Στο τέλος Σεπτεμβρίου, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος φέρνει ριζικές αλλαγές στις ποινές για τις κυριότερες παραβάσεις. Οι αυστηρές ποινές περιλαμβάνουν την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, την οδήγηση χωρίς ζώνη ή κράνος και τη χρήση κινητού τηλεφώνου. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στα δίκυκλα, που έχουν πιο φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και που συνήθως εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα. Με τον νέο ΚΟΚ, επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα στα φανάρια για να περιμένουν το πράσινο φως και να κάνουν ελιγμούς ανάμεσα σε στάσιμα οχήματα, τηρώντας όριο ταχύτητας 25 χλμ/ώρα. Κινητά, ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια θα απολαμβάνουν επίσης παρόμοιες διευκολύνσεις στη χρήση τους.
Τα νέα όρια ταχύτητας
Με τις τροποποιήσεις του ΚΟΚ, το ανώτατο όριο ταχύτητας στις αστικές περιοχές θα μειωθεί από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα και στα 20 χλμ./ώρα κοντά σε σχολεία.
Αυστηρότερες ποινές για παραβάτες
Ο νέος Κώδικας ορίζει αυστηρότερες κυρώσεις για υποτροπές των παραβάσεων, όπως:
- Αφαίρεση άδειας οδήγησης μέχρι 5 χρόνια
- 25 βαθμοί ποινών στο νέο βαθμολόγιο
- Ποινές φυλάκισης έως 5 χρόνια
- Πρόστιμα μέχρι 10.000 ευρώ
Οι ποινές ισχύουν για τον οδηγό και όχι το όχημα. Εάν ο παραβάτης είναι άγνωστος, η ποινή επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Κύρια σημεία του νέου Κώδικα
Ακολουθούν οι σημαντικότερες αλλαγές:
– Υποχρεωτική χρήση κράνους για όλους τους οδηγούς δικύκλων.
– Μείωση ταχύτητας στις πόλεις για μείωση ατυχημάτων, καθώς το 74% αυτών συμβαίνουν στο αστικό περιβάλλον.
– Προώθηση της μικροκινητικότητας μέσω ασφαλών δρόμων και ελιγμών για δίκυκλα.
– Αντιμετώπιση υποτροπών και αντικοινωνικών συμπεριφορών.
Κατηγορίες παραβάσεων
Ο Κώδικας ορίζει τρεις κατηγορίες παραβάσεων:
- Ε1: Χαμηλή επικινδυνότητα – πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης έως 10 ημέρες.
- Ε2: Μεσαία επικινδυνότητα – πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 20 ημέρες.
- Ε3: Υψηλή επικινδυνότητα – αυστηρές ποινές, όπως η ποινική δίωξη για παραβιάσεις σοβαρών κανόνων κυκλοφορίας.
Σε περιπτώσεις υποτροπών, οι ποινές αυξάνονται, και για τρίτη υποτροπή εντός πενταετίας, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για πέντε χρόνια.
Συνολικά, η προσπάθεια της κυβέρνησης επικεντρώνεται στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στην προώθηση ασφαλών και βιώσιμων μετακινήσεων.