Pisa 2025: Παράνομη η στάση εργασίας των δασκάλων και των καθηγητών

Pisa 2025: Παράνομη η στάση εργασίας των δασκάλων και των καθηγητών

Η συζήτηση για τις εξετάσεις τύπου PISA φέρνει στην επιφάνεια βαθύτερα ζητήματα στην ελληνική εκπαίδευση.

Η αντιπαράθεση γύρω από τις εξετάσεις τύπου PISA στην Ελλάδα

Η διεξαγωγή των διαγνωστικών εξετάσεων τύπου PISA σε 618 δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, την Πέμπτη 22 Μαΐου 2025, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ. Η σχολική κοινότητα εκφράζει σοβαρές ενστάσεις σχετικά με τον ρόλο που παίζουν αυτές οι εξετάσεις αξιολόγησης της εκπαίδευσης, κατηγορώντας τες ότι μετατρέπουν τα σχολεία σε μηχανισμούς αποκλεισμού και κατηγοριοποίησης. Η στάση εργασίας που προκηρύχθηκε ως διαμαρτυρία χαρακτηρίστηκε παράνομη από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, το οποίο επέβαλε και χρηματικό πρόστιμο 5.000 ευρώ, ενώ η ΑΔΕΔΥ απάντησε με τέσσερις ώρες διευκολυντικής στάσης εργασίας για το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η κριτική της ΟΛΜΕ: Οι εξετάσεις ως εργαλείο ταξικών ανισοτήτων

Στην εκτενή της ανακοίνωση, η ΟΛΜΕ τόνισε ότι οι εξετάσεις τύπου PISA δεν οδηγούν σε ουσιαστική βελτίωση των σχολικών υποδομών ούτε καλύπτουν τα σημαντικά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδική αγωγή. Η ομοσπονδία εκφράζει την πλήρη άρνησή της απέναντι σε μία αντιεκπαιδευτική πολιτική που «εξυπηρετεί ταξικές αναδιαρθρώσεις και εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες». Οι εξετάσεις προβάλλονται ως ένα μέσο που επιβαρύνει τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, καθώς «μετακυλίει τις ευθύνες» και δημιουργεί έντονο ανταγωνισμό στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η ανάγκη για ένα σχολείο με ουσιαστική παιδεία και ισότητα

Η ΟΛΜΕ δηλώνει ότι δεν αρνείται την αξιολόγηση της εκπαιδευτικής απόδοσης, αλλά αντιτίθεται σε μηχανισμούς που τροφοδοτούν την κοινωνική ανισότητα και υπονομεύουν την παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων. Οι εξετάσεις τύπου PISA περιγράφονται ως μέρος των συστάσεων του ΟΟΣΑ που επιδιώκουν την μετατροπή του σχολείου σε μηχανισμό ταξικού αποκλεισμού. Η ομοσπονδία καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εγκαταλείψει τις αυταρχικές μεθόδους και να υιοθετήσει προτάσεις βελτίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης, ώστε να εγγυηθεί ένα σχολείο που προάγει την πραγματική μόρφωση και κοινωνική δικαιοσύνη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ