Η οικονομική ύφεση στη Γερμανία έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες.
Φέτος, οι Γερμανοί προγραμματίζουν να περιορίσουν τα χριστουγεννιάτικα έξοδα, ιδιαίτερα στις εξόδους για φαγητό και στα τρόφιμα για το σπίτι. Παρόλο που ο προϋπολογισμός για τα δώρα παραμένει σχετικά σταθερός, οι καταναλωτές φαίνεται να υιοθετούν νέες στρατηγικές αγορών, όπως οι πρόωρες παραγγελίες και η αξιοποίηση προσφορών. Ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου δείχνει ανησυχίες σχετικά με τις προοπτικές του. Στη βάση της έρευνας του Ινστιτούτου YouGov, που δημοσιεύθηκε από το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων dpa, διαπιστώθηκε ότι περίπου το 50% των ερωτηθέντων σκοπεύει φέτος να ξοδέψει λιγότερα χρήματα για το εορταστικό δείπνο στο σπίτι σε σύγκριση με το 2023. Το 30% από αυτούς επιλέγουν να εκμεταλλευτούν τις προσφορές και να ψωνίσουν από πιο οικονομικά σούπερ μάρκετ, προτιμώντας προϊόντα με ιδιωτική ετικέτα. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 16% υποστηρίζει ότι θα παραλείψει τα ορεκτικά, ενώ το 14% επιλέγει κοτόπουλο αντί για την παραδοσιακή χήνα και το 11% δεν θα προτιμήσει βιολογικά προϊόντα λόγω των οικονομικών περιορισμών.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Καταναλωτών GfK, η τάση αποταμίευσης είναι έντονα αυξημένη. Στο τέλος του 2023, το ποσοστό των καταναλωτών που αποφάσιζαν να εξοικονομήσουν ήταν 5,3%, και πλέον έχει υπερδιπλασιαστεί φτάνοντας το 11,9%. Στη δημοσκόπηση του GfK, το 61% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να μειώσουν τα έξοδά τους για φαγητό κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, π.χ., επιλέγοντας φθηνότερο κρασί. Εντυπωσιακό είναι ότι οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν θα αποκτήσουν φέτος χριστουγεννιάτικο δέντρο. Η ερευνήτρια του GfK ‘Αννα Τράουτμαν’ εξήγησε πως οι άνθρωποι με χαμηλά εισοδήματα είναι οι πιο πιθανό να παραλείψουν την αγορά του χριστουγεννιάτικου δέντρου.