Μια νέα εποχή ξεκινά για τα δημόσια νοσοκομεία στην Ελλάδα, καθώς οι πολίτες αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στην αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.
Από αυτή την εβδομάδα, τίθεται σε λειτουργία μια ψηφιακή πλατφόρμα που δίνει τη δυνατότητα σε πέντε εκατομμύρια πολίτες, εγγεγραμμένους ήδη στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), να εκφράσουν την άποψή τους για την ποιότητα των υπηρεσιών στα δημόσια νοσοκομεία. Αυτή η σημαντική πρωτοβουλία του Υπουργείου Υγείας έχει στόχο τη συλλογή πολύτιμων δεδομένων από την εμπειρία των ασθενών, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση και τον ανασχεδιασμό των υπηρεσιών υγείας.
Οι πολίτες που έχουν επισκεφθεί πρόσφατα ή παλαιότερα δημόσιες δομές υγείας και έχουν δηλώσει τα στοιχεία τους στο gov.gr και το ΕΜΕπ, θα λάβουν email με οδηγίες για την αξιολόγηση. Επιπλέον, όσοι λαμβάνουν εξιτήριο από δημόσιο νοσοκομείο θα λαμβάνουν ένα SMS που θα περιέχει σύνδεσμο προς ένα ανώνυμο ψηφιακό ερωτηματολόγιο. Αυτό το ερωτηματολόγιο απαρτίζεται από 36 ερωτήσεις, κατανεμημένες σε επτά βασικές ενότητες, καλύπτοντας κάθε πτυχή της νοσηλείας.
Οι βασικές κατηγορίες αξιολόγησης περιλαμβάνουν:
- Προσβασιμότητα: Ευκολία στην πρόσβαση στις υπηρεσίες και τις πληροφορίες.
- Συντονισμός και Οργάνωση: Αποτελεσματικός συντονισμός της φροντίδας εντός του νοσοκομείου.
- Ποιότητα Υπηρεσιών & Συμπεριφορά Προσωπικού: Επίπεδο παρεχόμενης ιατρικής και νοσηλευτικής φροντίδας, καθώς και η στάση του προσωπικού.
- Συμμετοχή στη Λήψη Αποφάσεων: Ενημέρωση και συμμετοχή του ασθενή στις αποφάσεις που αφορούν την υγεία του.
- Καθαριότητα και Υγιεινή: Καθαριότητα και υγιεινή των χώρων του νοσοκομείου.
- Υποστήριξη κατά την Έξοδο: Επίπεδο υποστήριξης και οδηγίες κατά την έξοδο από το νοσοκομείο.
- Συνολική Εμπειρία: Η εν γένει εμπειρία του ασθενή κατά τη διάρκεια της νοσηλείας.
Σημαντικά στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη είναι ο τρόπος εισαγωγής (π.χ., επείγον ή προγραμματισμένο περιστατικό), τυχόν χειρουργικές επεμβάσεις, καθώς και η επάρκεια της ενημέρωσης και υποστήριξης από τις ομάδες υγείας.
Το Υπουργείο Υγείας σκοπεύει να χρησιμοποιήσει άμεσα τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, ήδη από αυτό το καλοκαίρι, για τον εντοπισμό αδυναμιών και την υλοποίηση στοχευμένων βελτιώσεων. Από το φθινόπωρο, η διαδικασία θα επεκταθεί στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) και στα παιδιατρικά νοσοκομεία.
Παράλληλα, προωθείται η εφαρμογή του συστήματος DGR (Diagnosis Related Groups), το οποίο θα αξιολογεί τις κλινικές και τα τμήματα βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, όπως η αποδοτικότητα, το κόστος, οι επανεισαγωγές και η συχνότητα σφαλμάτων. Κάθε κλινική θα λαμβάνει βαθμολογία, ενισχύοντας τη λογοδοσία και τη διαφάνεια στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Για πρώτη φορά, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν ενεργά τη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών υγείας, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός πιο αποτελεσματικού, διαφανούς και ανθρωποκεντρικού ΕΣΥ. Αυτή η σημαντική μεταρρύθμιση ενισχύει την εμπιστοσύνη μεταξύ πολιτών και συστήματος υγείας και θέτει τις βάσεις για μια ουσιαστική ανανέωση.