Το μετρό Θεσσαλονίκης έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα πιο εντυπωσιακά μετρό παγκοσμίως από το δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο ZDF. Με το άνοιγμα του μετρό αυτό το Σαββατοκύριακο, το δίκτυο εστιάζει στα μοναδικά χαρακτηριστικά της κατασκευής του, συμπεριλαμβανομένων των ανακαλύψεων αρχαιολογικών μνημείων στους σταθμούς. Όπως τονίζει το ZDF, πολλές από τις υπερσύγχρονες στάσεις είναι ενσωματωμένες σε ιστορικά ευρήματα, κάτι που δίνει μια ιδιαίτερη διάσταση στο έργο: «Οι κατασκευαστές αντιμετώπισαν συνεχείς προκλήσεις λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων που προέκυπταν κατά τη διάρκεια της ανέγερσης υπόγειων τούνελ, περιλαμβάνοντας αρχαίους δρόμους και τείχη».
Επιπλέον, το ρεπορτάζ αναφέρεται στα περίπου 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα που έχουν ανακαλυφθεί, με ιδιαίτερη αναφορά στον εντυπωσιακό Σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος θυμίζει περισσότερο μουσείο παρά απλή στάση του μετρό. Στον σταθμό αυτόν ανακαλύφθηκαν σημαντικά αρχαία ίχνη, όπως η διασταύρωση της οδού Decumanus Maximus από την Ύστερη Αρχαιότητα, όπου υπήρχαν πύλες, καταστήματα κι άλλα ιστορικά τεχνουργήματα.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Ένα ιστορικό εγχείρημα
Το γερμανικό δίκτυο συντακτών RND έχει χαρακτηρίσει το μετρό Θεσσαλονίκης ως «ένα ακριβό χριστουγεννιάτικο δώρο», επισημαίνοντας ότι οι πολίτες της πόλης περίμεναν αυτό το έργο για πολύ καιρό. Σήμερα, οι συρμοί είναι επιτέλους σε λειτουργία και η αναμονή αξίζει τον κόπο, καθώς το νέο μετρό θεωρείται το πιο σύγχρονο και το ομορφότερο στην Ευρώπη. Παράλληλα, γίνεται λόγος για τις πολλές καθυστερήσεις που υπήρξαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής, οι οποίες αύξησαν το κόστος του έργου: «Αντί για τα αρχικά 500 εκατομμύρια ευρώ, το συνολικό κόστος φτάνει περίπου στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ λόγω των αρχαιολογικών ανακαλύψεων».
Η ιστορία πίσω από το μετρό Θεσσαλονίκης είναι μακρά. Οι πρώτες σκέψεις για την κατασκευή ενός υπόγειου σιδηρόδρομου χρονολογούνται ήδη από το 1917 και αναδείχθηκαν εκ νέου μετά την καταστροφική πυρκαγιά που έπληξε την πόλη. Ωστόσο, οι πολιτικές και οικονομικές συνθήκες της εποχής εμπόδισαν την υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου. Το 1987, οι εργασίες ξανάρχισαν, αλλά σταμάτησαν ξανά το 1995 λόγω των πολιτικών αντιπαραθέσεων για τις συμβάσεις. Μετά το 2003, οι εξελίξεις γνώρισαν νέα καθυστέρηση εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που προέκυψε από το 2010 και μετά.