Τέμπη: Η εισαγγελική πρόταση 996 σελίδων και οι 36 κατηγορούμενοι – Όλες οι λεπτομέρειες

Τέμπη: Η εισαγγελική πρόταση 996 σελίδων και οι 36 κατηγορούμενοι – Όλες οι λεπτομέρειες

Η τραγωδία των Τεμπών, ένα εθνικό τραύμα, εισέρχεται σε νέα φάση δικαστικής διερεύνησης, καθώς η εισαγγελική πρόταση παραπέμπει 36 μη πολιτικά πρόσωπα σε δίκη, αναδεικνύοντας ένα πλέγμα ευθυνών πέρα από τους άμεσους εμπλεκόμενους.

Εισαγγελική Πρόταση: Βαριά Κατηγορητήρια για 36 Πρόσωπα

Ο Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας, κ. Λάμπρος Τσόγκας, κατέθεσε μια πολυσέλιδη –αριθμούσα 996 σελίδες– πρόταση στην Πρόεδρο Εφετών, ζητώντας την παραπομπή 36 μη πολιτικών προσώπων σε δίκη για την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών. Η πρόταση αυτή αποτελεί ένα κομβικό σημείο στην πορεία απόδοσης ευθυνών, καθώς δεν εστιάζει αποκλειστικά στους σταθμάρχες της μοιραίας βάρδιας, αλλά διευρύνει τον κύκλο των κατηγορουμένων σε ένα ευρύ φάσμα στελεχών και φορέων που φέρονται να συνέβαλαν στις χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας.

Οι Κατηγορούμενοι και οι Κατηγορίες

Στο στόχαστρο της δικαιοσύνης βρίσκονται πρόσωπα από διάφορους φορείς του σιδηροδρομικού τομέα. Ειδικότερα:

  • Σταθμάρχες: Πέραν του άπειρου σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά, κατηγορούνται επίσης οι συνάδελφοί του Κώστας Παυλόπουλος και Παναγιώτης Χαμηλός, οι οποίοι αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδια τους, καθώς και ο επιθεωρητής Δημήτρης Νικολάου, υπεύθυνος για την εποπτεία των σταθμαρχικών υπηρεσιών.
  • Ανώτερα Στελέχη: Η πρόταση στρέφεται κατά ανώτατων και ανώτερων στελεχών του ΟΣΕ, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), της ΕΡΓΟΣΕ και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Εμπλέκονται επίσης στελέχη της Hellenic Train.
  • Πρόσληψη Σαμαρά: Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε υπάλληλο του ΟΣΕ που ενέκρινε την πρόσληψη του σταθμάρχη Σαμαρά, παρά το γεγονός ότι αυτός φέρεται να είχε ξεπεράσει το ηλικιακό όριο που προέβλεπε η σχετική προκήρυξη.

Οι κατηγορίες που αντιμετωπίζουν οι 36 είναι βαρύτατες και περιλαμβάνουν:

  • Επικίνδυνη παρέμβαση σε συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο.
  • Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή.
  • Βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια.
  • Παράβαση καθήκοντος.

Οι Ειδικές Ευθύνες ανά Φορέα

Η εισαγγελική πρόταση αναλύει επισταμένως τις ευθύνες κάθε εμπλεκόμενου φορέα, σκιαγραφώντας ένα σύστημα αλληλοεπιδραστικών παραλείψεων:

  • Διοίκηση ΟΣΕ (με έμφαση στον Σπύρο Πατέρα): Κατηγορείται για αδράνεια ως προς τη λήψη προσωρινών μέτρων ασφαλείας, όπως η μείωση της ταχύτητας των συρμών και, κυρίως, η επαναλειτουργία της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Υπενθυμίζεται ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν εκτός λειτουργίας από το 2019, μετά από πυρκαγιά, απογυμνώνοντας ένα κρίσιμο εργαλείο ασφαλείας από το σιδηροδρομικό δίκτυο.
  • Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ): Της καταλογίζονται παραλείψεις στην πιστοποίηση του συστήματος ραδιοεπικοινωνίας GSM-R. Το σύστημα αυτό, εάν λειτουργούσε απρόσκοπτα, θα μπορούσε να διασφαλίσει την άμεση και αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των λειτουργών της κυκλοφορίας, αποτρέποντας πιθανόν τη μοιραία σύγκρουση.
  • ΕΡΓΟΣΕ: Φέρεται υπεύθυνη για την καθυστέρηση στην εκτέλεση της Σύμβασης 717. Η σύμβαση αυτή αφορούσε την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας που, εάν είχαν προχωρήσει έγκαιρα, θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει την τραγωδία. Η χρονική υστέρηση στην υλοποίηση υποδομών ασφαλείας αποτελεί κεντρικό άξονα της εισαγγελικής κριτικής.
  • Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Κατηγορείται για μη αξιοποίηση της δυνατότητας να θεσπίσει έναν νέο Εθνικό Κανόνα Ασφαλείας. Η απουσία επικαιροποιημένων και αυστηρών κανόνων ασφαλείας υποδεικνύει μια θεσμική αδυναμία στην προστασία των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Επόμενα Βήματα και Προοπτικές

Οι κατηγορούμενοι διαθέτουν προθεσμία περίπου δέκα ημερών για την άσκηση ένδικων μέσων. Σύμφωνα με τον εισαγγελέα, δεν απαιτείται περαιτέρω κύρια ανάκριση, καθώς όλες οι αναγκαίες ανακριτικές πράξεις έχουν ολοκληρωθεί. Έχουν ληφθεί κρίσιμες καταθέσεις από επιζήσαντες επιβάτες, οι οποίες συμβάλλουν στην πληρέστερη εικόνα των συνθηκών της μοιραίας νύχτας.

Με την πρόταση αυτή, ανοίγει ο δρόμος για την παραπομπή της υπόθεσης σε δίκη, σηματοδοτώντας την είσοδο στην τελική φάση της διερεύνησης των αιτιών και των ευθυνών για την φονική σύγκρουση στα Τέμπη. Η κοινή γνώμη, και κυρίως οι οικογένειες των θυμάτων, αναμένουν με αγωνία την πλήρη απονομή της δικαιοσύνης για ένα δυστύχημα που συγκλόνισε το πανελλήνιο και ανέδειξε χρόνιες παθογένειες στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ