοδος όπου εντείνεται η προπαγάνδα υπέρ της “συμπερίληψης”. Αυτό, σύμφωνα με κάποιους, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την αποδοχή των ισλαμικών συμβόλων στις δυτικές κοινωνίες. Η συζήτηση επεκτάθηκε στα κοινωνικά δίκτυα, με αντιπαραθέσεις και κατηγορίες για ισλαμοφοβία.
Είναι σαφές ότι η διαφήμιση, είτε πρόκειται για στρατηγικό τέχνασμα είτε για πολιτική δήλωση, άνοιξε μια νέα πληγή στη συζήτηση για τη θέση του Ισλάμ στη γαλλική κοινωνία.